Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Auktioner hos Snapback och maxbud?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-12, 21:44 #1
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Standard Auktioner hos Snapback och maxbud?

Länge har jag varit tveksam till hur auktionerna går till på Snapback och ville fråga er hur ni uppfattar begreppet maxbud, dvs. "proxybud".

Anledningen till varför jag ställer mig tveksam till dessa är att om

- person A sätter ett maxbud på €400 och
- person B bjuder efteråt €400

så vinner person B auktionen på Snapback. D.v.s. person B behöver inte bjuda över maxbudet, utan lägga ett bud lika med maxbudet från person A. Borde inte person B lägga ett bud över €400, dvs. €401, eller €450, dvs. närmaste budet efter maxbudet av person A på €400?

Speciellt när det sedan står på Snapback i kontrollpanelen "Ditt bud var överbjudet av ett bud på 400 €" - det var ju inte överbjudet utan det var ju ett maxbud som var lagt på denna summa. När man läser detta sedan så blir man bara förbannad.

Om person B bjuder €400 i detta fallet, borde budet €400 gå till person A och person B uppmanas att bjuda vidare om de vill vinna auktionen. Så går ju alla auktionerna till eller? Tycker att jag har spenderat tillräckligt med tid på olika auktionshus i mitt liv.

I det fallet anser jag att person A har vunnit auktionen och inte person B.

Detta anser jag vara helt fel enligt vanliga förfarandet på auktionerna, eller har jag fel? Har jag fel, så får ni gärna förklara varför?

Senast redigerad av Helix den 2010-07-12 klockan 21:50
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-12, 22:49 #2
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Jag är inne på din linje där. Min logik säger att person B bör bjuda över ditt maxbud.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-12, 22:57 #3
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor Visa inlägg
Jag är inne på din linje där. Min logik säger att person B bör bjuda över ditt maxbud.

Skönt att någon håller med

Som jag uppfattar så är det faktiskt så på alla de auktioner jag jag varit med om och följt, men inte på Snapback i nuläget. Anser att person A är vinnaren och inte person B.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-13, 00:31 #4
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte Visa inlägg
Länge har jag varit tveksam till hur auktionerna går till på Snapback och ville fråga er hur ni uppfattar begreppet maxbud, dvs. "proxybud".

Anledningen till varför jag ställer mig tveksam till dessa är att om

- person A sätter ett maxbud på €400 och
- person B bjuder efteråt €400

så vinner person B auktionen på Snapback. D.v.s. person B behöver inte bjuda över maxbudet, utan lägga ett bud lika med maxbudet från person A. Borde inte person B lägga ett bud över €400, dvs. €401, eller €450, dvs. närmaste budet efter maxbudet av person A på €400?

Speciellt när det sedan står på Snapback i kontrollpanelen "Ditt bud var överbjudet av ett bud på 400 €" - det var ju inte överbjudet utan det var ju ett maxbud som var lagt på denna summa. När man läser detta sedan så blir man bara förbannad.

Om person B bjuder €400 i detta fallet, borde budet €400 gå till person A och person B uppmanas att bjuda vidare om de vill vinna auktionen. Så går ju alla auktionerna till eller? Tycker att jag har spenderat tillräckligt med tid på olika auktionshus i mitt liv.

I det fallet anser jag att person A har vunnit auktionen och inte person B.

Detta anser jag vara helt fel enligt vanliga förfarandet på auktionerna, eller har jag fel? Har jag fel, så får ni gärna förklara varför?
Låter ju helt sjukt, man borde ju självfallet inte kunna lägga ett bud på samma belopp, utan som ni säger 401 EUR. Detta måste ju vara en bugg/miss?!
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-13, 01:15 #5
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Låter ju helt sjukt, man borde ju självfallet inte kunna lägga ett bud på samma belopp, utan som ni säger 401 EUR. Detta måste ju vara en bugg/miss?!

Skönt att du tycker samma sak.


Miss, bug eller kanske medvetet - det kan man inte veta förrän man får svar från Snapback.

Dock frågan är nu när auktionen avslutas - vem har vunnit? Jag i detta fallet ,person A, kollade på framsidan på buden (på mobilen) och eftersom jag såg att budet låg på mitt maxbud, brydde jag mig inte av att bjuda vidare då det var mitt maxbud som listades. Till min förvåning vann någon annan på samma bud ...


---

Senast redigerad av Helix den 2010-07-13 klockan 02:30
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-13, 21:02 #6
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Inget nytt från Snapback angående detta ... semestertider?
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-13, 23:05 #7
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Hej alla som använder auktioner på Snapback,

Har fått svar från Emil på Snapback, men han kanske svarar här, så jag vill inte klistra in svaret här, av ren respekt för vad som skrivs i mailen och att Emil är en trevlig person (, som tydligen bara har gjort bort sig lite i designen av budläggningen, enligt mig).

Dock kan jag bara säga att jag fortfarande finner detta konstigt och förvirrande, inte minst efter svaret att det är just hur auktionen skall gå till.

Budet man lägger på Snapback i rutan "Maxbud", den enda rutan för bud, är både bindande och inte bindande tydligen;
- bindande om du lägger ett aningen större bud, men
- ej bindande och du lägger ett bud klart mycket högre än senaste budet.

Finner du också detta märkligt? Ja, jag gör det i alla fall. Snapback menar att ett maxbud garanterar inte dig att om auktionen går ut till detta bud så får du det tydligen. Tänk er bara vilken kaos det skulle bli på auktionshus, Tradera och eBay om detta var fallet. En logik jag inte kan följa som budgivare ...

Ger jag ett bud, på det enda sättet att lägga ett bud, så förväntar jag mig vara auktionsvinnaren om slutbudet hamnar på samma summa. Gör inte ni det?



--

Off topic: får mig att tänka på dualismen i fysiken. Ljuset är både en våg och en partikel. - precis som ett "bud" på Snapback, som har olika betydelser ...

Senast redigerad av Helix den 2010-07-13 klockan 23:11
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017