Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Besviken på Unicell!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-30, 01:18 #21
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by Terabyte@Nov 30 2008, 02:04
... varför skall de skapa nya sätt för Tomas J, bara för att han inte vill betala serviceavtalet ... löjligt.
Jadu ... svaret har du i WebboT's inlägg ovanför dig.
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 01:22 #22
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Thir13teen
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
... varför skall de skapa nya sätt för Tomas J, bara för att han inte vill betala serviceavtalet ... löjligt.
Jadu ... svaret har du i WebboT's inlägg ovanför dig.
Ja, WebboT formulerade det så kort och fint så man blir nästan rörd till tårar.

Det är så enkelt som Goodwill resp Badwill.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 01:23 #23
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av Thir13teen
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
... varför skall de skapa nya sätt för Tomas J, bara för att han inte vill betala serviceavtalet ... löjligt.
Jadu ... svaret har du i WebboT's inlägg ovanför dig.
Nej det har jag inte. Kunden har ju tidigare tagit tid i anspråk, för vilken han inte behövde betala. Det var väl goodwill. Hur många gånger skall man tillämpa det för en och samma kund, om och om igen ...

Så nu är det nästan självklart för mig att han får betala för att få ut det han vill ha. Lösning har redan presenterats av Unicell. Det svaret anser jag är inte tillämpbart här, då det finns en fungerande lösning att tillgå, men vederböranden verkar inte vilja gå den vägen. Varför är svårt att förstå.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 07:25 #24
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Man kan ju som alltid även dra paralleller mellan den här typen av trådar och liknande där handlare förbarmar sig över kunder som försöker få saker gratis, slippa betala, och om dom inte får sin vilja igenom, hotar hänga ut handlaren på nätet...

Men jag tycker Terabyte får ihop det bra, det var någon som sa "Thomas på Smart Fritid erbjöd sig att betala 500 kr för detta"...det var ju iofs hedervärt, problemet är bara att det enligt den prislista som leverantören har så kostar det 800 kr.

Conny tycker att utvecklaren ska anpassa sig till kunden, det är ungefär som att jag skulle kontakta och vilja anlita Conny, och när han säger att han vill ha 1000kr/tim så säger jag att jag vill betala 500kr/tim och att han måste anpassa sig till det-

Jag tycker det är en ganska bra deal, kunden har köpt ett program som han använt sig av, han har dessutom fått tillgång till support och en uppdatering som normalt sett bara tillfaller kunder med serviceavtal (den biten tar jag för givet att kunden var medveten om när han köpte programmet) ett par år senare, igen, när kunden har behov av det, så kontaktar han utvecklaren, och tecknar han ett serviceavtal då så får han den hjälp han behöver, och dessutom får han (så vitt jag förstår) tillgång till alla uppdateringar som gjorts av programmet, what´s the fuzz...

Ring Adobe eller Wisma och fråga om dom agerat annorlunda.

Att kunden (Thomas/Smart Fritid) i den här leverantörens ögon inte har världens bästa kreditvärdighet, med tanke på att man utnyttjat dessa betaltjänster tidigare och sluppit undan utan att betala, även om det skedde i visst samförstånd, (kan man gissa att det samtalet Thomas ringde Då lät på ungefär samma sätt, med ungefär samma inställning) är väl inte så konstigt, som någon sa, det tydde väl på en viss "goodwill", hade Thomas nu mött utvecklaren halvvägs och betalat för serviceavtalet den här gången så hade situationen aldrig uppstått..

edit: sen är det ju så, goodwill bygger delvis, precis som förtroende, på ett slags samförstånd mellan parter, i det samhället vi lever i idag (som Thomas tydligt visar) där varje form av nej (berättigat eller inte) resulterar i en uthängning på nätet, så förverkar vi allt vad goodwill och förtroende heter, eftersom en slags underliggande grund för dessa två begrepp måste vara insikten att man ibland faktiskt har fel, eller får ett nej...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 07:46 #25
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by Tomas J@Nov 29 2008, 23:39
Och jag håller absolut med om att man inte ska ta enstaka utsagor man läser på internet för sanning. Det kan ju vara så att Sten agerade helt annorlunda denna gång mot vad de brukar göra på Unicell.
eller så är det så att din historia tvärtom är ganska representativ, och då får man väl ha än mer förståelse, man kan såklart alltid diskutera prismodeller, i det här fallet har man valt att hålla ett lägre pris på produkten och istället ha serviceavtal för dom kunder som bhöver support, något som alldeles uppenbart passat dig utmärkt, eftersom du använt programmet, som jag förstår, i flera år, utan serviceavtal, hur långt tror du 800 kr räcker där du betalar per enskilt supportärende ?

Är det då så att du ÄR representativ, och man får betalt för hälften av gångerna så får man väl ha en viss förståelse för att man faktiskt VILL ha betalt för dom gångerna, lägg därtill hot om att "hänga ut" dom gångerna man inte får sin vilja igenom så...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 08:11 #26
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by gummianka@Nov 30 2008, 01:25
Men jag tycker Terabyte får ihop det bra, det var någon som sa "Thomas på Smart Fritid erbjöd sig att betala 500 kr för detta"...det var ju iofs hedervärt, problemet är bara att det enligt den prislista som leverantören har så kostar det 800 kr.
och nu får leverantören 0 kr... Bättre?
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 10:45 #27
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Jag gillar inte att få ultimatum att jag ske betala en ett år gammal faktura för en tjänst jag aldrig fått. Sten förklarade för mig att om jag ville köra programmet på Vista var jag tvungen att uppgradera programmet och teckna serviceavtal - då gjorde jag det.

