Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


pengarna rullar in, vad göra?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-15, 08:25 #1
Nimoores avatar
Nimoore Nimoore är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 110
Nimoore Nimoore är inte uppkopplad
Medlem
Nimoores avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 110
Question pengarna rullar in, vad göra?

Nu är trenden ett faktum, försäljningen slår alla rekord i min lilla rörelse och har så gjort i ett antal månader. Problemet jag ställs inför är hur jag på bäst sätt skall förvalta överskottet. Jag har en enskild firma och all vinst blir ju i princip min lön, jag skulle vilja lägga undan för framtiden utan att behöva "plocka ut" all vinst. Jag behöver enbart en bråkdel av överskottet, och det vore ju trevlig att kunna bygga upp något för bistrare tider med.
Hur gör jag det på bästa sätt?
Är det ett aktiebolag jag bör byta till för att låta pengarna ligga kvar i bolaget?

Tips om hur jag kan gå vidare mottages =)


https://www.pengar.se
Nimoore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-15, 08:47 #2
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Ja, aktiebolag tror jag är det bästa. Men har jag förstått saken rätt kan du spara pengar för framtida utveckling även i en enskild firma. Jag är dock osäker på hur det går till. Conny har säkert ett bra svar.

Det finns ju andra fördelar med ett AB också, så det är ändå det jag skulle rekommendera. Hade jag dina problem i min EF skulle jag byta direkt
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-15, 08:50 #3
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
Är inte 100 % säker, men som enskild näringsidkare kan man väl lägga undan 25% av oskattade pengar i en periodiseringsfond som man kan bevara i 5 år. Exakta regler kring detta står på www.skatteverket.se
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-15, 08:51 #4
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Ombilda till aktiebolag. Det går att spara pengar till framtiden i enskilda firmor via periodiseringar och expansionsfonder, men jag skulle rekommendera att gå över till AB. Allt blir, enligt mig, lite enklare då. Tex du blir anställd i bolaget och kan lättare styra lönen, hyfsade vilkor för aktieutdelning. För mig är en enskild firma bra för att komma igång snabbt, men det naturliga är att byta till AB när man växer.
Torreman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-15, 09:56 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag skulle rekommendera AB om du har en omsättning på 1 MSEK eller mer, är det under 500 000 kr kanske merkostnaden för ett AB är lite för stor...

Som enskild näringsidkare finns expansionsfonder - men det är halvdant försök att jämna ut olikheterna mellan olika företagsformer.

Den stora frågan är ju hur mycket pengar det handlar om. Det är mycket pengar för dig, men 10 000 kr är mycket pengar för vissa medan ett par miljoner är växelpengar för andra...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-15, 10:34 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Ja, AB är nog säkerligen ett mycket bra alternativ, särskilt nu när det bara krävs 50 000 som minsta Aktiekapital för att dra igång ett nytt AB.

AB ger dig så många fördelar jämfört med EF, du kan skriva alla avtal på bolaget, du kan begränsa din personliga risk, du kan spara undan reserver för framtiden lite enklare, du kan anställa personal utan att personligen stå ansvarig för deras framtida försörjning om du skulle behöva göra neddragningar m.m.

Det blir enklare att skala upp verksamheten, du kan exempelvis bjuda in fler delägare om du vill sälja av en del av dit taktieinnehav eller du kan göra nyemmissioner om du vill ta in externt kapital. AB ger dessutom ett "tyngre" och mer "seriöst" intryck, det visar på att verksamheten är något mer stabil inför leverantörer. Både kunder anställda och leverantörer kan så småningom kolla upp ditt företag och läsa årsredovisning på alla bolag eller bolagsverket.

En viktig sak att tänka på på lång sikt är att du ska ha ett bolag som du äger till 100% privat och som äger andra rörelsedrivande bolag, med andra ord ett holdingbolag. När du sen säljer det rörelsedrivande bolaget så stannar alla pengarna i ditt privata holdingbolag. Detta är skattegynnat eftersom ett AB som äger minst 10-25% av ett annat AB är helt skattebefriade för vinsten vid försäljning av bolaget!!! Det är man inte som privatperson. I och med att du äger ditt privata holdingbolag så har du ju ändå full kontroll på hur pengarna ska användas. Du kan ju sedan starta en ny verksamhet utan att ha tappat bort en enda krona i beskattning!!!! Elle rså kan du välja att ta ut en del eller hela beloppet i lön, men det är du som väljer själv.

Konkret skulle det innebära att du privat äger ett bolag som heter Nimoore Holding AB som i sin tur äger Nimore Webshop AB, Nimore Far East Import AB, Nimoore Finans AB m.m. Nör du tröttnar på denna verksamhet kan du sälja Nimore Webshop AB, Nimore Far East Import AB, Nimoore Finans AB och alla pengarna hamnar i Nimoore Holding AB, sen startar du Nimoore Golf Tournament AB eller Nimoore Pleasure Travels AB. Men du kan hela tiden ta ut en fast lön varje månad från ditt bolag Nimoore Holding AB.

Anlita en auktoriserad revisor som hjälper dig med upplägget beroende på vad du beslutar för strategi.

