Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur ordna aktieutdelning ur eget aktiebolag?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-22, 21:23 #11
henkealf henkealf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 163
henkealf henkealf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 163
I mitt fall beskattas inte vinsten, eftersom denna kommer från försäljning av ett dotterbolag. Jag antar att aktieutdelning därmed är det mest fördelaktiga alternativet för mig, eftersom jag då endast kommer att betala ca 30% tjänsteskatt på denna.
Finns det några färdiga mallar på hur dokumentationen av en bolagsstämma som leder till aktieutdelning på 240,000kr kan tänkas se ut?
henkealf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 23:05 #12
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Citat:
Originally posted by eg0master@Jun 22 2005, 08:21
ja alltså att ta ut lön på redan skattade pengar är ju vansinne. Lön istället för aktieutdelning är ju ett sätt för att minska vinsten i bolaget. Dessutom DFT så om du förutsätter att 240K redan är beskattade så är skatten på drygt 93K för att få 240K kvar. Men utgångsläget måste vara att kika på hur man skall få ut pengar i bolaget. Antingen gör man vinst, skattar den och tar en aktieutdelning eller så tar man ut lön och minskar på så sätt bolagets resultat.
Antagande: Bolaget gör 240K i vinst.
Alt1:
Ta ut pengarna som lön och ge bolaget ett nollresultat:
Lön 181K + arbetsgivaravgifter på 59K blir det då ungefär.
Alt2:
Gör vinst, skatta och betala ut resten som aktieutdelning.
Utdelning 173K + bolagsskatt 67K
I ett enmans AB lär i princip allt beskattas som tjänst så utdelning ger mindre pengar i handen än lön.
Det optimala brukar alltid vara att ta så mycket man kan i aktieutdelning så man bara får kapitalskatt på det beloppet och resten som lön.
Jag ska villigt erkänna att jag inte var riktigt vaken i morse när jag räknade på skatten men om vi istället fortsätter resonemanget utifrån ditt exempel så är det många fler parametrar att räkna med.
I din uppställning blir det +8.000 om man tar ut lön av hela det tillgängliga resultatet. Du har då inte räknat med nedsättningen av arbetsgivravgifter som gör att lönen kan ökas med 2.500 och ändå få den totala kostnaden att hamna inom 240.000. Kan man sedan vänta på häften av pengarna så man ex tar ut 90.000 i juni och 91.000 i juli så är det ytterligare 2500 kronor att höja lönen med.

Å andra sidan så finns det också fler parametrar i utdelningen än att bara räkna skatt på hela beloppet. Om man utgår från de 173.000 som du kommit fram till som utdelningsbart.
Om jag gör ett antagande att bolaget är ett 100.000 bolag och att man köpte aktierna under 2003. Att aktierna är anskaffade 2003 är ett antagande som bygger på att bolaget under 2004 har haft möjlighet att göra ett så stort resultat att det knappast är troligt att det är första verksamhetsåret.
Den skattefria delen av utdelningen skulle då bli ungefär 9.000 kronor och den delen som ska beskattas i kapital är 36.000. Av de utdelade 173.000 är det alltså bara 128.000 som beskattas i tjänst.
Sedan ska man inte heller utgå från att det inte finns anställda bara för att det är ensam ägare eller ett fåmansbolag. Jag har själv varit med om att ha aktier i ett AB där underlaget för utdelning räknades upp med strax under miljonen pga löneunderlaget. I ett sånt fall blir den skattefria delen faktiskt över 90.000, så att säga att allt skattas som tjänst är en grov förenkling.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-23, 11:40 #13
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
DFT - du har helt rätt att jag endast grovt visade på skillnader där jag medvetet inte tog hänsyn till alla prametrar, främst för att jag inte kan dem. jag sköter varken ekonomi eller löner i det AB jag äger del i.
Ditt inlägg är bara ett ytterligare bevis för att den enda som vet exakt vad det blir egentligen är bolagets revisor vilket kommer tillbaka till mitt ursprungliga tips: Då detta är så komplicerat och allt beror på så många parametrar är det bara revisorn som har möjlighet att snabbt och enkelt säga exakt vad som blir mest förmånligt utan att man gör fel.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-25, 09:17 #14
henkealf henkealf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 163
henkealf henkealf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 163
Fast min fråga gäller inte vilket som blir mest förmånligt av lön eller aktieutdelning. Eftersom jag inte kommer att skatta för bolagets vinst verkar det dumt att ta ut pengar som lön och betala för arbetsgivaravgift och därefter egen löneskatt. Vid aktieutdelning behöver jag ju bara betala löneskatt.
henkealf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-25, 10:28 #15
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Hur du praktiskt går tilväga har jag redan svarat på, visserligen rent generellt men för att kunna hjälpa till mer så måste du själv lämna ifrån dig de uppgifter som varianterna av svaret beror på. Alltså hur du ska göra beror på om du skickat in årsredovisningen redan för det året där vinsten uppstod! Har du bokslut på 31/12 kanske den ännu inte är skickad, hade du 30/4 är det högst troligt att det ännu inte är klart, hade du 30/6 ifjol eller 31/8 så måste de vara inskickade.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-26, 20:36 #16
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Citat:
Originally posted by henkealf@Jun 25 2005, 09:17
Fast min fråga gäller inte vilket som blir mest förmånligt av lön eller aktieutdelning. Eftersom jag inte kommer att skatta för bolagets vinst verkar det dumt att ta ut pengar som lön och betala för arbetsgivaravgift och därefter egen löneskatt. Vid aktieutdelning behöver jag ju bara betala löneskatt.
Även jag har kommit med ett svar...
Du talar om för din revisor vad du vill göra och han fixar alla papper åt dig.
Då blir det rätt.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017