Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Köpa dator Thailand - tänka på?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-20, 14:47 #1
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Standard Köpa dator Thailand - tänka på?

Hej

Är I Thailand och ska stanna här i 3 mån. Behöver en dator för att jobba och tänkte köpa en Asus Vivobook x202e (win8) här i Bangkok. Jag Har aldrig köpt en dator utomlands innan och vill inte göra ett misstag. Är något annorlunda jãmfört med att köpa i Sverige och vad ska jag tänka på? Det ska vara 2 års internationell garanti. Enda problemet jag hittar är att tangentbordet är eng/thai så jag får ändra inmatningsspråk i Windows till svenska vilket jag antar går. Men jag behöver inte titta på tangenterna när jag skriver så är det ett problem att tangentbordet är på Eng/thai?

Senast redigerad av Hansen88a den 2013-05-20 klockan 14:56
Hansen88a är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-20, 15:17 #2
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
OM jag inte minns fel så har dessa internationella tangentbord en tangent mindre än Svenska. Pipe-tecknet dvs den som sitter mellan vänster shift och Z saknas. Detta kan du dock enkelt lösa genom att binda den ganska meningslösa knappen Caps lock till det.

Annars ser jag inga problem med att köpa dator utomlands.
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-20, 16:06 #3
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
En tjej jag känner som har varit i Thailand mycket skrev nedan följande...

För det första: Be de bygga ”sätta samman” datorn åt dig – inte ta något färdigt!! Kolla sen datorn noga innan du fullgör köpet, så att säga.

1) Se till att du får kvitto och att du kan få ett refund-papper på datorn, så att du får momsen tillbaka på BKK flygplats innan du åker sen. Och se till att detta refund-papper är av rätt färg! Alltså fråga gärna refund-avd på BKK flygplats redan när du kommer, vilken färg o utseende den ska ha (be gärna av nåt slags kopia)

2) Ja, tangentbordet kan du inte göra så mycket åt, det finns inte svenskt att få tag på i Thailand.
Alla är med både Engelska och Thailändska tecken, men vilket språk man sen skriver på är ju en inställnings sak.
Man måste dock lära sig att skriva på "svenskt" tangentbord i huvudet, så att säga,
eftersom man rör fingrarna efter hur de svenska tangenterna sitter (tankemässigt),
oavsett vad det står på själva tangenten... hoppas du förstår vad jag menar, så tangentbordet behöver man inte tänka på alls - och kan inte heller...

3) Be att få reda på hur mycket maximalt arbetsminne (RAM) som får plats (bör vara minst 8 GB) och be de uppgradera till detta! Jag betalade 800 Baht extra (160 kr) för att få uppgraderat från 4 GB till 8 GB. En skitsumma jämfört med i Sverige! Sånt här tjänar du pengar på!

4) HD bör också rymma så mycket som möjligt, för det är här det skiljer i pris jämfört med de svenska datorerna… min HD har 1 TB och det tycker jag är ett minimum i dagens läge…

5) Se till att man får Bluetooth med (de använder sällan sånt, så det måste man be om).

6) Be de rensa bort (eller aldrig lägga in) så mycket ”skräp” som möjligt i form av små tilläggsprogram, applikationer o annat skit som de vräker in i datorer som ska säljas. Min hade 38% av HD fylld med bara onödiga skitprogram…

7) Var beredd på att man aldrig får med någon operativsystem-skiva, för allt de har är kopior (och får du en kopia med så kommer det garanterat att finnas en KEY-GEN med på skivan och då ska det programmet generera en kod som ska få system-programmet att fungera, vilket man ALDRIG lyckas generera, för vi är inte vana vid att hålla på så här), så händer något senare, så bör man veta att man få/låna någon sådan av en kompis eller annan…
Ska man ha med en originalskiva på systemet får man betala ca 45 000 Baht extra (om de överhuvudtaget vet hur/var man skaffar det) och det är dyrt! (ca 9000 kr för bara systemskivan och du kan aldrig vara säker på att det verkligen är original).

Allt hänger ju på hur pass duktig på datorer man är själv, för då kan man ju rensa ur senare, kanske formatera.

Långt svar att lämna, men väl värt att veta!
Önska honom lycka till!
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017