Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tips som ökar antalet ordrar

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-04, 11:14 #51
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by WebboT@Feb 4 2008, 05:45
69. Skaffa ett telefonnummer och domännamn som är lätt att komma ihåg.

70. Inkludera ett handskrivet Tack-Kort med ordern.

71. Låt inte en enda dag passera utan att du gör minst en sak för att marknadsföra ditt företag/e-shop.

72. Annonsera på en alldaglig och populär produkt som finns ute på marknaden. T.ex. mjölkpaket och liknande. (om möjligheten finns)

73. Sponsra hjälporganisationer som Röda Korset och liknande. Kan ge bra kred. om er logga syns tilsammans med en organisation av det slaget.

74. Se till att du inte har några döda länkar.

75. Ha en sökfunktion på sidan (som funkar).
76. Lämna inte ut ditt artikelregister till prisjemförelsemotorer hur som helst.
77. Byt ut kreditor emot AK inkasso istället, billigare per order , dvs du får lägre kostnader.
78. Skippa webhotell för din webshop utan lägg den på egen server , när affärerna börja rulla
79. Vad noga med att inte skicka SPAM , sånt ge dåligt vibbar om ett företag.
80. Se till att ditt bolag ät ett AB med AA eller AAA hos D&B, dvs god ekonomi.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-04, 11:17 #52
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by WebboT@Feb 4 2008, 05:45
69. Skaffa ett telefonnummer och domännamn som är lätt att komma ihåg.

70. Inkludera ett handskrivet Tack-Kort med ordern.

71. Låt inte en enda dag passera utan att du gör minst en sak för att marknadsföra ditt företag/e-shop.

72. Annonsera på en alldaglig och populär produkt som finns ute på marknaden. T.ex. mjölkpaket och liknande. (om möjligheten finns)

73. Sponsra hjälporganisationer som Röda Korset och liknande. Kan ge bra kred. om er logga syns tilsammans med en organisation av det slaget.

74. Se till att du inte har några döda länkar.

75. Ha en sökfunktion på sidan (som funkar).
Kommentar till punkt 69:

Se till att ha telefonnumret synlig, göm inte telefonnumret på hemsida. Om man jobba på en lokalmarknad, så kan telefonnummer i olika landändar vara en fördel. Även om du sitter i Stockholm, så kan ett Malmö nummer göra att du får fler orders från malmö. Undvik dock att prata Skånska, för det suger.

Om man skall ha Stockholms nummer, se till att fixa korta 08 nummer, max 7 sexsiffriga 08 nummer helst 6 siffirga. ( Är lätt och fixa, om man gör på rätt sätt )
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-04, 18:47 #53
Leons avatar
Leon Leon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 519
Leon Leon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Leons avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av fenrik
Citat:
Ursprungligen postat av Kihlbom
23. Visa andra produkter kunder har köpt i samband med denne, gör gärna detta även i varukorgen eller i sista steget i kassan, det ökar mycket
Kihlbom, jag arbetar själv med e-handel och denna punkt säger jag tvärtemot. Störs kunden i köpprocessen i kassan finns risken att köpet avbryts istället för att ökar ännu mer. Jag vill gärna få igång en diskussion kring punkten eftersom jag hellre hoppas att jag har fel i mitt påstående.

Jag tror detta stämmer, många gånger när ja beställt å sett andra liknande
produkter, så har man plötsligt fått mer tid på sig att tänka igenom köpet.
Och i samband med det kanske man hittar dom extra produkterna på en
billigare sida när man sammtidigt har prisjakt uppe, och ser man att den
totala summan inklusive frakt är mindre, ja då äre hej svejs..
Så har det iaf vart många gånger för mig *ekonimisk som man är* hrhr
Leon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-04, 18:57 #54
Leons avatar
Leon Leon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 519
Leon Leon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Leons avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 519
Citat:
Originally posted by klein@Feb 4 2008, 12:14

