Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Säkerhet kring domänöverlåtelser

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-09, 23:35 #21
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
Jag kommer ihåg gamla tiden när alla com net org var via netsol och man använde ett mailformulär för att göra ändringar... Det var dålig säkerhet det. Man begärde en ändring av en domän man ägde. Fick tillbaka ett epost med ett formulär som man skulle svara på ifrån rätt avsändare på eposten.... nu var det bara att anväda detta svar och byta ut domänen man ville ändra till valfri och systemet uppdaterade utan att blinka. Under några år på 90-talet så kunde man ta kontrollen på vilken domän som hellst, helt automatiskt.

Vi får hoppas att IIS anar ugglor i mossen när det kommer ägarändringar eller uppdateringar av epostadress som ser suspekta ut. Det är nog allt vi kan göra i dagsläget. IIs har ju iaf en person som går igenom dessa vilket borde göra att dessa kontrolleras lite mer.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-10, 09:53 #22
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Innan IIS lanserade domänhanteraren i feb kunde man faktiskt ringa in till IIS och spärra/låsa sin domän för överlåtelse. Vet inte riktigt hur den spärren fungerade men det var nån slags säkerhet mot överlåtelser.

Den 2:a feb 2007 fick jag detta mail från IIS.

"Ni är innehavare av ett domännamn som ni låtit spärra för uppdateringar med engångslösenord via .SE:s självbetjäningssystem. Spärren har till syfte att försvåra för andra än innehavaren att komma över sådan information som krävs för att ändra adressuppgifter eller på annat sätt manipulera uppgifter som hör till domännamnet.

Med detta brev vill vi göra er uppmärksam på att spärren mot uppdatering med engångslösenord kommer att tas bort i samband med att .SE den 12 februari 2007 går över till ett nytt, kontobaserat administrativt system för domännamnsregistret - Domänhanteraren. Från och med detta datum kommer vi istället att utnyttja användarnamn och lösenord som identifieringsmetod för den som loggar in i Domänhanteraren och gör ändringar.

...

Senare i år kommer .SE att erbjuda inloggning i Domänhanteraren med hjälp av certifikat, vilket ytterligare försvårar för utomstående att ta sig in på ert konto. Vi återkommer med mer information när den tekniken är på plats, för att ge er möjlighet att ytterligare höja säkerheten för ert domännamn."
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-10, 13:42 #23
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Citat:
Originally posted by robertsson@Sep 10 2007, 09:53
...
Senare i år kommer .SE att erbjuda inloggning i Domänhanteraren med hjälp av certifikat, vilket ytterligare försvårar för utomstående att ta sig in på ert konto. Vi återkommer med mer information när den tekniken är på plats, för att ge er möjlighet att ytterligare höja säkerheten för ert domännamn.
Jag förstår inte hur IIS tänker! Vad spelar det för roll om det blir svårare (på vilket sätt?) att logga in till domänhanteraren, om man inte behöver göra det för att överlåta en domän.
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-10, 14:59 #24
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
Citat:
Originally posted by alltinggratis@Sep 10 2007, 13:42
Jag förstår inte hur IIS tänker! Vad spelar det för roll om det blir svårare (på vilket sätt?) att logga in till domänhanteraren, om man inte behöver göra det för att överlåta en domän.
Precis, fattar dom inte något så grundläggande så är ju hoppet ute. Visste dom inte att sveriges oskuld är borta – brott sker även här.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-20, 00:10 #25
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Nu är tråden rensad.

Läs igenom hela tråden och tänk både en och två gånger innan en kommentar skrivs här så slipper vi låsa tråden.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-20, 01:19 #26
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Tack. Nu kan mn fortsätta med en seriös diskussion.

Saken är den att Ombudsföreningen fortfarande inte har uttalat sig i frågan och IIS svarar inte på mail - varken angående detta eller andra problem med deras tjänster. Hur ska man gå tillväga?
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-20, 08:40 #27
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by alltinggratis@Sep 20 2007, 01:19
..IIS svarar inte på mail - varken angående detta eller andra problem med deras tjänster..
Det kan ju ha att göra med att de behöver prioritera en del saker fn.

De står ju inför det största "tappet" i IIS´s historia där dom uppskattningsvis kommer att tappa 70-80K domäner (IDN)- kanske mer. Samtidigt som dessa domäner då inte är sökbara i domänhanteraren. Det "kan" ju bli svårt att förklara för en VD som har siktet inställt på 800 000 .se-domäner om ca 1 år.

Samtidigt som synkningen mellan domänhanteraren och deras faktura utskrifter verkar fungera riktigt dåligt. Själv fick jag igår brevfakturor på de domäner jag betalade online för en vecka sedan...

Och sedan ett par dagar har de ytterligare tekniska problem då tjänsten DNSCHECK slutat fungera.

Så vi får väl vara glada om de svarar i telefonen efter nyår..
"Välkommen till punkt-ess-e, viket hörn av internet kan vi paxa för dig ?"
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-20, 12:24 #28
jonathanfranze jonathanfranze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 111
jonathanfranze jonathanfranze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 111
Citat:
Originally posted by alltinggratis@Sep 20 2007, 01:19
Saken är den att Ombudsföreningen fortfarande inte har uttalat sig i frågan och IIS svarar inte på mail - varken angående detta eller andra problem med deras tjänster. Hur ska man gå tillväga?
Denna fråga har varit uppe till diskussion i styrelsen för Ombudsföreningen och denna fråga har framförts till .SE ifrån Ombudsföreningens sida. Jag tror att alla medlemmar kan förvänta sig ett första svar på hur .SE och Ombudsföreningen ställer sig till frågan inom kort. Det tar lite längre tid att behandla frågor som dessa i Ombudsföreningen då man bara har möten varannan vecka för att besluta och sedan exekvera beslut. Det är dock inte bortglömt eller bortprioriterat.
jonathanfranze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-26, 00:53 #29
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Har det hänt något nytt förutom att .SE har kastat ut sina pengar på dessa värdelösa "reklamkampanjer"?
Har .SE uttalat sig i frågan? Ska de någon gång göra överlåtelsen säkrare och enklare?

Eller krävs det att några större företag ska bli av med sina domäner för att de ska inse hur allvarligt det är, precis som med alla dessa webbsidor som blivit hackade?

Skriver detta på grund av att en av mina kollegor fått en blankett returnerad där hans signatur har förfalskats av någon som försökte ta över domänen i fråga. Tursamt nog var det en dålig förfalskning och nu ska polisanmälan troligen ske, men det går knappast att bevisa något, vilket jag även påpekade tidigare i tråden.

På måndag ska jag ringa IIS. Berättar sedan hur det har gått, men jag tänker ställa dem mot väggen! Otroligt att de inte bryr sig om säkerheten alls!
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-28, 17:00 #30
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Nu har jag ringt dem, gav inte så mycket, ett år till skulle det dröja innan ett nytt system var igång.
De såg däremot mitt förslag om att både den nya och gamla ägaren skulle informeras om att en överlåtelse har ägt rum via e-post direkt som en bra idé och skulle troligen läga in den rutinen inom ett par veckor.
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017