Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Förfallodatum på fakturor

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-12, 23:33 #21
Johnca Johnca är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1
Johnca Johnca är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1
Du bestämmer ju helt själv vilka betalningsvillkor du tillämpar.
Det är inte en mänsklig rättighet att få handla mot faktura. Du har ju t.ex. din fulla rätt att kräva kontant- eller förskottsbetalning. Det tvingas vi ganska ofta göra med kunder som har lite svårt att betala.
Johnca är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-12, 23:35 #22
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Mmmm, sant.
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-12, 23:59 #23
Magnusson Magnusson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 129
Magnusson Magnusson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 129
Citat:
Originally posted by Mats@Extrude@Jan 23 2007, 22:39
Min tolkning är att man får kräva in pengarna när man vill men man får inte lägga på dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar (om det gäller b2b).
Alltså kan kunden vänta i 30 dagar och det enda man kan göra är att vänta..
Visst kan man bråka men då är risken stor att man tappar kunden.
Vi kör i princip alltid med 30 dagar om vi inte själva har underleverantörer som ska ha betalt förstås. Driver man sitt företag seriöst bör det finnas kassa så man klarar en månad. Samma sak gäller ju med momsen om man använder bokföringsmetoden, då måste den betalas in samma månad man skickar fakturan och då gäller det att man har pengar över (sepciellt om kunden sen kanske dröjer 60 dagar med att betala :-)..
Vad jag har förstått så utgår dröjsmålsräntan(referensränta på 2% + 8% = 10%) från fakturans förfallodatum enligt räntelagen

"3§ Försittes betalningstiden för fordran vars förfallodag är bestämd i förväg, utgår ränta på fordringen från förfallodagen."

Men däremot om man inte har skrivit ut ett förfallodatum på fakturan har man rätt att ta ut dröjsmålsränta 30 dagar efter att fakturan har utfärdats enligt räntelagen

"4 § I annat fall än som avses i 3 § skall ränta betalas på förfallen fordran, för vilken betalningstiden försittes, från den dag som infaller trettio dagar efter det att borgenären har avsänt en räkning eller på annat sätt framställt krav på betalning av ett bestämt belopp med angivande att underlåtenhet att betala medför skyldighet att utge ränta."

Sen är det alltid kul att se när folk skriver ut orimliga dröjsmålsräntor på över 20% på fakturorna
Magnusson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017