Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


CSS som gäller idag?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-08, 07:58 #51
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Oj, här kommer brinnande fackla

Citat:
otrogna varje gång de designar en sida då de använder exempelvis div'ar ENDAST i layoutsyfte, dvs de styr layouten från html-koden.
På sätt och vis kan jag hålla med dig att en DIV styr presentationen, eftersom den påverkar layout och flödet på en sida. Det finns som du säger ingen total separation mellan presentation och innehåll i HTML. Men semantik handlar om att ge innehållet en betydelse genom att märka upp det med element som förklarar vad innehållet är. Och att då ha t.ex. två kolumner i varsin DIV kan fortfarande ses som korrekt eftersom elementet DIV betyder uppdelning och är till för att dela upp en sida i olika delar. Det ger ju också de verktyg som ska läsa koden en möjlighet att förstå att DIV:en i sig inte är särskilt viktig information att t.ex. läsa upp på en skärmläsare.

Att likställa DIV:ar med tabeller tycker inte jag håller riktigt..

Disclaimer: Det är tidigt på morgonen och jag kanske har gjort någon tankevurpa, so be it
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 08:40 #52
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Tillägg: Jag ser inte riktigt hur semantiskt korrekt kod har att göra med diskussionen om separation av innehåll och presentation. Man kan fortfarande ge innehållet rätt betydelse, oavsett om elementet sen snurrar texten upp och ner och ger den två olika skrikiga färger.

... men jag blir mer än gärna upplyst i saken!
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 09:32 #53
stakess avatar
stakes stakes är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 219
stakes stakes är inte uppkopplad
Medlem
stakess avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 219
Kan bara hålla med Syke här, en div och en span har inget semantiskt värde, en tabell har det.

Framtidsutopin har länge varit att någon gång skall all data på webben vara XML (XHTML 2.0), dock insåg man att detta inte var realistiskt, och det är därför man har återupptagit utvecklingen av HTML -> http://www.alistapart.com/articles/previewofhtml5
En till intressant artikel med lite bakgrundshistorik: http://immike.net/blog/2008/02/06/xhtml-2-vs-html-5/
stakes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017