Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad skulle ni ta betalt för denna sida?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-11-06, 23:31 #41
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Citat:
Ni som struntar i de som inte använder IE; hur motiverar ni för era kunder att de skall strunta i 3 % av presumtiva kunder? Focusera inte på vilka webbläsare besökarna använder utan på vilka webbläsare kunderna använder. Bland de 3 % ni struntar i kan det ligga kanske 15 % av kunderna.
Det är intressant. Jag var på djuice.se och tänkte skaffa mig en mobil.... klickade på länken för att gå till mobiltelefonerna och möts av "Sorry, ths page is not supported by your browser" och sedan vill dom att jag ska ha Internet Explorer 5.02..... Jag kör med Mozilla. Okej om det hade varit en liten skit butik som var sådan, men jag menar Djuice gör ju ändå massa med reklam i både tv och tidningar.

Om sidan hade fungerat men inte sett korrekt ut, så kanske jag ändå hade handlat.....
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-07, 11:35 #42
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepwalker
Citat:
Ursprungligen postat av eg0master
Oavsett design, är inte tiden det tog att göra det som är det intressanta? Sidan kan ju vara hur ful som helst (inte för att denna är det), men tog det två månader att göra så kostar det därefter...

Hur lång tid tog det?
Tog faktiskt 2 månader. Men inte i ren arbetskraft. Utan jag vara bara lite lat och orkade inte
slutföra arbetet. Om jag skulle gjort allt i en s.k "hit n run" så skulle det väl tagit 2½-3 arbetsdagar.
Kanske vissa kan tycka är lite lång tid, men jag är lite petig av mig med saker och håller
gärna på att testa & pula med färger/former fram och tillbaka...
Hur lång kalendertid det tog är ointressant. det är ju den faktiska tiden som räknas. I min öron låter 10kkr lite lågt för 3 dagars jobb. Det är ju bara drygt 400kr/h.
Å andra sidan är kanske det vad en designer kostar... Jag designar ju inte utan gör ju funktionalitet i första hand...

ang. Firefox är jag av åsikten att en sajt ska funka med alla (stora)webläsare. Det behöver inte vara snyggt i alla, men det bör funka i alla fall. Och det borde ingått i priset anser jag. Sådana saker bör man ta hänsyn till. Men visst. om kunden accepterar att man bara stödjer en browser för att få en garanterat snygg sida så är det ok, om man avtalar om det i förväg.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-09, 01:00 #43
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Citat:
Ursprungligen postat av eg0master
Citat:
Originally posted by -Sleepwalker@Nov 6 2004, 14:06
Citat:
Ursprungligen postat av eg0master
Oavsett design, är inte tiden det tog att göra det som är det intressanta? Sidan kan ju vara hur ful som helst (inte för att denna är det), men tog det två månader att göra så kostar det därefter...

Hur lång tid tog det?
Tog faktiskt 2 månader. Men inte i ren arbetskraft. Utan jag vara bara lite lat och orkade inte
slutföra arbetet. Om jag skulle gjort allt i en s.k "hit n run" så skulle det väl tagit 2½-3 arbetsdagar.
Kanske vissa kan tycka är lite lång tid, men jag är lite petig av mig med saker och håller
gärna på att testa & pula med färger/former fram och tillbaka...

Hur lång kalendertid det tog är ointressant. det är ju den faktiska tiden som räknas. I min öron låter 10kkr lite lågt för 3 dagars jobb. Det är ju bara drygt 400kr/h.
Å andra sidan är kanske det vad en designer kostar... Jag designar ju inte utan gör ju funktionalitet i första hand...

ang. Firefox är jag av åsikten att en sajt ska funka med alla (stora)webläsare. Det behöver inte vara snyggt i alla, men det bör funka i alla fall. Och det borde ingått i priset anser jag. Sådana saker bör man ta hänsyn till. Men visst. om kunden accepterar att man bara stödjer en browser för att få en garanterat snygg sida så är det ok, om man avtalar om det i förväg.
Varför inte hyra in duktiga Indiska kodare som jobbar 6 dagar i veckan, 8 timmar om dagen, för mindre än 10 000 / månad?
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-09, 08:54 #44
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Citat:
Originally posted by fabian@Nov 9 2004, 02:00
[...]
Varför inte hyra in duktiga Indiska kodare som jobbar 6 dagar i veckan, 8 timmar om dagen, för mindre än 10 000 / månad?
Det kan man göra. Det kanske funkar för enklare hemsidor. Jag har personligen varit i kontakt med ryssar och en av mina anställda som är konsult på ericsson har varit i kontakt med indier under en längre tid. Det har i båda fallen rört sig om betydligt mer avancerade applikationer än den vi pratar om nu men erfarenheten är:
1) Ryssar är duktiga och gör saker som funkar. Koden är dock ostrukturerad och det kostar mer i längden då man antingen måste låta dem underhålla koden eller lägga mycket tid själv på att förstå sig på deras dåligt dokumenterade program
2) Vissa indier är duktiga, men oftast får man vad man betalar för, dvs billig arbetskraft. Projektstyrning kostar en hel del. I övrigt liknar indierna mycket ryssarna.

