Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad skulle ni ta betalt för denna sida?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-11-04, 01:38 #31
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Internationellt sätt steg Mozilla/Firebird från 3.5 till 5.2% från juni till september i år på butiks- och företagssajter. Användandet är rejält högre för teknikrelaterade sajter, men en sådan ökning torde ändå göra att man funderade på hur sajten allmänt skulle upplevas om ökningen inte stagnerar på ett tag. Ska din kunds sajt upplevas sämre för var gång IE hängs ut för säkerhetsbrister, eller ska det tålas?

Firebird är nära att slå sig in som mainstream-konkurrent för IE. Första gången det händer sedan NS 4, det borde uppmärksammas och betänkas av alla som skapar nya webbsajter.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-04, 15:35 #32
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Oavsett design, är inte tiden det tog att göra det som är det intressanta? Sidan kan ju vara hur ful som helst (inte för att denna är det), men tog det två månader att göra så kostar det därefter...

Hur lång tid tog det?
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-04, 23:55 #33
hackman hackman är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 5
hackman hackman är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 5
Pöjkar Ni börjar låta som folket på GFY...!



Vi skulle kanske ses ngn kväll och titta på Dr Phil tillsammans............................ :lol:


Hackman
hackman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-06, 13:06 #34
Sleepwalker Sleepwalker är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 14
Sleepwalker Sleepwalker är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 14
Citat:
Originally posted by eg0master@Nov 4 2004, 16:35
Oavsett design, är inte tiden det tog att göra det som är det intressanta? Sidan kan ju vara hur ful som helst (inte för att denna är det), men tog det två månader att göra så kostar det därefter...

Hur lång tid tog det?
Tog faktiskt 2 månader. Men inte i ren arbetskraft. Utan jag vara bara lite lat och orkade inte
slutföra arbetet. Om jag skulle gjort allt i en s.k "hit n run" så skulle det väl tagit 2½-3 arbetsdagar.
Kanske vissa kan tycka är lite lång tid, men jag är lite petig av mig med saker och håller
gärna på att testa & pula med färger/former fram och tillbaka...

OCh jag står fast vid mitt uttalande ang. firefox/mozilla!
Säger såhär, om du inte kan se mina sidor i korrekt utförande är dem helt enkelt ej gjorda
för dig. Snackade precis med ägaren till KK (stor kontaktsida), och han var helt inne på mitt spår.
Man kan inte anpassa sig till allt & alla. Testa pröva köra en vhs-hyrfilm i din dvd-spelare så får
vi se hur det går...

OK, kanske tog i lite i metaforen ovan, men trots allt. Jag tror att 99,9% av de kunder som
vänder sig till mig & min(a) klienter ej använder firefox! Läste även ovan att det var 3-4% av
internetsurfarna som använde sig av firefox. Bullshit! Inte en chans, average joe använder det
han får med datorn, och det kommar alltid att vara så!
Sleepwalker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-06, 14:19 #35
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 528
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 528
som seriös utvecklare bör man nog ändå se till att ens sida funkar i alla webläsare. Det är inte svårt..

Att inte se till att den funkar i alla större webläsare (opera, mozilla, netscape etc etc) är bara ren lathet - men det är min personliga åsikt då

om en sida inte funkar med FireFox så besvärar jag mig inte ens att besöka den med MSIE även om jag har det installerat... jag har endast MSIE för att se att mina sidor funkar där.. säkerhetsbristerna i MSIE gör att jag aldrig kommer använda den för att surfa runt (har inte haft en spybot på besök sen jag skrotade MSIE)
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-06, 14:26 #36
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Jag vill absolut inte starta nåt krig om bästa browser eller ifrågasätta hur du bygger din sida. Det får du göra precis som du vill. Men, en sak måste jag bara kommentera:

Citat:
Läste även ovan att det var 3-4% av internetsurfarna som använde sig av firefox. Bullshit! Inte en chans, average joe använder det han får med datorn, och det kommar alltid att vara så!
Som jag nämnde i förra inlägget använder 6-7% av mina besökare Netscape/Mozilla/Firebird. Om du går dit ser du att det inte precis är någon tekniskt inriktad sajt... De flesta av besökarna är mormödrar, småbarnsmammor, lärare m.m.., så jag tror nog att mina siffror stämmer rätt bra med vad "average Joe" använder.

Eftersom bilderna används till diverse hantverk rör jag mig även i de cirklarna och ser att inte så få har bytt till Firebird för att de är rädda för virus och spyware. Någon har börjat och sen tipsar de varann. De flesta där är INTE datorvana, och har de upptäckt Firebird har säkert andra gjort det med.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-06, 15:52 #37
Sleepwalker Sleepwalker är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 14
Sleepwalker Sleepwalker är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 14
Helena: Hmmm, du kanske har rätt. Trodde aldrig det faktiskt. Alla runtomkring mig har aldrig hört talas om firefox eller liknande, de flesta vet inte ens att man kan ändra upplösning på skärmen. Dom kör på med den upplösning skärmen har från fabrik!

