Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Spartips från BBB

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-03-17, 16:11 #1
faldo faldo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 46
faldo faldo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 46
Detta är testat och funkar aldeles utmärkt:
Med BBB 10Mbit tjänsten kan du få 5 IP nummer samtidigt... Detta till förmån om du har fler än en dator i hemmet...
Men om du har en switch och 5 nätverkskort i samma dator så får du ett IP nummer till varje kort, och med hjälp av WinRoute Pro kan du lägga ihop alla dessa till den totala bandbredden av 50Mbit uppströms och 50Mbit nerströms. Jag samt vänner tankar i mellan 5000 och 6250Kbyte/s mellan varandra, beroende på hur snabba hårddiskarna är... som sagt, i vissa falla så e de inte uppkopplingen utan hårddiskarna som är flaskhalsen ;o)
faldo är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-18, 05:57 #2
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Intressant. Jag hade för mig att BBB låser portarna i husswitchen till 10 Mbit/s, men så är det uppenbarligen inte. Själv kör jag BBB VDSL för tillfället så jag har ingen möjlighet att testa själv men det är onekligen ett bra tips.
dannelito är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-18, 10:25 #3
FLASHBACKs avatar
FLASHBACK FLASHBACK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 196
FLASHBACK FLASHBACK är inte uppkopplad
Medlem
FLASHBACKs avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 196
OJ, nu tände jag till jag har genom min UPC isp tillgång till 4st IP adresser.
Det borde väl att genomföra med UPC/Chello också?
FLASHBACK är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-18, 10:46 #4
faldo faldo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 46
faldo faldo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 46
Citat:
Originally posted by FLASHBACK@Mar 18 2004, 08:25
OJ, nu tände jag till jag har genom min UPC isp tillgång till 4st IP adresser.
Det borde väl att genomföra med UPC/Chello också?
De funkar säkert... hör av dig om du provar.
faldo är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-18, 10:50 #5
FLASHBACKs avatar
FLASHBACK FLASHBACK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 196
FLASHBACK FLASHBACK är inte uppkopplad
Medlem
FLASHBACKs avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 196
Det kommer jag garanterat att göra, redan ikväll slänger jag i ett eller kanske två till nätverkskort.

Inställningarna i programmet ger dom sig självt eller är det något man behöver tänka på?
FLASHBACK är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-18, 11:03 #6
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Det finns två möjliga förklaringar till detta, 1. kompetent skitsnack, 2. gammal hårdvara i bbb-hus, dom flesta skall vara uppgradera, eller kommer bli före sommaren.
BBB scannar dock dessa och vet mycket väl om möjligheterna, finns t.o.m hus man kan få 100mbit + 5 på (konnektivitet) inte att beblanda med möjlig nerladdningshastighet.
Jag personligen sitter med gigabitkonnektivitet mot Swedia Networks, men har fortfarande bara 100mbit i möjligt nyttjande.

Så jag synar att du teoretiskt kan ladda i den hastigheten, förmodligen är andra också intresserade, hör av dig till mig så får du FTP-login på en gigabitmaskin så kan du testa tanka så kan jag publicera loggen här (om du nu vill att vi dödliga skall tro att du har annat än 5x10mbit´s konnektivitet)

Se inte detta som ett påhopp nu, utan ren nyfikenhet för att bringa klarhet om det verkligen är så
Själv ogillar jag "netriders" som nyttjar mer än dom betalar för.
Decibel är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-18, 12:05 #7
faldo faldo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 46
faldo faldo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 46
Citat:
Originally posted by Decibel@Mar 18 2004, 09:03
(om du nu vill att vi dödliga skall tro att du har annat än 5x10mbit´s konnektivitet)
Erhm... de va ju precis de jag sa... mer än 50Mbit blir svårt att få med 5 IP adresser med 10mbit på varje. Något annat än 50Mbit har jag aldrig påstått att man kan få
Men jag skickar pm till dig om 100Mbit ftpn så får du mer än gärna publicera loggen... för ja antar att de inte blir trovärdigt om jag gör de
faldo är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-18, 16:36 #8
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av faldo
Citat:
Ursprungligen postat av Decibel
(om du nu vill att vi dödliga skall tro att du har annat än 5x10mbit´s konnektivitet)
Erhm... de va ju precis de jag sa... mer än 50Mbit blir svårt att få med 5 IP adresser med 10mbit på varje. Något annat än 50Mbit har jag aldrig påstått att man kan få
Men jag skickar pm till dig om 100Mbit ftpn så får du mer än gärna publicera loggen... för ja antar att de inte blir trovärdigt om jag gör de
du kan ju inte tanka ner till olika ip...

jag kan ha fel men när jag läste nån kurs på cisco CCNA 1 eller va den nu hette så fick vi reda på att det enda sättet är att du har en dator som delar upp alla paket och sprider till de olika ip:na och sen sätter man ihop de olika paketen i slutet igen... för över internet går det inte direkt att göra så med dagens protokol...

Rätta mig gärna om jag har fel...
gabriel är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-18, 18:10 #9
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
gabriel, det är en kombination av att BBBs nätverk endast mjukvarumässigt begränsar hastigheten per ip-adress (hårdvaran stöder uppenbarligen mer än 10MBPS) och användandet av WinRoute som gör den routing du talar om som gör det här möjligt.

En liten fråga bara: om det här fungerar med fem nätverkskort med olika IP-adresser, skulle man inte kunna konfigurera sin switch till att routa de fem IP-adresserna till samma MAC-adress och på så sätt simulera fem nätverkskort med ett enda?
David är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-18, 18:14 #10
faldo faldo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 46
faldo faldo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 46
Citat:
Originally posted by gabriel@Mar 18 2004, 14:36
du kan ju inte tanka ner till olika ip...

jag kan ha fel men när jag läste nån kurs på cisco CCNA 1 eller va den nu hette så fick vi reda på att det enda sättet är att du har en dator som delar upp alla paket och sprider till de olika ip:na och sen sätter man ihop de olika paketen i slutet igen... för över internet går det inte direkt att göra så med dagens protokol...

Rätta mig gärna om jag har fel...
Duhar helt rätt... men Winroute använder en teknik som heter "multi-port NICs". Med den tekniken kan du använda alla 5 ip adresser samtidigt som "reverse NATas" ner till en IP adress så när datorn får TCP/IP signalen är det IP nummret från Winroute som har en bandbredd på 50Mbit/s
faldo är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017