Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skapa AB

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-06, 02:17 #11
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Conny: Jag läser dina inlägg med beundran...
Man kan alltså köpa ett AB för 10 000 kr och få alla fördelarna med det. Men behöver man under 1 år fixa fram så bolaget har 100 000 eller det är bara om man startar bolaget från grunden?

Jag är inne på att starta ett bolag och har läst och läst vad skillnaderna är och vad jag kan läsa mig fram till så är ett AB fördel i massor av saker...

God fortsättning..
/Micke
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 10:22 #12
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Glöm inte riskerna med att köpa ett begagnat Aktiebolag.

Skadeståndskrav, lagliga tvister, skatteskulder, andra skulder osv.

Går man genom sin revisor är det säkert ganska lugnt dock.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 11:10 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Dansbandsdax.se@Jan 6 2009, 02:17
Conny: Jag läser dina inlägg med beundran...
Man kan alltså köpa ett AB för 10 000 kr och få alla fördelarna med det. Men behöver man under 1 år fixa fram så bolaget har 100 000 eller det är bara om man startar bolaget från grunden?

Jag är inne på att starta ett bolag och har läst och läst vad skillnaderna är och vad jag kan läsa mig fram till så är ett AB fördel i massor av saker...

God fortsättning..
/Micke
Jag blev rekommenderad att köpa ett vilande bolag när jag skulle starta mitt bolag "Verimentor AB" 1999. Men då kunde jag inte så mycket om det så jag vågade inte. Jag fick låna pengarna till aktiekapitalet av affärsbekant.

Hade jag vetat hur enkelt det är att hitta bra sunda vilande bolag så hade jag definitivt köpt ett sånt även då. Nu har jag handlat upp ett par "beggade" ABn och tycker det funkat hur bra som helst. Det första köpte jag tillsamamns med en kompanjon för där min 50%-iga andel kostade 4000 SEK och ett annat bolag köpte jag för 10 000 SEK. När jag tänker efter så har jag faktiskt en konsultkollega som köpte sitt bolag för 1 SEK (+ ändringsavgifter till bolagverket).

Som ztream säger så finns det vissa risker som man inte har med helt nyreggade bolag, men om man går via bolagets revisor brukar det sällan vara ett problem (risken kan ju aldrig bli större än att ta över ett handelsbolag). Man kollar med skatteverket och kronkalle så det inte finns några olösta skatter. Men leasingavtal är väl sånt som inte går att kolla upp i ett centralt register. Men man kan avtala om att den gamla ägaren tar på sig alla gamla skulder som kan dyka upp i efterhand och som inte redovisats i köpeavtalet och att företräda bolaget på förre ägarens bekostnad. Man kan ju avtala ganska fritt hur man lägger upp detta. Man brukar ha en viss självrisk för nya ägaren för att inte riva upp stora dyrbara tvister för skitsaker. En självrisknivå kan vara allt från 0 SEK till valfritt belopp (lämpligt kan ju vara ca 1500 SEK), men det viktiga att man avtalar om det i överlåtelseavtalet.

Det finns ganska många vilande Aktiebolag så kolla alltid med din revisor innan du reggar ett nytt bolag om det finns något bolag som någon av hans andra klienter är villiga att sälja av för en rimlig peng.

Det här är ett alldeles utmärkt sätt för småföretagare att komma över ett AB för att driva sin verksamhet i.

Jag försöker ju göra så att när jag ska samarbeta med några andra så skaffar vi ett "beggat" bolag och så driver vi verksamheten i detta bolag. Om projektet går i stöpet så är det lika enkelt att sälja av bolaget via sin revisor igen. Revisorn tar ingen provision heller. Revisorn är ju nöjd om han kan vara kvar som revisor för bolaget. Gamla ägaren slipper att pumpa in pengar för revisorskostnaden i det vilande bolaget (årsredovisning måste lämnas in även för vilande AB) och nya ägaren får ett AB för en betdligt billigare peng än vid nyregistrering. Det blir en win-win-win situation, ingen förlorar alla vinner.... Så borde alla affärer se ut.

Fördelen med AB är oxo att när du säljer ditt bolag så behöver du bara sälja alla (eller valfri andel) aktierna och avgå ut styrelsen (eller sitta kvar om na ägaren vill ha dig med), för alla avtal som bolaget har ingått, exempelvis telefonabbonemang, hyresavtal av lokal, anställda och alla andra rutiner fortsätter utan avbrott. När man kränger en enskild firma så måste man alltid sälja innehåll, säga upp avtal och nya ägaren måste teckna nya avtal m.m. det blir mycket, mycket krångligare.
Till och med krediten på banken följer med bolaget, vilket är en fantastiskt fördel.

