Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad gäller nu?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-10, 09:49 #21
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Conny, rekommenderar du ALLTID .net miljö, oavsett av vilket problem som ska lösas?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-10, 10:13 #22
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
One page layout är inget "små-skutte-system", jag har utvecklat några av dem största webbsiterna i Sverige med denna teknik, så där har du fel igen.

Du ser det hela från din synvinkel som systemutvecklare. vi andra webbutvecklare har en helt annan syn på webbutveckling.

TS frågade inte om systemutveckling i .NETmiljö utan om nya webbtekniker

Sen vet jag inte vad du fått ifrån att jag kör PHP på serversidan, visst kör jag PHP men mestadels kör jag .NET men det är inte relevant.
Visst har du 110% rätt.

En rad av Sveriges större webbplatser har många hundra rader js-kod (såväl jQuery som "vanlig"). Det finns inte heller på kartan för en del av dessa att de skulle gå ifrån PHP som serversidans språk. Därmed inte sagt att .NET är värdelöst, det fungerar alldeles utmärkt i de flesta fall även det. Man får inte vara så inskränkt och indoktrinerad att man bara ser spetsen av sin egen näsa. Conny har tyvärr föråldrade och förutfattade meningar om hur internet och webbranschen ser ut idag, det är mest bara att ignorera.

Nu är jag kanske onödigt hård i det här inlägget men börjar bli rejält trött på det där tramset som har förts fram av samma person ett antal gånger på det här forumet redan.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-10, 12:43 #23
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
En rad av Sveriges större webbplatser har många hundra rader js-kod (såväl jQuery som "vanlig").
Vilket i många fall kan göra sidan extremt långsam på flertalet företagsdatorer som inte har samma moderna kapacitet som de burkar de flesta av sos sitter med.

En viktig aspekt i sammanhanget är ju vilken form av kundkrets webbtjänsten vänder sig till.
Är det till merparten en sida för företag bör man faktiskt undvika JS då det blir långsammare då klienten (Som ofta har sämre muskler) att rendera det mesta än att köra ren serverside (PHP/NET egalt ur den aspekten).
Är det en blogg/community eller annat som vänder sig mot klientmarknaden kan man med all önskan använda sig nästan uteslutande av JS/Jquery.

Sen serverside är det ju som när man växte upp ifall Volvo/Saab, Noice/Gyllene Tider var bäst, Apple eller MAC.
Det finns ju inget rätt svar.
Däremot, är det en webbtjänst som skall integreras med flera andra system är trots allt NET bättre val då man ofta till slut hamnar i BizTalk förr eller senare och få affärssystem rullar i Linux utan allt som oftast i Windows.

Men trots jag oftast, inte alltid, föredrar Windows/NET är det inte en generell medicin utan som Anders påpekade helt upp till vad kunden vill jobba med/vända sig till.

Förstår att de flesta vill rätta Conny då han är lite FÖR NET-kåt i denna tråden, men jag förstår att han till TS vill påpeka att för en gammal ASP kodare är den normala fortsättningen trots allt NET och då främst VB.NET då classic ASP var VB-script och inget annat...

Men alla kan lära om, om man vill.
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-10, 15:51 #24
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
här är några exempel på vad jag menar: ( prova navigeringen )
http://www.systemofadown.com/
http://www.touchtech.co.nz/
http://freerangedesigns.ca/
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-10, 16:32 #25
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
här är några exempel på vad jag menar: ( prova navigeringen )
http://www.systemofadown.com/
Tps, fick JS fel på denna sidan..


