Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur ordna aktieutdelning ur eget aktiebolag?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-20, 22:23 #1
henkealf henkealf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 163
henkealf henkealf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 163
Jag är ensam ägare till ett aktiebolag, och vill med kapitalet ordna en aktieutdelning på 240,000kr till mig.
Då jag tjänar dåligt detta år ska jag endast betala den låga skattesatsen (är gränsen för detta 330,000kr?).
Hur går jag tillväga för att ordna denna aktieutdelning, jag antar att jag måste dokumentera någon slags bolagsstämma eller liknande.
Vart och när betalar jag skatten?

Tack!

/Henke
henkealf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-20, 23:43 #2
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
När man gör årsredovisningen skriver man styrelsens förslag till vinstdisposition. Man kan dela ut hela eller delar av årets vinst och även balanserade vinster från tidigare år.Sedan beslutar man på bolagstämman om man följer styrelsens förslag. Har man då beslutat om en utdelning av vinsten så skickar man in både årsredovisningen och protokollet till bolagsverket. Har du redan gjort detta kan du hålla en extra bolagstämma och besluta om utdelning.
Skatten på utdelningen får du sjäv se till att betala, och då som en fylladsbetalning i februari får att komma undan räntor.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-21, 06:54 #3
henkealf henkealf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 163
henkealf henkealf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 163
Så för att kunna göra en aktieutdelning nu i juli måste det finnas med i årsredovisningen/bolagsstämman över förra året att denna är planerad?
Jag behöver alltså inte betala skatt för denna aktieutdelning (i mitt fall ~70,000kr) förrän i februari? Det verkar ovanligt generöst av skatteverket!
henkealf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-21, 08:18 #4
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Har du redan skickat in den så blir det istället en extra bolagstämma för dig, men beroende på när du har boksluts så kan det ju vara så att årsredovisningen inte är klar ännu och då måste du vänta på det. Har du bokslut i ex april så är inte många klara ännu och om det är det året vinsten kommer ifrån så kan du inte vara säker på att den "finns" förrän revisorn granskat och godkännt bokslutet. Först därefter hålls bolagstämman där utdelning kan beslutas.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-21, 15:56 #5
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Nu vet jag inte vilken skattesats du tänker på, men som enmans AB så blir ju aktieutdelningen till största delen beskattad som tjänst (och inte som kapital). Således kan du lika gärna betala ut allt som lön direkt utan att ha en extra bolagsstämma.
Kollas med din revisor exakt hur stor skillnaden blir. Och du kan alltid ta den lilla del som beskattas som kapital som aktieutdelning medans den stora delen blir uttagen som lön. Det kostar företaget lika mycket och du får lika mycket i fickan.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 07:29 #6
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Det är alltid lite förmånligare att ta utdelning är lön även om skillnaderna inte alltid är så stora.
Ska pengarna betalas som lön så tillkommer kostnaden för arbetsgivaravgifterna i bolaget och de är 32,46% som ska betalas direkt månaden efter att lönen betalats ut. Med en löneutbetalning på 240.000 innebär det en ytterligare kostnade för bolaget på ca 78.000 som ska betalas månaden efter själva löneutbetalningen.
Är det 240.000 som ska delas ut så innebär det att bolaget gjort minst 240.000 i resultat tidigare. Detta resultat har beskattats med 28% dvs 67.200 kronor, alltså nästan 10.000 mindre än arbetsgivaravgifterna för samma summa. Dessutom är denna skatt redan inbetald och klar så det är inga mer pengar som behöver tas från bolaget just nu.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 08:21 #7
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
ja alltså att ta ut lön på redan skattade pengar är ju vansinne. Lön istället för aktieutdelning är ju ett sätt för att minska vinsten i bolaget. Dessutom DFT så om du förutsätter att 240K redan är beskattade så är skatten på drygt 93K för att få 240K kvar. Men utgångsläget måste vara att kika på hur man skall få ut pengar i bolaget. Antingen gör man vinst, skattar den och tar en aktieutdelning eller så tar man ut lön och minskar på så sätt bolagets resultat.

Antagande: Bolaget gör 240K i vinst.

Alt1:
Ta ut pengarna som lön och ge bolaget ett nollresultat:
Lön 181K + arbetsgivaravgifter på 59K blir det då ungefär.

Alt2:
Gör vinst, skatta och betala ut resten som aktieutdelning.
Utdelning 173K + bolagsskatt 67K

I ett enmans AB lär i princip allt beskattas som tjänst så utdelning ger mindre pengar i handen än lön.
Det optimala brukar alltid vara att ta så mycket man kan i aktieutdelning så man bara får kapitalskatt på det beloppet och resten som lön.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 09:24 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Är det inte dumt att nolla vinsten? Jag har i alla fall fått uppfattningen att åtminstone en liten vinst underlättar för att få krediter och liknande.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 12:45 #9
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Citat:
Originally posted by jonny@Jun 22 2005, 09:24
Är det inte dumt att nolla vinsten? Jag har i alla fall fått uppfattningen att åtminstone en liten vinst underlättar för att få krediter och liknande.
Det beror ju på syftet. Ska man få in externa finansiärer så är vinnst bra. Och för en bra kreditrating ska man ju i alla fall inte gå med förlust.
Mig veterligen så brukar de flesta bolag minimera vinsten för att ge bosse så lite pengar som möjligt.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 15:19 #10
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Det är alltid bättre att behålla tillgångar inom företaget då det förbättrar soliditeten, och ökar likviditeten. Dessutom beskattas inte företagen hårt, men som bekant löneledet.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017