76. Lämna inte ut ditt artikelregister till prisjemförelsemotorer hur som helst.
77. Byt ut kreditor emot AK inkasso istället, billigare per order , dvs du får lägre kostnader.
78. Skippa webhotell för din webshop utan lägg den på egen server , när affärerna börja rulla
79. Vad noga med att inte skicka SPAM , sånt ge dåligt vibbar om ett företag.
80. Se till att ditt bolag ät ett AB med AA eller AAA hos D&B, dvs god ekonomi.
Jag köper dock ENBART saker via prisjemförelsemotorer nuförtiden, och att inte finnas med där vore ju då uteslutet för mig.
Leon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-04, 19:27 #55
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av Leon
Citat:
Originally posted by -fenrik@Dec 17 2007, 15:53
Citat:
Ursprungligen postat av Kihlbom
23. Visa andra produkter kunder har köpt i samband med denne, gör gärna detta även i varukorgen eller i sista steget i kassan, det ökar mycket
Kihlbom, jag arbetar själv med e-handel och denna punkt säger jag tvärtemot. Störs kunden i köpprocessen i kassan finns risken att köpet avbryts istället för att ökar ännu mer. Jag vill gärna få igång en diskussion kring punkten eftersom jag hellre hoppas att jag har fel i mitt påstående.



Jag tror detta stämmer, många gånger när ja beställt å sett andra liknande
produkter, så har man plötsligt fått mer tid på sig att tänka igenom köpet.
Och i samband med det kanske man hittar dom extra produkterna på en
billigare sida när man sammtidigt har prisjakt uppe, och ser man att den
totala summan inklusive frakt är mindre, ja då äre hej svejs..
Så har det iaf vart många gånger för mig *ekonimisk som man är* hrhr
Det där beror helt och hållet på hur man gör det.
Även VAD man visar för andra produkter i varukorgen.
Själv listar jag enbart mycket nära relaterade produkter till det som ligger i varukorgen.
Har jag ingen relaterad produkt så visar jag helt enkelt ingen.

Min varukorg:

[B]
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 18:45 #56
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Sammanställning hittils


http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...let+ordrar&s=wn

En del tips som förhoppningsvis skall leda till en bättre orderingång:

1. Erbjud så många betalningslösningar som bara är möjligt. Ta även telefonbeställningar och ev. via fax också.

2. Minska antalet steg i utcheckningen och ta bort alla irrelevanta element.
Separera helst hela utcheckningsprocessen från sidan i övrigt. Bort med menyer och allt annat och låt kunden fokusera på att slutföra köpet utan några distraherande element.

3. Minska antalet obligatoriska fält i orderformuläret. Orderformuläret ska inte bara vara kort och enkelt. Det ska kännas kort och enkelt också. Klargör tydligt vilka fält som är obligatoriska och vilka som är frivilliga.

4. Placera länken till varukorgen på en enkel-att-hitta-plats på alla sidor.

5. Ange total kostnad i varukorgen. Inklusive fraktkostnad. Om du överraskar kunden med andra kostnader senare i orderprocessen så ökar risken markant att du förlorar kunden/köpet.

6. Placera noteringar och instruktioner nära "problem element" i orderformuläret.

7. Tillhandahåll klara och tydliga försäljningsvillkor, fraktkostnader, leveranstider m.m.

8. Använd trovärdighetsindikatorer såsom, kundomdömen (feedbacks), SSL-Certifikat m.m.

9. Om kunden anger sin epost adress, klargör att ni aldrig kommer att sälja adressen eller skicka ut skräppost.

10. Placera ett telefonnummer (helst ett gratis 020 nummer) på en tydlig plats på alla sidor.

10b ) 020 är jättebra, men skall man tilllåta 020 nummer så skall det även fungera från mobil. Jag vet själv på mina kunder att många ringer från mobil, och det finns ingent mer irriterande att ringa
020 nummer som är spärrat för mobil telefonsamtal. Mitt förslag är att istället skaffa ett bra telefon nummer. ( Jag kan fixa fram sexsiffriga 08 nummer ) . Jag fundera även på att ha olika telefonnumer i olika landsändar, på sätt får man lokalförankring. Se senaste DMZ där har dom en artikel hur man sätter upp en asterix och lite IP telefoni.

