Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tradedoubler vill inte ha kunder

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-04-09, 11:57 #1
milko milko är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 53
milko milko är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 53
Tänkte berätta om min möte med tradedoubler.

Jag har ett företag och säljer bara via internet, det rullar på ganska bra och har till och med en anställd från och med i januari i år som sköter alla beställningar (för mig är det en milstolpe att ha en anställd iaf..) .

Kör med double och adwords med bra resultat, lägger ner runt 5->10K på nätreklam per månad. Så jag tänkte expandera ytterligare genom att gå med i Tradedoublers aff-nätverk, som annonsör.

Jag ringde dem och berättade vad jag hade och att jag var intresserad av att gå med i deras aff-nätverk. Det skulle kosta 20.000 kr i startup och sen 5.000kr per månad, so far so good. Dom skulle kolla upp mina 2 siter som va aktuella och återkomma.

Sen ringde säljaren upp mig och sa något liknande...
------

Säljaren: "Dina siter ser bra ut men vi undrar om ni verkligen har råd med att investera 150.000kr de närmaste 3 månaderna?"

Jag: "150.000 ? Hur kan det kosta så mycket , jag vill ha paketet som kostar 20.000 i startup och sen 5.000 i månaden, hur kan det bli 150.000 på 3 månader ?"

Säljaren: "Ja, för att vi ska kunna se potentialen för dina webbplatser, behöver du investera 150.000".

Jag: "Men alltså, hur kan det komma sig att det kostar 150.000?"

Säljaren: "Jo vi måste göra reklam för din webbplats inom vårt nätverk".

Jag: "Reklam, jag kommer väl synas bland era program? det räcker för mig.."

Säljaren: "Jo, men för att vi ska se potentialen så måste vi kontakta de större webbplatserna för att se till att dom börja använda sig utav ert program"

Jag: "Men alltså, jag kommer synas bland era program, det räcker för mig..."

Säljaren: "Ja men de företag vi jobbar är oftast företag som telia, bredbandsbolaget osv och där ser vi att vi får mer ut av hela programmet om man lägger ner kraft på att kontakta de stora siterna"

Jag: "Jamen, jag har inte 100.000->120.000 att ge er på ett bräde och dessutom så vill jag inte direkt ligga på alla de stora siterna direkt, jag vill växa försiktigt och ni har ändå 75000 webbplatser i ert nätverk.. kommer jag ut på några hundra stycken små siter så är det gott och väl nog för mig, till en början iallafall".

---

Jag vart sur såklart och sa att jag inte va intresserad av att dem ska kontaka de "största" webbplatserna utan jag hoppas att mina program ska vara tillräkligt intressanta. Men säljaren fortsatte med samma mantra om "potentialen". Att dessutom att dra in telia, bredbandsbolaget och comviq osv.. kändes som ett slag under bältet, är inte alla företag små från början ?

Samtalet slutande med att han skulle prata med sin "Account manager" och kolla om jag _fick_ komma med utan att investera 150000 på 3 månader.

Sen efter satt jag i bilen och funderade... Va i helv... 100.000kr och vad skulle dem göra sa han ? Kontakta de största siterna... Vad innebär det ? Epost ? Telefonsamtal ?

Jag pratade med lite folk som använder tradedoubler på sina siter och dem sa att tradedoubler ibland skickat ut ett epost "Använd detta annonsprogram - det är bra"...

Så vadå!? Ska dom (TD) ha 100.000 för att skicka ut ett automat-genererat epost ?!

Även om de skulle ringa till de största 100 webbplatserna , vilket inte är troligt men ändå. Så ska det kosta mig 1000kr per samtal.

Att hyra ett callcenter kostar 300kr i timmen och dem hinner med 5 samtal i timmen. Vilket är 1600 samtal...

Det hela har iallafall slutat med att jag inte får bli kund hos dem för att jag är för "liten" och inte vill ge dem 100.000 för att dom ska skicka ut ett halv-automatgenererat epost
milko är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-09, 12:08 #2
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Hehehe... det är så tradedoubler jobbar.

