Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Företagsbil eller Privatbil?

Visa resultat för omröstning: Företagsbil eller privatbil?
Företagsbil, blir billigare med avdrag. 6 35.29%
Privatbil, blir billigare att köpa "på blocket". 7 41.18%
Eget svar: jag skriver ett inlägg. 4 23.53%
Antal röster: 17. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-23, 12:39 #11
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Nu blandar ni ihop många oika begrepp.
Som KristianE skrev är det mycket riktigt enbart vid leasing som man får dra av halva momsen. Har man en för hög första leasingavgift kan det anses som förtäckt köp och då faller rätten till momsavdrag även av den orsaken.

Att som Conny skriver inte använda körjournal kan jag direkt varna för, du som användare av bilen har hela bevisbördan att styrka att bilen enbart avänts i företaget, hur gör man det utan körjournal?

Det absolut enklaste sättet är att ha en fin bil som löneförmån och beskatta det.
Sen skriver man körjournal på de mil man kör i tjänsten och plockar ut skattefri ersättning av företaget för den delen.

Går ens företag riktigt bra är det dock bättre att köpa sig bilen privat, höja sin lön kraftigt så det täcker de kostnaderna ens privata bil täcker. Varför? Jo, dels e det då pensionsgrundande, samt att du kan plocka ut en större del av bolagets vinst till låg beskattning då det bloppet grundar sig på lönuttag.

Firmabil räknas det ENBART om du har en helt separat körhytt, en skåpbil är INTE en firmabil även om du har massa lådor för verktyg/material (Vi bygger väl hemsidor? *S*) utan enbart en pickup där hytten har lutspalt bak till flak/skåp.
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-23, 13:10 #12
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Nej så är det inte, det är enbart för de mil man kör för privat bruk som är löneförmån. Kör man bilen både i företaget och för privat bruk så ska man visa körjournal för att kunna visa hur många mil man kört privat respektive för företagets skull.

Kör man bilen enbart i företagets tjänst, dvs aldrig privat så är det 0 i förmånsvärde på en Firmabil.

Efter mycket tjat med skattmasen har jag fått veta att man inte ens behöver ha körjournal för firmabil som man enbart använder i företagets tjänst, dvs utan några privata mil.

Jag fick dock hålla på att lirka med skattmasen minst en 5-6 mejl innan sanningen kröp fram. Skattmasen är helt låst vid begreppet förmånsbil och tänker hela tiden som om du vore en brottsling som kör bilen privat hela tiden.

Det finns en gräns på 100-150 mil om året man får köra privat helt legitimt och ändå få skatta bilen helt som firmabil.
Okej .

Jag har lite frågor.

1. är det bättre att leasa en bil eller köpa om man har en ehandelsverksamhet. Kör paket varje dag till utlämningsställen, samt andra företagsärenden.
2. Om jag leasar en bil och endast kör den i företaget slipper jag då föra körjournal? Betalar jag då bensinen med företagskortet och ger han kvittot på bensinen på samma sätt som andra köp.

alltså:
1. Jag tankar bilen
2. Jag betalar med företagskortet som är direkt kopplat till företagskontot.
3. Jag tar kvitto och lägger in det i pärmen.
Dras hela bensinkostnaden av och jag får tillbaka momsen?

3. Om jag köper en bill till företaget då och endast kör den i tjänst. Slipper jag körjournal då?

4. Om jag nu köper en bill till företaget så är hela kostnaden på företaget, och får jag momsen tillbaka?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-23, 15:10 #13
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
För firmabil eller tjänstebil bör man föra körjournal eftersom bevisbördan finns där.

När du ska beräkna kostnaden får du inte glömma att om företaget äger bilen bör det gå bra att göra avdrag för tvätt, däck, service etc.

Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Firmabil räknas det ENBART om du har en helt separat körhytt, en skåpbil är INTE en firmabil även om du har massa lådor för verktyg/material (Vi bygger väl hemsidor? *S*) utan enbart en pickup där hytten har lutspalt bak till flak/skåp.
Nej, nej, nej. Däremot behöver du ingen körjournal om fordonet är registrerat som lastbil eller liknande. Något krav på en luftspalt har jag aldrig sett något om, återkom gärna med källa.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-23, 16:46 #14
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
När du ska beräkna kostnaden får du inte glömma att om företaget äger bilen bör det gå bra att göra avdrag för tvätt, däck, service etc.
Självklart är dessa kostnader avdragsgilla om företaget äger bilen, oavsett om det är firmabil eller tjänstebil.

Citat:
Nej, nej, nej. Däremot behöver du ingen körjournal om fordonet är registrerat som lastbil eller liknande. Något krav på en luftspalt har jag aldrig sett något om, återkom gärna med källa.
Jojojo.
Är fordonet lastbilsregistrerat är det klart enklare att få igenom firmabil, men de flesta "van/skåp" likande bilar är inte lastbilsregistrerade om jag minns rätt.
Det med luft har min sambo fått lära sig för 3 veckor sedan. Hon jobbar heltid med redovisning och det var skattemyndigheten som berättade det på en av deras regelbundna praktikträffar.
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-23, 16:50 #15
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Dras hela bensinkostnaden av och jag får tillbaka momsen?

3. Om jag köper en bill till företaget då och endast kör den i tjänst. Slipper jag körjournal då?

4. Om jag nu köper en bill till företaget så är hela kostnaden på företaget, och får jag momsen tillbaka?
När det gäller momsavdrag får du dra av HALVA momsen om du köper bilen genom leasing, men enbart om bilen i sig själv är momsklassad, vilket inte alla begagnade bilar är. Söker du på bytbil eller andra sidor kan du välja momsad bild som urvalskriterie. Gäller bil nummer ett likväl som bil nummer sjuhundraåttiotre.
För alla andra bilkostnader (Däck, däckbyte, service, reparationer, bensin, tvätt etc) är HELA momsen avdragsgill.

Om du har en bil som tjänstebil, dvs betalar förmånsvärde behöver du inte föra körjournal, i alla övriga fall bör man verkligen föra körjournal för att ha sitt på det torra och riskera efterhandstaxering. Hur bevisar du annars att du bara kört för företaget?
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-23, 22:22 #16
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Vad jag förstått behöver luftspalten vara 2 mm bred för att godkännas för lastbilsregistrering.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-23, 23:40 #17
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Enkelt svar är:

Företagsbil (leasad är kravet) om du inte behöver bilen mer än 100 Mil per år vid 10 tillfällen privat och kan föra körjournal, då blir detta det absolut billigaste. Även om man ska åka från A till B privat så kan man ju enkelt boka ett möte med ett företag och skriva upp detta i körjournalen och detta är varken olagligt eller omoraliskt anser jag. Om du åker till Stockholm eller Göteborg så innebär ju inte detta är du är tvungen att sitta i husarrest på hotellet eller någon annanstans. Tvärtom, att kombinera nytta med nöje är något positivt.

Privatbil, om du planerar att använda bilen mycket privat.

Senast redigerad av Danielos den 2011-08-23 klockan 23:54
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-24, 00:32 #18
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Varför skulle det vara ett krav att bilen är leasad för att vara firmabil?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-24, 08:15 #19
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Precis. Företaget kan casha bilen rakt av om man tycker om att betala moms och sopa sin likviditet..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-24, 11:13 #20
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Varför skulle det vara ett krav att bilen är leasad för att vara firmabil?
För att kunna dra av halva momsen och på så sätt spara maximalt på kostnader. Att företaget tar en firmabil som köps kontant och att man sedan betalar förmånsvärde för att utnyttja den lär ju inte inte vara speciellt lönsamt, bättre då att ta en privatbil och få milersättning.

Senast redigerad av Danielos den 2011-08-24 klockan 11:15
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
företagsbil, personbil, privatbil, tjänstebil


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017