Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hårddisk "trasig"

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-15, 23:43 #1
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Har lyckats böja en av "pinnarna" bak på hårddisken (ovarsam isättning av kontakten). Hårddisken upptäcks av datorn och windows laddas men efter ca 2 minuter startar datorn om av sig själv.

Har provat att koppla in hårddisken på en annan dator och kom så långt att jag skulle kunna formatera den, men det är inte målet här. Jag vill komma åt innehållet och därefter kan soptunnan få den.

Några idéer på vad jag kan hitta på? Är alla pinnarna livsviktiga för att hårddisken ska fungera? Det är pinnen längst ut och ner till höger som är rejält tillplattad.
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-16, 00:04 #2
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Jag har lyckats böja tillbaka ett par sånna däringa pinnar..? Att köra disken utan den pinnen låter som gameover. Men det borde ju gå att fixa med lite innovativa lödnings-skills i värsta fallet? Är det viktigt material på disken är bästa du kan göra att koppla loss disken och lämna in den till proffs. Ju mer du pillar desto mer risk utsätter du ditt data för.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-17, 19:06 #3
Bejjan Bejjan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 220
Bejjan Bejjan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 220
Vad är det för modell på disken? Har du möjlighet att byta ut hela kretskortet (och kontakterna) mot andra fungerande? När jag brände upp mina WDdiskar så blev det lösningen för mig, fungerar bra så länge det är EXAKT SAMMA modell.

Att lämna in den till ett proffs är att glömma om inte datan är Extremt viktig. Minns inte vad jag fick för offerter, men på de flesta hållen så rör det sig om 10 000:- och uppåt.

Att böja tillbaka pinnarna är nog det du bör försöka göra. Men var extremt försiktig, pinnarna tåls inte att böjas framotillbaka särskilt många gånger innan de lossnar (and I learned that the hard way!)
Bejjan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-17, 20:30 #4
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Det är en Hitachi Deskstar. Min erfarenhet av Deskstar är att det är skräp, även fast Hitachi tagit över tillverkningen från IBM. Data på disken är inte livsviktigt så 10K är det inte värt.

Är det krångligt att byta ut kretskortet eller går det att göra själv? Eller är det lödning å sånt eller går det att plocka isär, skruva bort, skruva dit och skruva ihop?
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-17, 20:53 #5
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Tryck in lite ståltråd där du hade piggen innan.
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-18, 13:11 #6
Bejjan Bejjan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 220
Bejjan Bejjan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 220
Det ska inte vara krångligt, googlade runt efter lite bilder, blev inte 100% säker, men det ser inte ut att vara någon problem. Det viktiga är dock att du tar kretskortet från en disk av Exakt Samma modell!
Bejjan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017