PS. Lyssna på vad andra säger, det är bra att lära av egna misstag, bättre att lära av andras misstag, lita aldrig blint på vad någon annan påstår (i synnerhet inte myndigheter,banker,försäkringsbolag eller andra auktoriteter) utan kolla själv direkt från källan, stäm av med din revisor/advokat och ta besluten själv, det är alltid du själv som får ta smällen om du tar fel beslut.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-15 klockan 11:04
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-15, 11:19 #7
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ja, AB är nog säkerligen ett mycket bra alternativ, särskilt nu när det bara krävs 50 000 som minsta Aktiekapital för att dra igång ett nytt AB.

AB ger dig så många fördelar jämfört med EF, du kan skriva alla avtal på bolaget, du kan begränsa din personliga risk, du kan spara undan reserver för framtiden lite enklare, du kan anställa personal utan att personligen stå ansvarig för deras framtida försörjning om du skulle behöva göra neddragningar m.m.

Det blir enklare att skala upp verksamheten, du kan exempelvis bjuda in fler delägare om du vill sälja av en del av dit taktieinnehav eller du kan göra nyemmissioner om du vill ta in externt kapital. AB ger dessutom ett "tyngre" och mer "seriöst" intryck, det visar på att verksamheten är något mer stabil inför leverantörer. Både kunder anställda och leverantörer kan så småningom kolla upp ditt företag och läsa årsredovisning på alla bolag eller bolagsverket.

En viktig sak att tänka på på lång sikt är att du ska ha ett bolag som du äger till 100% privat och som äger andra rörelsedrivande bolag, med andra ord ett holdingbolag. När du sen säljer det rörelsedrivande bolaget så stannar alla pengarna i ditt privata holdingbolag. Detta är skattegynnat eftersom ett AB som äger minst 10-25% av ett annat AB är helt skattebefriade för vinsten vid försäljning av bolaget!!! Det är man inte som privatperson. I och med att du äger ditt privata holdingbolag så har du ju ändå full kontroll på hur pengarna ska användas. Du kan ju sedan starta en ny verksamhet utan att ha tappat bort en enda krona i beskattning!!!! Elle rså kan du välja att ta ut en del eller hela beloppet i lön, men det är du som väljer själv.

Konkret skulle det innebära att du privat äger ett bolag som heter Nimoore Holding AB som i sin tur äger Nimore Webshop AB, Nimore Far East Import AB, Nimoore Finans AB m.m. Nör du tröttnar på denna verksamhet kan du sälja Nimore Webshop AB, Nimore Far East Import AB, Nimoore Finans AB och alla pengarna hamnar i Nimoore Holding AB, sen startar du Nimoore Golf Tournament AB eller Nimoore Pleasure Travels AB. Men du kan hela tiden ta ut en fast lön varje månad från ditt bolag Nimoore Holding AB.

Anlita en auktoriserad revisor som hjälper dig med upplägget beroende på vad du beslutar för strategi.

PS. Lyssna på vad andra säger, det är bra att lära av egna misstag, bättre att lära av andras misstag, lita aldrig blint på vad någon annan påstår (i synnerhet inte myndigheter,banker,försäkringsbolag eller andra auktoriteter) utan kolla själv direkt från källan, stäm av med din revisor/advokat och ta besluten själv, det är alltid du själv som får ta smällen om du tar fel beslut.
Intressant. Undrar dock en sak. Det där holding bolaget är alltså ett AB? Måste ordet holding ingå i namnet?
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-15, 13:58 #8
Nimoores avatar
Nimoore Nimoore är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 110
Nimoore Nimoore är inte uppkopplad
Medlem
Nimoores avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 110
Tack för info och Conny verkligen intressant om Holdingbolag. kan vara precis vad jag behöver starta upp. Det är nämligen sidoverksamheten vilket är varuförsäljning som ger stora inflöden just nu. Min huvudområde är snarare utveckling av informationstjänster för företag. Det vore t.ex trevligt att kunna bygga upp en lite buffert för att kunna anställa personal. Här skulle jag då kunna ha två bolag som ägs av holdingbolaget. Inget jag har tänkt på, så verkligen toppen info!

Vad jag förstår så kan jag initialt kan ha egen verksamhet i holdingbolaget även om syftet främst är att äga andelar i andra bolag. Så rimligtvis borde jag kunna starta upp holdinbolaget med samma funktionalitet som det företagande jag har idag då, dels en konsultroll dels varuförsäljning. Eller är det något du ej rekommenderar?

Rent praktiskt hur kan jag agera vid bolagsbyte/övergång? Är det möjligt att omvandla min enskilda firma med det kapital som finns för närvarande och stoppa in i aktiebolaget eller måste vinsterna realiseras innan? Just nu ökar vinsten på med ca 80' - 90' i månaden som jag inte behöver privat och även om det kan låta konstigt så känns det inte helt ok att inte veta om jag kan lägga undan pengarna för framtida investeringar eller ej.
Nimoore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-15, 14:55 #9
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Du kan inte omvandla din enskilda firma.
Har jag förstått allt rätt så skapar du ett AB som köper hela din EF
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-15, 20:29 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
Du kan inte omvandla din enskilda firma.
Har jag förstått allt rätt så skapar du ett AB som köper hela din EF
Det går inte att sälja eller köpa en enskild firma.

Du bildar ett AB och flyttar över verksamheten. Inkråmet (varulager, datorer etc) kan däremot säljas till det nya bolaget.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017