Men iaf, jag kanske ska ta och lära mig göra så att mina sidor fungerar i mozilla m.m. Åååh, vad jobbiga ni är, orkar ju faktiskt inte... :P

Mypay: Vet inte vart du surfar, men jag kör IE (ibland opera) och jag får aldrig spybots... Surfar faktiskt då & då på sådana sidor som skulle få Linda Skugge att gå i taket, men inga spybots här inte...
Sleepwalker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-06, 16:56 #38
Klorinsky Klorinsky är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 140
Klorinsky Klorinsky är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 140
Här kommer min åsikt. Jag tycker du skulle tagit 5000-10000. Det beror på tiden du lagt ner och om du har tillägg för flash med mera. Jag prövar alltid mina sidor i IE samt firefox. Ibland kan det skilja lite utseende mässigt men man skall alltid se till att sidan är 100% fuktionsduglig i fler webläsare än IE. Själv så använder jag mig av mycket IE-kod. Tex färga scrollbar. Det ser snyggare ut i IE men syns inte i firefox. Ändå är sidan fullt funktionsduglig. Man bör/skall upplysa kunden om detta samt om att de kan se olika ut i olika upplösningar. Att strikt förbjuda sig av att använda IE-kod är ju bara löjligt. över 90% använder IE. Man skall anpassa sig efter marknaden anser jag.

ps. Jag har jobbat som webdesigner i 2 år.
Klorinsky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-06, 17:48 #39
Venice Venice är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 94
Venice Venice är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 94
På min hemsida så använder ca 89% Internet Explorer. Själv körde jag Firefox ganska länge då jag testade Firefox. Jag var ganska nöjd med den förutom på en punkt (som jag inte längre minns), så jag gick över till Opera, men den var inte heller tillfredsställande på några punkter, så jag gick tillbaka till IE. Men för ett par månader sedan började jag använda Firefox igen och nu är det nästa bara den som gäller vid surfning.

Jag har uder en längre tid, testat mina sifor i IE, Mozilla/Firefox/Netscape och Opera så att de ser någorlunda bra ut (helt lika är dock svårt att få). Det där med IE-koder och såna koder som inte längre ör lämpliga enl. senaste HTML och XHTML standarderna har jag försökt att ta bort från min största sida som jag för tillfället "renoverar". Framför allt tar jag bort alla Font-taggar, backgrundsfärg o.d. och försöker köra mer och mer med CSS.

Om man utger sig för att vara en erfaren/bra/duktig webbdesigner så ska man alltid kolla så att sidorna ser bra ut i de vanligaste webbläsarna (även om IE står för ca 90%). Vissta det kan ge en ordentligt på nerverna när man försöker få webbläsarna att visa samma sida på ungefär samma sett, men det käns skönt att när man får till det, då man vet att man gjort ett bra jobb.
Venice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-06, 22:53 #40
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Ett skäligt pris är 10.000 kr. Men det blir minus för att den inte fungerar på fler webbläsare. Sedan blir det även minus för att koden inte är enligt standard.

I mitt tycke är det lite löjligt att komma med argument att bygga en hemsida som bara är optimerad för IE. Det är mer så att optimering för IE krävs för att kod skall fungera med IE. Använder man standar html och css så krävs det "undantag" för att det skall fungera på IE. Det kostar således mer energi och tid att få kod att fungera på IE än på t.ex. Opera och Firefox.

Ni som struntar i de som inte använder IE; hur motiverar ni för era kunder att de skall strunta i 3 % av presumtiva kunder? Focusera inte på vilka webbläsare besökarna använder utan på vilka webbläsare kunderna använder. Bland de 3 % ni struntar i kan det ligga kanske 15 % av kunderna.

Eftersom Firefox populäritet ökar, så skulle det vara mycket spännande att höra vilka argument som används när kunden ringer och ber att hemsidan även skall fungera på Firefox. Tar ni då betalt för att göra den funktionsduglig på Firefox, eller gör ni det gratis?

Slutligen får jag säga att jag mycket väl kan förstå de som gör en hemsida som bara "råkar" fungera på t.ex. IE, ty det är inget lätt eller roligt jobb att hålla reda på hur html och css fungerar på olika webbläsare. Men om focus ligger på funktion och tillgänglighet och inte på utseende (förutom utseende för underlättande av förståelsle av hemsidan), så blir det enklare att bygga hemsidor som fungerar på "alla" webbläsare. Häftiga funktioner och layout är mer att visa upp sina egna kunskaper som programmerare eller designer. De är oftast roliga en gång, men ibland mycket irriterande om man besöker sidan flera gånger.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017