Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Peder "Handlavin" Molin skriver om polisrazzian

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-09-02, 15:59 #1
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Standard Peder "Handlavin" Molin skriver om polisrazzian

Handlavin.se och dess ägare Peder Molin har det stått en del i media om då vin togs i beslag och där åklagaren har inlett förundersökning.

Syftet med polisutryckningen var att sätta stopp för en misstänkt grov otillåten alkoholförsäljning.

Peder har via sin blogg uppdaterat den 1 sep 2014 med rubriken "Inte mitt Sverige"

Läs mer: http://www.ehandel.se/blogg/peder/20...-mitt-sverige/
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-02, 16:42 #2
Droog Droog är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 129
Droog Droog är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 129
Jag har aldrig sett en obeväpnad polis när de är ute på tjänsteutövning, så varför skulle de vara obeväpnade när de åker till Peter och hämtar varorna? Pikébuss - ja något måste de ju frakta varorna i.
Vad gäller delen när de tog hans kunders varor; Polisen är där för att säkra bevis. Att Peter säger till Polisen att det inte är hans vin, ja de måste ju plocka det ändå vare sig de vill eller ej.
Droog är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-03, 08:05 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Droog Visa inlägg
Jag har aldrig sett en obeväpnad polis när de är ute på tjänsteutövning, så varför skulle de vara obeväpnade när de åker till Peter och hämtar varorna? Pikébuss - ja något måste de ju frakta varorna i.
Vad gäller delen när de tog hans kunders varor; Polisen är där för att säkra bevis. Att Peter säger till Polisen att det inte är hans vin, ja de måste ju plocka det ändå vare sig de vill eller ej.
Instämmer till fullo.

PS. En pikébuss är något man möjligtvis skulle kunna få se i Top Gear, piketbuss däremot används av polisen.

Senast redigerad av Westman den 2014-09-03 klockan 08:08
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-04, 08:41 #4
JohanKarlsson JohanKarlsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 74
JohanKarlsson JohanKarlsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 74
Illegal alkoholförsäljning ska bekämpas till varje pris...
JohanKarlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-05, 22:32 #5
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
"Råkade ut för en polisrazzia"... det kan ju inte gärna ha kommit som en överraskning för honom att han sysslade med en verksamhet i gråzonen? Förstod han inte riskerna så måste han ju varit lite väl naiv.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-07, 00:45 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Skillnaden är väl tydlig i detta fall, då eHandlaren hade tillstånd från folkhälsoinstitutet. Jag är inte insatt i alkohollagstiftningens detaljer, men det verkar som åklagaren är ute och seglar om det handlaren skriver är sant (vilket jag inte vet i dagsläget).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-07, 08:03 #7
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
Skillnaden är väl tydlig i detta fall, då eHandlaren hade tillstånd från folkhälsoinstitutet. Jag är inte insatt i alkohollagstiftningens detaljer, men det verkar som åklagaren är ute och seglar om det handlaren skriver är sant (vilket jag inte vet i dagsläget).
Ute och seglar? Kanske men om inget har ändrats nyligen så får man som svenskt företag inte sälja direkt till privatpersoner i Sverige och det verkar ju vara det som skett.

Citat:
2 § En partihandlare får sälja varorna till
1. det i 5 kap. 1 § angivna detaljhandelsbolaget,
2. annan partihandlare som har rätt att handla med motsvarande varor,
3. den som har meddelats tillstånd för servering till allmänheten eller stadigvarande tillstånd för servering i slutet sällskap i enlighet med reglerna i 8 kap., samt
4. den som har godkänts som skattebefriad förbrukare enligt 31 e § lagen (1994:1564) om alkoholskatt för användning i teknisk, industriell, medicinsk, vetenskaplig eller liknande verksamhet.

En partihandlare får också föra ut eller exportera varorna. Försäljning får också ske till den som har tillstånd enligt lagen (1999:446) om proviantering av fartyg och luftfartyg.

Endast partihandlare får förpacka om eller buteljera alkoholdrycker. Lag (2012:205).

3 § Vid partihandel med spritdrycker, vin, starköl eller andra jästa alkoholdrycker är säljaren skyldig att förvissa sig om att köparen har rätt att köpa in eller sälja varan vidare.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-07, 08:23 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Ute och seglar? Kanske men om inget har ändrats nyligen så får man som svenskt företag inte sälja direkt till privatpersoner i Sverige och det verkar ju vara det som skett.
Jaha, då verkar det som partihandlaren ljuger i sin blogg.... Fy på han....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-07, 10:24 #9
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
Jaha, då verkar det som partihandlaren ljuger i sin blogg.... Fy på han....
Ordagrant så skriver han att han hade tillstånd från Skatteverket och att Statens Folkhälsoinstitut var väl medvetna och informerade om hans verksamhet.

Skatteverket har naturligtvis inte med saken att göra. Att skatteverket beviljar f-skatt är inte detsamma som att staten har godkänt en näringsverksamhet som laglig. Jag ställer mig även undrande till om Folkhälsoinstitutet kan bevilja enskilda företag undantag från lagen?

Det skulle förvåna mig om Peder ljuger. Jag tror att antingen så har han missuppfattat Folkhälsoinstitutet, eller så har Folkhälsoinstitutet givit honom ett godkännande som inte har något lagligt stöd. Jämför med att Polismyndigheten skulle ge mig sitt godkännande till att sälja hembränt. Det skulle ändå inte göra min försäljning laglig, eftersom Polismyndigheten inte har befogenheter att dela ut sådana godkännanden.


Det hela får mig att tänka på en kompis som för många, många år sedan ringde sin internetleverantör för att fråga om han fick ladda ner från Napster. Supporten svarade att det hade internetleverantören inga som helst problem med och att han gärna fick fortsätta. Min kompis uppfattade det som att han hade fått ett godkännande att lagligt ladda ner piratkopierad musik.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-07, 16:01 #10
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
Jaha, då verkar det som partihandlaren ljuger i sin blogg.... Fy på han....
Ja, han ljuger om vad tillståndet har gällt - eller snarare valt att inte tala om vad det är för tillstånd. Folkhalsomyndigheten kan ju bara ge tillstånd till partihandel så allt annat måste vara hans egna fantasier. Han har själv valt att ignorera den delen av lagen som reglerar partihandel och det som står i tillståndstexten (om han nu hade ett tillstånd för partihandel).
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017