11. Använd inga pop-ups.

12. Använd helst inga java-scripts. Användarens webbläsare kanske inte stöder detta.

13. Hjälp kunden att rätta till fel i utcheckningen med CGI meddelanden som är lätta att förstå.
Kvaliten av felmeddelanden kan ofta vara skillnaden mellan ett slutfört köp och en förlorad kund.

14. Byt färg på besökta länkar så att kunden inte klickar runt i cirklar bara för att dom inte kommer ihåg vilka länkar dom redan har besökt.

15. Gör aldrig så att interna länkar öppnar i nya fönster. It's a no-no. Externa länkar tvärtom.

16. Ange priset för en produkt/tjänst mycket tydligt. Gärna fet röd text.

17. Se över laddningstiden för varje sida. Framförallt måste bilder/grafik optimeras så bra som möjligt för att få ner sidans laddningstid. Laddar inte sidan inom 5-6 sekunder så försvinner många kunder.

18. Var snabbare, billigare och ha bättre support än dina konkurrenter. Bygg på detta sätt långsiktigt ett varumärke och låt ryktet sprida sig.


18a. Behandla alla reklamationer snabbt, proffsigt och generöst. Be om ursäkt för att det blivit fel, ersätt kunden frikostigt, och lämna så mycket information som möjligt. Bättre tillfälle att göra någon till säljare av dina produkter kommer du aldrig att få. Går det så skickar du nya varor och låter kunden behålla de gamla.

Finns ingen anledning att vara billigare än sina konkurrenter. Beror ju helt på vilket segment man riktar in sig mot.

18b) Även jag tycker att låga priser är en dålig väg till fler beställningar. Det skapar bara priskonkurrens i branschen och leder i slutändan inte till flera köp, utan endast till att dina konkurrenter tvingas sänka priserna de också. Är man ny i branschen så kanske man kan lägga sig lite lägre i pris för att ta marknadsandelar fort, men är man marknadsledare och sänker priserna så är det att skjuta sig själv i foten.

18c) Att vara billigare är en av många konkurrensfördelar och tillämpas i alla branscher. Att vara billigare är dock en konst.

Märk väl att jag inte sa "ha lägre marginaler än dina konkurrenter".

Att prispress skulle vara osund konkurrens är nonsens och endast tillämpbart i omogna marknadssegment. Prispress kommer förr eller senare att drabba alla och det gäller att vara bäst förberedd.

18d) Du läste inte "beror ju helt på vilket segment man riktar in sig på" va? Var fick du det där om osund konkurrens ifrån? Verkar som om du läste in lite väl mycket i mitt svar. "Prispress kommer förr eller senare att drabba alla" skrivet tillsammans med omogna amarknadssegment gör att jag undrar i vilka sektorer du verkar. Testa att sälja kläder på biblioteksgatan i stockholm till exempel. (eller till den målgruppen på nätet). Åter igen, beror helt på vilket segment man riktar in sig på. Säljer man usbpinnar eller liknande så är det självklart att priset är en faktor.
Men det jag säger är att det int eär ett självändamål att vara billig.

18e) Även jag går emot "billigare", väldigt starkt dessutom. Pris är en kvalitetsindikator och en väldigt effektiv sådan, särskilt när kunden känner sig osäker. Ett vanligt scenario när två produkter verkar vara mer eller mindre identiska men den enda uppenbara skillnaden är priset. Man litar helt enkelt till viss del att dyrare är bättre.

Dessutom, det påvisats (troligen bevisats) att man upplever dyrare varianter som bättre även om två produkter är identiska (vanligt inom kosmetikbranschen då samma produkt sälj under olika märken).
Detta är grundläggade marknadsföring.

Om man tittar på Prisjakt så är det inte allt för sällan som de billigaste butikerna har dåligt omdöme och ibland t.o.m registrerade hos kronofodgen.

Jag själv tillhör gruppen som nästan alltid ser förbi prislappen.

Jag skulle omformulera #18 till:
Försök ge den bästa möjliga service och misströsta inte om det resulterar i lite högre priser.

Tyvärr minns jag inte riktigt men jag har för mig att kunder som letar efter det billigaste är de minst trogna.

18f) Nu måste jag säga emot. Tråden heter "Tips som ökar antalet ordrar". Och min fulla tro är att man får fler ordrar om man är billigast, sedan om det är bra ur ekonomisk synvinkel är en annan sak.
Men om man ser till ANTAL ordrar så tror jag det är bra att ha ett lågt pris.

