Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nunames pågående Premiumauktion

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-17, 12:33 #21
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Antalet domäner som blev sålda var inte lika många denna auktion och priserna inte heller i samma storlek (och jag förutsätter att det är dollar eftersom jag skrivit det tidigare i denna tråd och jag sett att Jonas på Sedo var inne och läste och han borde väl reagerat om så inte var fallet).
Men trots det är det intressanta summor för en toppdomän som "räknats bort" av så många fram till de sista månaderna. Intressant är ju också att vid tidigare Premiumauktion så såldes ju faktiskt en .nu-domän för 440K SEK (att jämföra med den officiellt dyraste .se-domänen [hus.se] som gick för 400K SEK)

(den nedre prisbilden är från tidigare premiumauktion som hölls i nov -07)
Enligt uppgift överväger även "Europas ledande marknadsplats för domäner" att släppa in toppdomänen .nu bland sina andra premiumauktioner, alltså inte .se utan .nu (Dessa två senaste .NU-auktioner är ju speciella auktioner av Nunames själva).

Vet inte heller om jag är "färgad" av att jag gillar .nu, men sätter jag på radion så finns det nu nästan alltid nån spot som har .nu-domän, även nån tv-reklam går nu och när jag strösurfar ramlar jag på dem, exempel:
ansok.nu
insplanet.nu
påstan.nu
rls.nu
ppm.nu
osv.

Med tanke på att de flesta .nu-domäner som sålts för bättre slantar också är engelska ord och förkortningar, så skulle ju det kunna tyda på även ett ökat internationellt intresse för TLDn.

hmm DING!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-17, 12:38 #22
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Någon som har prisuppgifter på de övriga domänerna under $1000?
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-17, 12:45 #23
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Apr 17 2008, 11:33
Med tanke på att de flesta .nu-domäner som sålts för bättre slantar också är engelska ord och förkortningar, så skulle ju det kunna tyda på även ett ökat internationellt intresse för TLDn.
Tycker nog det är ganska svårt att dra slutsats om ett ökat intresse för en hel toppdomän när det t.ex. endast är 5 st olika budgivare inblandad i auktionen för co.nu - även om nu priset blev relativt högt.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-17, 13:00 #24
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Med tanke på att de flesta .nu-domäner som sålts för bättre slantar också är engelska ord och förkortningar, så skulle ju det kunna tyda på även ett ökat internationellt intresse för TLDn.
Tycker nog det är ganska svårt att dra slutsats om ett ökat intresse för en hel toppdomän när det t.ex. endast är 5 st olika budgivare inblandad i auktionen för co.nu - även om nu priset blev relativt högt.
Absolut - Jag håller med - jag drar inga slutsatser alls utan gör bara konstateranden och "tänker högt". Det mest sannolika för en domän som .co.nu är ju också att det är britter som budat. (Detta är en vild gissning från min sida förstås) och syftar då till att deras "vanliga toppdomän" är ".co.uk" och ".nu" bland engelskspråkiga ofta lablas som ".new" (pga av uttalet på engelska) gissar jag rätt med det så är ju "co.nu" en bättre domän för Storbritannien med sina 40,3 miljoner internetanvändare.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-17, 13:12 #25
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
En annan intressant sak är ju att info.nu "såldes" för 6400 EUR förra gången och den här gången slutade samma domän på 12500 EUR - dvs nästan den dubbla.

Vet dock inte bakgrunden till vad som hände med info.nu efter förra auktionen?
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-17, 13:50 #26
wwwws avatar
wwww wwww är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 223
wwww wwww är inte uppkopplad
Medlem
wwwws avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 223
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Apr 17 2008, 10:33
Vet inte heller om jag är "färgad" av att jag gillar .nu, men sätter jag på radion så finns det nu nästan alltid nån spot som har .nu-domän, även nån tv-reklam går nu och när jag strösurfar ramlar jag på dem .....
Håller med om att dessa ordmässigt många gånger är intressanta, men nu-kostnaderna för framförallt ägarbyte (men även årsavgift) är ju "way out" och jag tror att detta är den största anledningen till att det inte blir ett större intresse för nu-domänerna (menar generellt; ej specifikt dessa auktioner).

Hur kul är det att köpa en andrahandsdomän för 500 kr för att sedan behöva betala 2.000 kr för att få ägarbytet genomfört!

Någonting är "sjukt" i detta, man får dålig smak i munnen och känner sig lite "halvblåst" och att "någon" överexploaterar situationen.
wwww är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-17, 14:12 #27
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av wwww
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Vet inte heller om jag är "färgad" av att jag gillar .nu, men sätter jag på radion så finns det nu nästan alltid nån spot som har .nu-domän, även nån tv-reklam går nu och när jag strösurfar ramlar jag på dem .....
Håller med om att dessa ordmässigt många gånger är intressanta, men nu-kostnaderna för framförallt ägarbyte (men även årsavgift) är ju "way out" och jag tror att detta är den största anledningen till att det inte blir ett större intresse för nu-domänerna (menar generellt; ej specifikt dessa auktioner).

Hur kul är det att köpa en andrahandsdomän för 500 kr för att sedan behöva betala 2.000 kr för att få ägarbytet genomfört!

Någonting är "sjukt" i detta, man får dålig smak i munnen och känner sig lite "halvblåst" och att "någon" överexploaterar situationen.
Ja ownertransfer är ju det stora abrert med .nu-domäner - om bara Per kunde få Bill att inse det. Istället för favorisera ett par-tre utvalda ombud, som förutom kraftigt subventionerat pris även kan registrera på 1 år, så skulle slutkundsintresset öka dramatiskt för toppdomänen .nu
Skulle de dessutom se över proceduren (pappersexercisen) vid ownertransfer, skulle jag inte bli förvånad om det naturliga valet vid val av domäner bli att man köper .se OCH .nu i mycket större utsträckning än nu.

Men sist jag hörde av Sverigechefen för .NU, så fanns det vare sig intresse eller planer på att förändra dessa delar - tycker själv att det är bara är "dumamerikanskt tänk"!!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-17, 14:45 #28
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by Nicklas@Apr 17 2008, 11:38
Någon som har prisuppgifter på de övriga domänerna under 1000?
De som uppnådde reservationspris finns listade på min sida med försäljningshistorik under BulkOwner med direktlänk till budhistoriken om du klickar på själva domännamnet.

De som inte uppnådde reservationspris var:
Citat:
freedomains.nu 60 EUR
livechat.nu 200 EUR
lover.nu 200 EUR
queen.nu 60 EUR
snusing.nu 60 EUR
startplats.nu 60 EUR
store.nu 635 EUR
users.nu 60 EUR
vastleggen.nu 60 EUR
webnyheter.nu 60 EUR
bäbis.nu 60 EUR
höganäs.nu 60 EUR
härjedalen.nu 60 EUR
köping.nu 60 EUR
norrköping.nu 60 EUR
umeå.nu 60 EUR
välja.nu 60 EUR
Observera att listan möjligen är ofullständig samt att valutan och/eller annan information kan vara inkorrekt.

Om någon annan moderator anser att länken är egenreklam så uppmanar jag dem att moderera mitt inlägg.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-17, 16:34 #29
posse posse är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 361
posse posse är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 361
Lyckades få både domän.nu och namn.nu har stora planer för dem!!
posse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-17, 16:36 #30
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Strålande att man inte visste vilken valuta som gällde, verkligen premium!
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017