Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bredden på väg bort?!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-25, 07:53 #1
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Standard Bredden på väg bort?!

Hej,

Utvecklaren förväntas numer anpassa sina webbplatser efter kundens behov istället för tvärtom som tidigare. Sidorna skall kunna anpassas i allt från smartphones till 42" skärmar utan att gästen skall behöva göra ett dyft. Vem minns inte texten (som var vanlig för tio år sedan): "Sajten är anpassad för 1024 x 768 etc".

Nu till vad jag vill ha sagt... Är det inte så att bredden kommer försvinna helt och sajten kommer täcka kundens fönster oavsett hur stort det är ungefär som på: http://www.lexus.se/Images/LS_pdf_ac...612-803130.pdf

Ovanstående länk är bara ett (dåligt) grafiskt exempel och inte ett exempel på den tekniska lösningen. Jag vill bara ha något att illustrera med.

Personligen gissar jag att det kommer anses som "ålderdomligt" år 2020 att ha en bredd på sajten och en bakgrund som täcker resten. Ni som kan betydligt mer än mig om programmering har säkert en åsikt?!
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 09:02 #2
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Bredden på ett A4 blir aldrig omodern ;-)

Skämt åt sido, jag tror inte att bredder kommer att försvinna, och det har med våra ögon att göra - det kan helt enkelt inte vara hur brett som helst. Dessutom är det praktiskt med en fast bredd iom att hårdvaran är såpass olika.

Samtidigt måste jag säga emot mig själv lite, eftersom responsive-sidor faktiskt blir mer vanliga. Wikipedia verkar ju inte bry sig om att text är svårt att läsa om raderna är långa.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 10:49 #3
znap znap är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 114
znap znap är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 114
En adaptiv design behöver inte betyda att sidan måste ta upp hela skärmens bredd. Tycker personligen inte att sidan bör bli mycket bredare än 1024 px.

Kommer ihåg att jag gick en kurs i användarvänlighet och tillgänglighet för 5-6 år sedan och då var det inget snack om att en "flytande" design, som dom kallade det, är bäst ur tillgänglighetssynpunkt. Så konceptet som sådant är knappast nytt. Det är väl att kunderna/användarna som fått mer kompetens på området och börjat förvänta sig att designen ska lira i samtliga upplösningar.

Jag anser att det redan idag är ålderdomligt om man bara tänker i en upplösning. Även om det tar lite längre tid att få fram en bra adaptiv design kan man räkna hem det eftersom att fler kommer kunna ta del av din sajt på ett behagligt och effektivt sätt.
znap är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 11:50 #4
Onpu Onpu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 63
Onpu Onpu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 63
Jag tycker anpassad bredd kan vara bra många gånger, men då ska det finnas en maxbredd. Ta WP-temat TwentyEleven som exempel. Det minskar bredden när webbläsarens fönster görs smalare, men blir det tillräckligt brett så stannar det vid ca 1000px.

Att Wikipedia blir bredare i all oändlighet är något jag inte tycker om. Det stör läsbarheten av deras texter. De borde ha en liknande lösning med maxbredd.
Onpu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 12:03 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Onpu Visa inlägg
Jag tycker anpassad bredd kan vara bra många gånger, men då ska det finnas en maxbredd. Ta WP-temat TwentyEleven som exempel. Det minskar bredden när webbläsarens fönster görs smalare, men blir det tillräckligt brett så stannar det vid ca 1000px.

Att Wikipedia blir bredare i all oändlighet är något jag inte tycker om. Det stör läsbarheten av deras texter. De borde ha en liknande lösning med maxbredd.
Håller med dig, en text måste begränsas till bredden om man har någon som helst tanke på användarna. Ska jag läsa längre texter på Wikipedia eller andra sidor som inte tar hänsyn till detta så kopierar jag till anteckningar istället då det går snabbare att läsa på det viset.

Sedan har ett tema som TwentyEleven tvärtom problem med höjden. På många laptops ser man en header över större delen av skärmen vilket inte är särskilt lyckat det heller.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 12:06 #6
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
coredev,

Nja, fast om det bara är text/innehåll på en femtedel av pappret så...