Men så är jag småläning också och driver prisagenter

18g) Självklart får man fler ordrar om man är billigast. Ännu fler lär man få om man ger bort sakerna gratis .

Verkar finnas en del oenigheter om ifall låga priser är bra eller inte. Men vi nöjer oss vid det och går vidare i tråden tycker jag. Vill gärna se fler erfarna e-handlare bidra med tips. So keep´m coming!


19. Erbjud kringtjänster som gör att människor vill besöka din sida även på grund av andra anledningar än att handla. Detta kan vara i form av forum, recensioner osv.

20. Lägg till produktbilder på varje produkt, gärna fler. Tillåt kunderna att skicka in bilder på hur de använder produkten

20 B) När någon klickar på en produktbild för att studera den närmare, se till att bilden är rejält stor så att man verkligen ser alla detaljer. Alltför ofta när man klickar på en miniatyr för att "förstora bilden" får man upp samma bild igen eller möjligtvis en aningens större variant. Stora fina bilder vid aktivt val alltså.

21. Skylta med produkterna på förstasidan, tänk på att inte skriva hur bra ni är, varför man ska köpa av just er, att ni har f-skatt bla bla bla som är vanligt bland nyföretagare. Tänk er att det är ert skyltfönster, visa era produkter!

22. Designa sidan, en unik design ökar trovärdighet och känsla.

23. Visa andra produkter kunder har köpt i samband med denne, gör gärna detta även i varukorgen eller i sista steget i kassan, det ökar mycket!

23b) Kihlbom, jag arbetar själv med e-handel och denna punkt säger jag tvärtemot. Störs kunden i köpprocessen i kassan finns risken att köpet avbryts istället för att ökar ännu mer. Jag vill gärna få igång en diskussion kring punkten eftersom jag hellre hoppas att jag har fel i mitt påstående.

23c) Det ligger nog en hel del i det. Låt den informationen finnas i närheten av produkten, men inte vid "utcheckning".

23d) Jag tycker faktiskt att Vistaprint klarar av det rätt bra, under köp, men framför allt EFTER köp.

"Om du väljer till produkten X inom 10 minuter så slipper du betala frakt utan den skickas samtidigt".

23e) Jag håller med gillar det efter köp, men under köpet blir jag bara ilsken på vistaprint faktiskt. Då vill jag bara snabbt genom kassan.

23f) Inte så dumt! Typ "Du glömde väl inte..." eller liknande, det finns ju tillfällen då tillbehör eller liknande som kan göra kunden ännu mer nöjd med köpet, och då bli påmind direkt efter och samtidigt få erbjudande om att det skickas i samma paket / fri frakt bör ju inom rätt segment ge merförsäljning.

23g) Jag tror detta stämmer, många gånger när ja beställt å sett andra liknande
produkter, så har man plötsligt fått mer tid på sig att tänka igenom köpet.
Och i samband med det kanske man hittar dom extra produkterna på en
billigare sida när man sammtidigt har prisjakt uppe, och ser man att den
totala summan inklusive frakt är mindre, ja då äre hej svejs..
Så har det iaf vart många gånger för mig *ekonimisk som man är* hrhr

23h) Det där beror helt och hållet på hur man gör det. Även VAD man visar för andra produkter i varukorgen. Själv listar jag enbart mycket nära relaterade produkter till det som ligger i varukorgen. Har jag ingen relaterad produkt så visar jag helt enkelt ingen.

24. Gör kundtjänst lättillgängligt, låt kunden direkt på produktsidan ställa frågan

25. Samla e-postadresser! Inga av era annonskampanjer går hem om ni inte fångar upp något av kunden. De flesta kommer aldrig att registrera sig bara för att få ett nyhetsbrev, ta då bara e-posten och ta sen också möjligheten att skicka ut nya nyttiga erbjudanden per mail. Akta dig dock för att skicka för många

25b) Man skall vara jävligt petig med hur man använder e-post reklam idag. Fråga kunden hur han vill ha det, skicka inte ut reklam bara för ni har fått en epost adress. Skall ni skicka ut epost reklam, se till att de finns möjlighet att avregistra sej och reklamen är adresserad till just den adressen.