Konsulttimmar för 1000 kr styck som man kränger till sina annonsörer med löften och guld och gröna skogar. Eftersom jag varit på båda sidorna (både annonsör och affiliate) vet jag att man får inte alls mycket för dessa pengar. TD har en "topp 100" lista med sajter som genererar bra trafik. Om en annonsör beställer X timmar så ringer account managern eller mailar ett antal av dessa "topp 100" affiliates och berättar att nu är annonsören Y igång med sitt affiliate program. Mycket mer än så får man inte och det kan ta många många timmar för account managern att få iväg ett sådan mail.

Detta är ingenting man berättar för annonsören så klart utan man får bara lite oklara specifikationer och osecifiserade löften. När jag senast jobbade hos en annonsör på tradedoubler och tradedoubler var på besök för att sälja konsulttimmar bad jag om en specifikation vad dom gör exakt under dessa timmar och ett konkret krav på resultat. Tradedoubler hörde aldrig med av sig, det säger lite om kvaliten på deras tjäster.

Som tur är hårdnar konkurrensen och dessa ocker priser kommer snart vara historia.

Under maj-juni kommer CJ igång i Sverige.
Double har 80 annonsörer.
Zenianet är igång sedan 2 månader.
Affiliate.se kommer igång när som helst.
Ännu fler som planerar svenska affiliate nätverk.

Visst är det kul med konkurrens
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-09, 12:21 #3
milko milko är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 53
milko milko är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 53
Jo jag läser med gläde att andra här på WN.se vill starta upp aff-nätverk. Jag har varit i kontakt med Pricerunner och Kelkoo och adtrade och där säger dem "Trevligt, vi skickar över avtalet direkt".

Dessutom har jag nu mailat direkt till några siter och bett om att få göra reklam där direkt.
milko är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-09, 12:26 #4
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
TD´s mest lönsamma tjänst är ju att sälja på konsulttjänster som ingen vill ha.
1000 kr timmen för att inte göra något, det är den bästa affärsiden jag vet.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-09, 12:27 #5
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 334
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 334
De som tror att man tar betalt efter vilket arbete man lägger ned +x% är ute och cyklar. Man tar betalt efter värdet - precis som SAP, Oracle och alla andra som är stora inom sina områden, man bygger inte ett stark bolag på att ta betalt efter den egna kostnaden.
zpD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-09, 12:29 #6
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
en liten parantes.

CJ är världens största affiliate nätverk. CJ ägs av valueclick som även äger Pricerunner. Detta innebär att många av Pricerunners annonsörer kommer ha en gräddfil rakt in i CJ's affiliate nätverk. Det kommer ge TD en ordentligt fajt där både annonsörerna blir vinnare med lägre priser och vi som affiliates blir vinnare med högre ersättning och bättre service.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-09, 12:31 #7
milko milko är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 53
milko milko är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 53
Citat:
Originally posted by robertsson@Apr 9 2006, 12:29
Detta innebär att många av Pricerunners annonsörer kommer ha en gräddfil rakt in i CJs affiliate nätverk.
Låter bra, jag ska nämligen börja använda mig utav pricerunner nästa vecka
milko är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-08, 22:49 #8
M. Johansson M. Johansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 77
M. Johansson M. Johansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 77
Citat:
Originally posted by robertsson@Apr 9 2006, 12:08
Under maj-juni kommer CJ igång i Sverige.
Whoa! Intressant!

Var fick du denna infon?
M. Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-09, 01:41 #9
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Ursprungligen postat av M. Johansson
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Under maj-juni kommer CJ igång i Sverige.
Whoa Intressant
Var fick du denna infon?
Direkt från CJ
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-09, 16:55 #10
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 628
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 628
Varför börjar du inte ett affiliateprogram i stället med PayPal betalning.
ToBad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017