Jag surfar både med en 27" iMac och med min mobil (alla ni gör väl motsvarande) och just i iMacen blir det ofta väldigt mycket bakgrund och väldigt lite innehåll, såvida man håller browsern stor.

Dock tycker jag mig se fler och fler sajter där storleken helt anpassas efter webbläsarens storlek. Ni om några vet ju vad jag menar. Jag är en teknisk idiot (beträffande detta) men det är väl HTML5 and CSS3 som kan användas i stort sett i det oändliga.

Här är några exempel på (ungefär) vad jag menar, även om det kan göras ännu mer avancerat. Minska och förstora webläsaren från 1900 ner till 240 px (smartphone):

1. http://teixido.co

2. http://robot-or-not.com

3. http://seesparkbox.com

4. http://3200tigres.wwf.fr

5. http://teegallery.com

Personligen är min plan att bygga om samtliga mina uråldriga (haha) webbplatser 2014 och då anpassa dem enligt motsvarande teknik ovan. Jag tror personligen att det är ett måste om 5-8 år.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2012-04-25 klockan 12:15 Anledning: stavar som en kratta
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 12:10 #7
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
tartareandesire,

Vi pratar nog om olika saker. Titta på texten i det första av mina exempel ovan (länkarna). Den förstoras och anpassas efter browsern och läsbarheten minskar aldrig.

Det är det jag menar, inte någon gammal 100%-vidd-lösning från nittotalet. ;-)
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 12:36 #8
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
tartareandesire,
Vi pratar nog om olika saker. Titta på texten i det första av mina exempel ovan (länkarna). Den förstoras och anpassas efter browsern och läsbarheten minskar aldrig.
Det är det jag menar, inte någon gammal 100%-vidd-lösning från nittotalet. ;-)
Det kallas för responsive design och är väldigt inne just nu. Jag måste nog dock erkänna att jag inte tror på det, för en vanlig användare är det helt ologiskt att sidan ändrar utseende beroende på vilken manick man använder för att se sidan med och hur stort webbläsarens fönster är. Så länge man lägger div:arna rätt så att mobilläsarna kan zooma smart så borde det inte finnas något behov för speciella sidor / lösningar för mobiler. Och personer som klarar av att göra en responsive design klarar med största sannolikhet om att lägga div:arna rätt.
Personligen blir jag mycket frustrerad om jag kommer till en mobilanpassad sida när jag surfar med mobilen och jag är nog inte ensam.

Däremot finns ju problemet med riktigt stora skärmar kvar. Frågan är om inte Windows 7 delvis har lösningen på gåtan, jag märker att jag mer och mer drar fönster till höger och vänsterkanten så att de maximeras på halva skärmens bredd. På så sätt kan jag ha min IDE på ena sidan och webbläsaren på den andra, eller för all del en e-post klienten och en administrationspanel.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 12:48 #9
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
coredev,

Jo den termen (RWD) har jag ju snappat upp.

Jag håller med om en del, men inte allt. Eftersom det praktiskt är möjligt att få sidorna identiska, bara med större/mindre bilder text tycker jag idén som sådan är briljant, dock kommer den nog att finslipas, så text och bilder ändrar storlek utan denna "hackighet".

Kul att ni vill svara och ge respons!
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 13:17 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jo, snyggt är det onekligen men tror det passar bäst till ganska enkla sidor. Har man avancerade annonslösningar och dylikt så fungerar det sisådär.

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Personligen blir jag mycket frustrerad om jag kommer till en mobilanpassad sida när jag surfar med mobilen och jag är nog inte ensam.
Det där håller jag absolut inte med om. Jag blir betydligt mer irriterad om jag måste anstränga mig för att kunna nå alla delar av webbplatsen. Hellre då en prydlig, enklare mobilversion. Normalt vill jag bara ha snabb information via mobilen, vill jag surfa "på riktigt" använder jag datorn.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017