25c) Jag går emot förslag 25. Skicka _aldrig_ mail till en kund utan att denne bett om det, såvida det inte är viktig information såsom att deras konto blivit hackat eller liknande.

Jag bryr mig föga om Nisse Larssons Hifi som jag köpte en kabel av för tre år sedan nu har rea, fyller fem år eller har uppdaterat sin sida. Jag vill heller inte ha deras vidriga mail med "erbjudanden bara för mig".

Skicka nyhetsbrev till kunder som bett om det, gör det enkelt att anmäla sig och placera rutan så den syns. Gör det dessutom enkelt att avanmäla sig.

26) Skippa frames och gör en sökmotorvänlig hemsida istället. Många av dina affärer kommer faktisk från google och andra sökmoter.

26b) Lite tillägg: Se till att det är bra texter och att det finns ett bra överflöd av data om produkten. Är rätt jobbigt att köpa saker när det saknas en massa information om produkten, man vet ju faktiskt inte vad det är man köper då..

27) Ha ett telefonnummer för telefonförsäljare/leverantörer och ett för kunder. Så man slipper stressa på ett kundsamtal bara för en telefonförsäljare ringer. Hänvisa alla telefonförsäljare till ett specieltnummer.

26. Ha snabb epost support, se till att ha ett svar iväg inom 24 timmar.. always, gärna snabbare

26) se till att ha bra produkttexter och se över alla andra texter på webbshoppen, allt ska vara så lättförståligt som möjligt. Tänk på vokabuläret ni använder er av i texterna.

27) sökmotoroptimera gärna era texter men låt dom ändå vara lättförståliga för kunden.

28) Kan tyckas grundläggande men om ni har en produkt i ert sortiment, se då till att ni verkligen säljer den.

29) Om det står att produkten finns på lager förväntar man sig att den skickas senast dagen efter, om så inte är fallet meddela tydligt om detta.

30) Ha tydliga kontaktuppgifter och tydlig information om företaget. Även om du bra säljer via nätet, så ange företagets adress, organisationsnummer, telefonnummer, e-postadresser, mm. Ta gärna med kort på t ex anställda/personal, lagerlokal och kontor. Visa att ni är ett fungerande och levande företag och inte bara en anonym sida på webben.

31. Skriv egna produktbeskrivningar - kopiera inte tillverkarens beskrivning som "alla" andra använder.

32. Skriv bra rubriker. Om kunden inte gillar rubriken föreligger en överhängande risk att han/hon inte fortsätter att läsa vidare...

33. Om eran logga (som normalt är lokaliserad högst upp till vänster) inte direkt förmedlar vad ni erbjuder för tjänster/produkter, skriv en kort förklaring i direkt anslutning till loggan.

34. Testa olika prissättningar. T.ex. priser som slutar med 9 eller 7 har en tendens att ge bättre resultat.

35. Gör "allting" klickbart. Besökare har en tendens att klicka på allting dom ser, speciellt bilder.

36. Var tydlig, öppen och ärlig i alla lägen. Kunden har ALLTID rätt (även om han inte har det).

37. Om en kund ringer dig och frågar varför han ska köpa "produkten" av dig och inte från nån av dina
30 konkurrenter så måste du ha ett svar.
Vet inte vad det heter på Svenska men det kallas USP (Unique Selling Points)

38. Skicka med i paketet någon form av reklampryl som en penna med www adressen på. Jag gör det i en av mina butiker till de som beställer för mer än 100 kr, de kunderna återkommer mer ofta än andra.
Pennan ligger ofta vid datorn och det påminner om att de skall handla igen.

39. Erbjud inte köp av en vara som inte finns i lager.

40. Erbjud något som har begränsad tid. T.ex.

i) 100 första kunderna får XXX
ii) rabatt på varor till ett visst datum.

Det lockar till snabbare beslut om köp.