Självklart finns det untantag elelr så har jag haft otur. Det är egentligen ointressant i just denna frågeställning då det inte är en indier som frågar vad han ska ta betalt. Att ta ut ett för lågt pris förlorar man på i längden själv då det är svårt att höja priset på sikt ("varför kostar du 750kr/h nu när det kostade 300 för en månad sedan?").
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-11, 11:08 #45
matlin matlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 53
matlin matlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 53
Enligt statistiken på W3Schools så används MSIE i 75,1% av fallen Opera i 2,2% och Mozilla med vänner (Geckobaserade) står för 18,9%.

En intressant aspekt är att MSIE minskar medans Moz&Co ökar för varje månad som går. Nåt att tänka på när du "kodar för MSIE".

Hade du kodat enligt standard så hade du fått ett svar på din fråga och inget annat, det kan ju OXÅ vara värt att tänka på.

Källa: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp
matlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-12, 11:17 #46
WebMazters avatar
WebMazter WebMazter är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 85
WebMazter WebMazter är inte uppkopplad
Medlem
WebMazters avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 85
MacoMedia är ett mycket bra namnval, glöm andras "Storebror-komplex".
Designen är mjuk & fin, budskapet går hem, ev. bättre text/bgr-kontrast.
Glöm ej att du tjänar på att anpassa kod/design för de flesta webläsare.
Som helhet är underlaget värt minst 4-siffrigt i svenska riksdaler räknat.

"Helt ärligt så struntar jag i firefox m.m"...
Ödmjukhet, Sleepwalker, ödmjukhet! Det kommer med erfarenheten...

Forza Sleepwalker!

MVH: WebMazter
Många bäckar små...
WebMazter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-15, 13:30 #47
matlin matlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 53
matlin matlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 53
För att illustrera problemet med sidan följ menyerna: View >> Text size >> Larger ... säger inget mer, du kommer att förstå.

Sidan ser okej ut om jag trycker Ctrl + "minus" i Firefox
matlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-15, 13:47 #48
esset esset är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 73
esset esset är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 73
Skulle med värdera hemsidan till max 5000kr.

Ang. anpassningen för olika webbläsare.
Det är kunden som bestämmer, vi har haft kunder som inte brytt sig om andra webbläsare än explorer och vi har agerat utefter det. Man måste se till vilka requirements som finns innan man kan slänga ur sig "är den inte anpassad för FF? skulle jag aldrig köpa...."
esset är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-15, 13:50 #49
esset esset är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 73
esset esset är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 73
De requirements som finns är allt.
Är man en riktig utvecklare vet man det.

Saker som "det följer inte standard...." är inte relevant.
Försök säga det till en kund som står med stålarna och max kan öppna outlook, nej då har ni aldrig arbetat med större kunder.
esset är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-15, 13:55 #50
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 528
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 528
När vi utvecklar sidor åt andra (det händer) så frågar vi aldrig om vi ska anpassa efter alla webläsare.. vi nämner inte att det finns flera webläsare.. vi utvecklar den för FF/Moz. och sen ser till att den funkar i MSIE också..

det här är som vanliga butiker.. om ni t.ex jobbade som designers.. och fick jobbet att rita en affärslokal (med hyllor etc) .. och ni skulle anpassa gångarna efter vagnar.. skulle ni då strunta i tvillingvagnarna bara för att kunden inte nämner specifikt tvillingvagnarna?

Jag har ofta problem med det - jag har nämligen en tvillingvagn.. stort problem i samhället.. kommer inte in överallt.. får inte plats etc etc.. samma sak är det på www.. de med lite mindre vanliga fordon får inte plats för att utvecklare inte orkar jobba lite extra
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017