Att fixa fram aktiekapitalet är inte så svårt när man väl har dragit igång sin verksamhet, för de intäkter man får kan man låta vara kvar i bolaget tills de täcker aktiekapitalet. Man måste dock räkna bort bolagsskatten på 26,3% så om man driver ett konsultbolag (med 100% bruttovinst) så behöver man ha en försäljning på 100000/(1-0,263) dvs 100000/0,737 dvs 135686 SEK + moms. för att återställa aktiekapitalet helt. Vid full beläggnng tar det ett par månader, och då har man lite marginal oxo.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 11:45 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Dansbandsdax.se@Jan 6 2009, 02:17
Conny: Jag läser dina inlägg med beundran...
Man kan alltså köpa ett AB för 10 000 kr och få alla fördelarna med det. Men behöver man under 1 år fixa fram så bolaget har 100 000 eller det är bara om man startar bolaget från grunden?

Jag är inne på att starta ett bolag och har läst och läst vad skillnaderna är och vad jag kan läsa mig fram till så är ett AB fördel i massor av saker...

God fortsättning..
/Micke
Det finns en skillnad med att ha hela aktiekapitalet från början och det är att du har samma risk som för enskild firma tills du återställt aktiekapitalet. Men om du ändå hade för avsikt att starta en enskild firma elelr handelsbolag/kommanitbolag som alternativ så är det ju ändå bättre att köpa loss ett "beggat" AB.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 12:40 #15
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Tack Conny och ztream... Intressant läsning!
Conny: Du verkar ha pejl på området "revisor"
Vet du ngn bra och relativt billig i Värmlands området?
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 13:07 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Har du inte jättebråttom och har pengarna är det absolut bästa att registrera ett nytt bolag. Gamla bolag - även lagerbolag - kan ha åtaganden som ställer till det. Det finns en risk som man bör vara väl medveten om.

Sen tycker ju jag att det ser snyggare ut om det inte finns trettiofem tidigare namn och verksamheter när man kollar upp bolaget - men det är nog inte så noga.

Det jag ångrar när jag startade mitt aktiebolag var att jag förlängde räkenskapsåret. Om jag istället redovisat de sista månaderna på året för sig hade bolaget haft historik och kreditvärdighet mycket tidigare.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 14:28 #17
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Citat:
Originally posted by jonny@Jan 6 2009, 14:07
Har du inte jättebråttom och har pengarna är det absolut bästa att registrera ett nytt bolag. Gamla bolag - även lagerbolag - kan ha åtaganden som ställer till det. Det finns en risk som man bör vara väl medveten om.

Sen tycker ju jag att det ser snyggare ut om det inte finns trettiofem tidigare namn och verksamheter när man kollar upp bolaget - men det är nog inte så noga.

Det jag ångrar när jag startade mitt aktiebolag var att jag förlängde räkenskapsåret. Om jag istället redovisat de sista månaderna på året för sig hade bolaget haft historik och kreditvärdighet mycket tidigare.
Brått och brått..
Men det känns som vi är spärrade till tusen på att göra saker..
Vi lever med marginaler för att få radion till att gå runt och när vi söker serverplats/relayserver så får vi i stort sett kalla handen pga av musiken och att vi är ideella...

Så kan vi komma billigt undan med ett AB och kanske gå vidare och utöka tjänsterna så hade det varit kanon..

Vi har även funderingar på att starta en mp3shop, för det krävs att vi är ett registerat företag..

/Micke
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 14:29 #18
Flotec Flotec är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 235
Flotec Flotec är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 235
Jag förstår inte varför man skulle köpa ett färdigt AB istället för att låna pengarna. Det är ju i princip det man gör ändå, men att ge 15.000 kronor för att låna dom 100.000 kronorna ett havår blir ju en ganska hög ränta.
Kostar bara 2000 kronor att regga ett AB och snabbt och smidigt går det.
Flotec är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 17:36 #19
Pekz0r Pekz0r är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 16
Pekz0r Pekz0r är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 16
Om man köper ett begangnat AB, hur mycket kostar det att göra alla ändringar man behöver göra i bolagsregistret(byta namn på bolaget m.m.)?
Pekz0r är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 19:19 #20
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Oftast när man köper begagnat bolag så inkluderar det en avgift som ska täcka alla ev. kostnader för att hantera "flytten".

Om man ska göra det själv så är det minsta man måste betala är registreringsbeviset som kostar vad jag kan se (200 kr) men det är mycket papper som ska fyllas i och det är en del blanketter som ska iväg till SKV och Bolagsverket - adressändring, ändring av styrelse, stadgar, flytt till annat län kanske osv. osv. Ska du ändra namn (troligast) så kostar det 1200:-, ändring av bolagsordning 900:-. Priser finns här: Bolagsverket
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017