Detaljerad information om felet på webbsidan

Användaragent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; PPP v5.1 (1,1,1); Windows NT 6.0; Trident/4.0; SLCC1; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.5.21022; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0.30729; .NET4.0C; .NET4.0E)
Tidsstämpling: Tue, 10 Apr 2012 14:31:40 UTC


Meddelande: Ogiltigt argument.
Rad: 156
Tecken: 295
Kod: 0
URI: http://www.systemofadown.com/wp-cont...y-1.4.4.min.js


Meddelande: Ogiltigt argument.
Rad: 156
Tecken: 295
Kod: 0
URI: http://www.systemofadown.com/wp-cont...y-1.4.4.min.js


Meddelande: Ogiltigt argument.
Rad: 156
Tecken: 295
Kod: 0
URI: http://www.systemofadown.com/wp-cont...y-1.4.4.min.js
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-10, 19:52 #26
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Conny, rekommenderar du ALLTID .net miljö, oavsett av vilket problem som ska lösas?
En utvecklare som bara behärskar en miljö anpassar givetvis också lösningarna till den miljön.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-10, 19:54 #27
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Vilket i många fall kan göra sidan extremt långsam på flertalet företagsdatorer som inte har samma moderna kapacitet som de burkar de flesta av sos sitter med.

...

Men alla kan lära om, om man vill.
Var är gilla-knappen? Utmärkt inlägg.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-11, 03:03 #28
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
PHP är inte objektoerienterat, men det finns en begynnande objektbaserad programmeringsparadigm, det var mycket som saknades senast jag kollade.
PHP är objektorienterad.
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-14, 03:29 #29
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Conny, rekommenderar du ALLTID .net miljö, oavsett av vilket problem som ska lösas?
Jag jobbar i stort sett enbart i .NET-miljö idag, även om jag ibland kör TSO i stordator, eller Ubuntu på PC-klient/server. eller MAC då det är aktuellt i projekt jag jobbar med. Jag har även jobbat i AS400-miljö i mindre omfattning.

Jag har skrivit både ANSI C, bash-script, ksh-script, C# och VB.NET-kod i Ubuntu (i Mono-miljön). Även lite Ruby-script i Google Sketchup.

Eftersom jag mestadels jobbar i .NET-miljön och den är ganska kompetent så är det yttesrst sällan jag behöver rekommendera något annat. När mina kunder i stort sett till 100% använder .NET så ser jag ingen anledning att föreslå något som bryter upp det och skapar oreda i kundens miljö.

Ute på den kommerciella markanden där företagen med pengar agerar så är det Microsofts plattformsfamilj som råder, då den har ca 90% av marknaden för klientdatorer och senast jag kollade så hade de ca 60% av servermarknaden.

PHP är ett programspråk som det finns många bättre konkurrerande lösningar till. Jag har nyligen kollat en del på Scala och det har ju betydligt starkare typning, abstraktioner, objektorientering och språkstruktur och är tydligare än PHP.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-14 klockan 03:42
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-14, 03:59 #30
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
One page layout är inget "små-skutte-system", jag har utvecklat några av dem största webbsiterna i Sverige med denna teknik, så där har du fel igen.

Du ser det hela från din synvinkel som systemutvecklare. vi andra webbutvecklare har en helt annan syn på webbutveckling.

TS frågade inte om systemutveckling i .NETmiljö utan om nya webbtekniker

Sen vet jag inte vad du fått ifrån att jag kör PHP på serversidan, visst kör jag PHP men mestadels kör jag .NET men det är inte relevant.
Jag citerar TS inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av ReKa Visa inlägg
Hej,
för 10-12 år sedan arbetade jag som webbutvecklare och då gällde Asp, Html, Css samt lite Javascript.
Jag ska nu bygga en webbplats men undrar vilka tekniker man använder sig av nu...
Antar att Css och Javascript fortfarande används, samt .net ist. för klassisk Asp.

Men Html? Är det Html5 som nyttjas i webbsideproduktion?
För att förtydliga ännu mer så fokuserar vi på kärnpunkten:

Citat:
Ursprungligen postat av ReKa Visa inlägg
Jag ska nu bygga en webbplats men undrar vilka tekniker man använder sig av nu...
Antar att Css och Javascript fortfarande används, samt .net ist. för klassisk Asp.
Jag tolkar TS som att denne är en ASP.NET-intresserad... Rätt elelr fel, men eftersom jag jobbar en hel del i .NET så försöker jag hjälpa en .NET-kollega tillrätta så gott det går.

Men så länge som det finns Microsoft-hatare så ser de rött så fort man nämner en Microsoft-teknik i neutrala eller positiva ordalag.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017