41. Testa olika landningssidor för en specifik produkt/tjänst.
Görs enklast genom att att skapa en kampanj i Google Adwords med t.ex. 3 st olika
annonser/landningssidor för samma produkt/tjänst. I kampanjens inställningar väljer du "Rotate: Show ads more evenly", så kommer dom 3 annonserna att visas en i taget med lika antalet visningar i slutändan. När du har avslutat testet så raderar du dom 2 annonserna som hade sämst "conversion rate".
Skapa nu 2 st nya landningsidor och annonser och kör dom mot den som hade bäst "conversion rate" i det första testet. Upprepa detta tills du har kommit upp till en högsta möjliga "conversion rate". Detta är klockrent för att få veta vad som funkar och inte funkar.

42. Skippa registrering och login för kunden, låt kunden gå direkt till kassan som man gör i en fysisk butik.

43: Gör specifika erbjudanden för etiska minoriteter

44: Gör specifika erbjudanden för olika helgdagar (jul, ramadan, hannuhka, påsk, etc etc)

45: Jobba aktivt med dina leverantörer för att vara först med nya produkter

45b) Detta är helt klart intressant, gissar på att det kräver ett nära samarbete samt större volymer så leverantören ser det som intressant.

45c) Näe, det behöver det inte vara. Kan vara en fördel för leverantören att putta ut en mindre mångd på markanden först. Eller så kanske du har kanaler som ingen annan kommer åt? Eller sp kanske du kan få ut det bredare på en gång än vad andra kan?

46) Nyligen köpte jag ett program (minns inte om det var hos Adobe eller Roxio). Jag var i kundvagnen på väg till kassan när jag fick telefon och var borta 5-10 minuter. När jag kom tillbaka hade det poppat upp en ruta som sa att om jag slutförde beställningen inom si och lång tid skulle jag få 20% rabatt. Jag som ändå hade tänkt köpa produkten blev förstås glad. Egentligen riktar det sig förstås till folk som blir tveksamma under orderprocessen.

47)

48) markera tydligt ut olika erbjudanden med olika sifferkombinationer som får köparen att tycka att det ser billigt ut.

Kanske menar t ex. 999:- kr istället för 1000 kr, då ser ju priset lägre ut vid en snabb överblick, kanske värt att sänka priset till 995 kr istället för 1023 kr för samma vara, kan tänka mig att det ger merförsäljning.

49) Ha en FAQ som besvarar simpla och vanliga frågor och utöver det ett support team som svarar via mail/telefon på frågor som kunden har.

50. Använd AJAX under utcheckningen.

51. Om du har en funktion i vaukorgen där kunden uppmanas att skriva in en eventuell KUPONGKOD för att få rabatt, ta bort den fuktionen nu direkt om du inte klart och tydligt uppger exakt vad den kupongkoden är, i direkt anslutning till fältet där KODEN skall skrivas in.

Många kunder blir distraherade av att se Kupongfält när dom inte har en kod. Risken är att dom lämnar varukorgen och ger sig ut i Google's värld och försöker hitta en kupongkod för din eshop. Dom hittar naturligtvis ingen och så var den kunden förlorad.

52. Erbjud Live Chat 24/7 om möjligt.

53. Ge kunden en möjlighet att göra ändringar i varukorgen så långt in i utcheckningen som möjligt.

54. Visa INTE det totala ordersumman genom hela utcheckningen.
Tänk efter själv, du ser rakt framför dig "Du håller precis på att spendera 2500 kr" för en signerad litografi av John Doe som du egentligen inte behöver när du tänker efter lite grann. Ge inte kunden en chans att ens börja fundera. När kunden väl har lagt nåt i varukorgen är det bara en sak som det ska fokuseras på - Avsluta Köp/Bekräfta Order.

55. Ha så få steg till checkout (avslut) som möjligt. Vi ser en stor skillnad på volymerna på butiker med t ex inloggning eller inte inloggning.

56. Spar in på text vid betalningsalternativen, var så tydlig som möjligt.

57. Stora eller tydliga "knappar"

Don´t make me think!

58. Gör små filmklipp av dina produkter och ladda upp till YouTube.

59. Ladda upp alla dina produkter till alla Sociala Shopping Nätverk du kan hitta.

60. Skapa Google gadgets för att promota dina produkter och tjänster.

Detta ger en massa gratis kvalitets trafik till din shop. Besökaren vet ju precis vad som väntar eftersom dom redan sett produkten in action.