Jag fick försök till hjälp men inte det jag behövde och fick således aldrig igång programmet på en helt ny dator.

Men det tog också tid av mig ca en arbetsdag att ringa, mejla och sitta i telefon och på egen hand utföra tips och trix som de bad mig göra. Tyvärr utan resultat, så det är inte bara Sten som betalat med arbetstid. Jag gjorde det också och på köpet fick de en viktig varningssignal om att deras programvara ännu inte var helt kompatibelt med Vista - information som måste vara mycket värdefull för dem, särskilt som jag upprepade gånger fick höra att de inte hade problem med Vista och att det fungerade i deras tester.... nu skriver Sten att de vid den tidpunkten ännu hade vissa problem.... så lät det inte då.

Jag ringde inte med fel inställning, jag var vid gott mod och sade redan till kvinnan som svarade och som senare kopplade mig vidare till Sten att jag önskar hjälp mot betalning. Vilket jag hos Sten upprepade flera gånger.

Vilket företag ringer du från frågar då Sten. Jah, du har en obetald faktura här kontrar han med. Jag friskar då upp hans minne om ärrendet. Men han "lyssnar" uppenbarligen inte och resten, ja den känner vi till. Jag bad ju om hjälp och Sten kunde då ha sagt att visst hjälper vi dig, men då får du betala 800 kr. Istället verkar han ta mig för att vara en kronisk lögnare som de aldrig kommer att få betalt av och väljer därför att inte tillmötesgå mig. Jag föreslog aldrig något pris när jag ringde, det är upp till säljaren att säga vad det kostar och så får väl kunden själv bedöma om det är värt det.

Jag ville lufta min frustration här men är nu än mer frustrerad nu då jag är helt paff över bemötandet från Sten som gått från dåligt till katastrofalt iom de anklagelser om sabotage av deras hemsida han vill tillskriva mig.

Likväl gillar jag inte att en (1) dispyt ska få stora konsekvenser. Det har inte varit min mening att svartmåla och utpressa. Jag är ingen rättshaverist och vore det så hade jag väl på bred front försökt skriva om företaget på alla upptänkliga ställen.

Jag står helt fast vid att jag har blivit dåligt bemött och vad jag har sagt här. Men jag kommer att redigera namnet på Stens företag i mina inlägg för att Google inte lika lätt ska toppa det i sina sökresultat. Det är inte mitt syfte att hänga ut Stens företag på nätets största sökmotor. Alla som läser här kommer likväl att se och förstå vilket företag det handlar om.
Tomas J är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 10:52 #28
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Jaha, jag trodde man kunde redigera sina inlägg då jag sett att en del gjort det. Men det verkar endast vara möjligt en kort tid efter postning? Då antar jag att det är det upp till moderatorn att bedöma om något av innehållet i denna tråd är irrelevant eller kränkande och därför bör tas bort.
Tomas J är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 12:37 #29
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Du har fortfarande inte svarat på frågan varför du inte betalar 800 kr, laddar ner uppdateringen och hämtar den informationen du behöver?
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 13:03 #30
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Citat:
Originally posted by Terabyte@Nov 30 2008, 13:37
Du har fortfarande inte svarat på frågan varför du inte betalar 800 kr, laddar ner uppdateringen och hämtar den informationen du behöver?
Svar på din fråga: För att jag inte fick erbjudandet av Sten.


Jag sa till honom att jag ringer för att mot betalning få hjälp. Till svar får jag då att jag har en obetald faktura gällande ett serviceavtal hos dem = vi arbetar inte gratis, du kan inte få hjälp.

Men jag säger ju att jag vill betala upprepar jag då. ( något belopp nämndes inte). Ja, vi kan i alla fall inte arbeta gratis osv...

Jag tolkar det som att Sten anser att jag inte betalat tidigare och inte tänker göra det nu heller? För om han valt att tro på mig skulle han ju sagt:
Det är klart vi hjälper dig, men du kommer då att få en faktura på serviceavtal eftersom det är så vi arbetar. Nu tolkade jag det som att jag till att börja med måste betala den "obetalda" fakturan för att support över huvudtaget ska kunna bli aktuellt.

Och anledningen till att den fakturan inte är betald verkar inte Sten tycka är ok idag mer än ett år efter att han muntligen strök den.

Jag tror helt enkelt att han svarade snabbare än han tänkte och han aldrig reflekterade över vad jag sa utan vad han trodde jag menade och kanske rentav vad han är van att få höra dagarna i ända. Folk som ringer och vill ha gratishjälp med "småsaker"?

Det hela var ju så absurt att jag ringde upp honom igen, och sa att om du kallar det serviceavtal eller fakturerar mig enbart för det jag vill ha hjälp med är ju struntsamma. Ja det får du fundera på säger Sten då till mig.

Om det hela enbart beror på att vi talat förbi varandra och att jag missförstått det hela borde väl Sten tydligt ha förklarat det. Men jag har hela tiden fått uppfattningen att jag till att börja med måste betala den gamla fakturan. Ja, ja förstår helt enkelt inte det hela. Här säger Sten att fakturan är struken, till mig på telefon och i sitt första inlägg säger han ändå att den är obetald. Det finns många "obetalda" fakturor runt om i landet om man kallar alla strukna/krediterade fakturor för obetalda.

Och om det finns en irritation och erfarenhetsbank hos Sten som styrker detta är en sak, men det är farligt behandla alla kunder med den som mall. Och att sen spä på konfilkten med att anklaga mig för "bombning" av deras hemsida är inte direkt en försoningsgest.
Tomas J är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017