61. Investera i en riktigt webbutikslösning med SEO-stöd så ni rankar bra och naturligt i sökresultaten.

62. Använd ett webbanalysprogram och analysera var dina annonseringskostnader går och vilka annonser som ger avkastning.

63. Var inte dumsnål. Lägg pengar på bra programvaror om de som är gratis inte håller måttet. Utan satsning, igen tillväxt.

64. Jobba, jobba , jobba och glöm inte att sälja alla produkter i butiken.
Det är lätt att koncentrera sig på nyheter o "äldre" produkter hamnar i skymundan.

65. Bli kund hos Kreditor och erbjud faktura. 54% av alla mina ordrar går via faktura. Resterande banköverföring eller kreditkort.

66. Ge inte ut tips till potentiella konkurrenter!

67. Byt tips och erfarenheter med dina kollegor (konkurrenter). Ingen tjänar på att sitta och titta sig skrämt över axeln hela tiden, rädd för att en konkurrent man aldrig pratat med ska köra över en.

68. Köp mindre annonser i metro (stockholm & göteborg & malmö), ca 10 st och kör på samma annons hela tiden (färg annonser) så kommer du kunna få ner priset rejält för annonseringen.

69. Skaffa ett telefonnummer och domännamn som är lätt att komma ihåg.

69b) Se till att ha telefonnumret synlig, göm inte telefonnumret på hemsida. Om man jobba på en lokalmarknad, så kan telefonnummer i olika landändar vara en fördel. Även om du sitter i Stockholm, så kan ett Malmö nummer göra att du får fler orders från malmö. Undvik dock att prata Skånska, för det suger.

Om man skall ha Stockholms nummer, se till att fixa korta 08 nummer, max 7 sexsiffriga 08 nummer helst 6 siffirga. ( Är lätt och fixa, om man gör på rätt sätt )

70. Inkludera ett handskrivet Tack-Kort med ordern.

71. Låt inte en enda dag passera utan att du gör minst en sak för att marknadsföra ditt
företag/e-shop.

72. Annonsera på en alldaglig och populär produkt som finns ute på marknaden. T.ex. mjölkpaket och liknande. (om möjligheten finns)

73. Sponsra hjälporganisationer som Röda Korset och liknande. Kan ge bra kred. om er logga syns tilsammans med en organisation av det slaget.

74. Se till att du inte har några döda länkar.

75. Ha en sökfunktion på sidan (som funkar).

76. Lämna inte ut ditt artikelregister till prisjemförelsemotorer hur som helst.

76b) Jag köper dock ENBART saker via prisjemförelsemotorer nuförtiden, och att inte finnas med där vore ju då uteslutet för mig.

77. Byt ut kreditor emot AK inkasso istället, billigare per order , dvs du får lägre kostnader.

78. Skippa webhotell för din webshop utan lägg den på egen server , när affärerna börja rulla

79. Vad noga med att inte skicka SPAM , sånt ge dåligt vibbar om ett företag.

80. Se till att ditt bolag ät ett AB med AA eller AAA hos D&B, dvs god ekonomi.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 20:28 #57
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
Jisses vilket jobb att klippa ihop allt det. Du är en klippa Conny
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 20:39 #58
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
för er som inte vet det så heter det order även om det är flera.

dvs en order, flera order.

MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 21:14 #59
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by MRDJ@Jan 8 2009, 14:39
för er som inte vet det så heter det order även om det är flera.

dvs en order, flera order.

I detta fallet kan man undra hur den/de som kom fram till detta tänkte, för det låter helt enkelt inte rätt att säga fem order. Det känns ungefär som att säga en banan, fem banan.

Enligt http://sv.wiktionary.org/wiki/order#Svenska så går det bra med order och ordrar i plural.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 23:40 #60
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by JohanssonHenrik@Jan 8 2009, 20:28
Jisses vilket jobb att klippa ihop allt det. Du är en klippa Conny
Nöjet var faktiskt helt på min sida, det var bra synpunkter från så många så jag kände att jag var tvungen att bidra med något....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017