Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varför f-skatt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-04-15, 14:00 #1
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Om man importerar varor från utanför EU, och säljer till privatpersoner, behöver man f-skatt mer än för att verka mer seriös eller finns det andra fördelar. I det här fallet menar jag att importören har registrerad firma, men inte f-skatt.

Så vitt jag känner till det, så verkar ju f-skatt ha betydelse för vem som betalar moms när det kommer till b2b-affärer. Dvs, ifall företag köper en vara, slipper kunden vara momsbeskattad utan säljaren.

Men som sagt, hur är det med affärer där försäljningen går till privatperson. Importören betalar ju importmoms vid inforseln.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-15, 15:19 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Öh, nej. F-skatt har med vem som ska betala arbetsgivaravgifter och skatter att göra.

Moms ska du som företag alltid betala om du säljer en momspliktig vara till en kund inom EU.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-15, 17:17 #3
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
om du som privatperson tjänar under 30000 kr per år för din verksamhet behöver du inte betala moms då din verksamhet räknas då som hobbyverksamhet. om jag minns rätt, men det tror jag.
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-15, 18:14 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by Saint@Apr 15 2006, 17:17
om du som privatperson tjänar under 30000 kr per år för din verksamhet behöver du inte betala moms då din verksamhet räknas då som hobbyverksamhet. om jag minns rätt, men det tror jag.
Registrerat företag räknas inte som hobbyverksamhet. Sen så är det väl omsätter och inte tjänar som du menar?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-15, 18:19 #5
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Det finns mer information här.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-16, 19:11 #6
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
F-skatt får betydelse då du säljer tjänster. I ditt fall ska du sälja varor och kan i princip strunta i F-skatten.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-20, 09:56 #7
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by Westman@Apr 15 2006, 18:19
Det finns mer information här.
"När det är fråga denna typ av verksamheter ska kravet på de objektiva omständigheterna ställas relativt högt."

Tack myndigheten för väl skriven svenska i edera regler
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-20, 20:37 #8
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Citat:
Originally posted by zoran@Apr 15 2006, 13:00
Om man importerar varor från utanför EU, och säljer till privatpersoner, behöver man f-skatt mer än för att verka mer seriös eller finns det andra fördelar. I det här fallet menar jag att importören har registrerad firma, men inte f-skatt.
Så vitt jag känner till det, så verkar ju f-skatt ha betydelse för vem som betalar moms när det kommer till b2b-affärer. Dvs, ifall företag köper en vara, slipper kunden vara momsbeskattad utan säljaren.
Men som sagt, hur är det med affärer där försäljningen går till privatperson. Importören betalar ju importmoms vid inforseln.
Du skall ha F-skatt oavsett försäljning av vara eller tjänster. F-skatten reglerar avgifter, skatter och eventuella löner. Vill du ha möjlighet att kvitta / eller dra av för momsen så skall du skaffa momsnummer och för internationell handel skall du åberopa ditt VAT...


Finns mer om ämnet, kolla med skatteverket för korrekta svar..
http://skatteverket.se/infotext/artiklar/0...8bc8000148.html
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-21, 00:24 #9
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Vad jag har hört så är det bara vid försäljning av tjänster/arbete som man behöver f-skatt, däremot är man skyldig att betala in egenavgifter och skatter även vid försäljning av varor.

Jag hittar inte någonting i skatteverkets text om att det skulle behövas vid försäljning av varor, utan enbart när någon anlitar dig för att göra ett arbete.
Citat:
Innehavet av F-skattsedel är av avgörande betydelse både när du anlitar uppdragstagare och när någon anlitar dig för ett arbete. En uppdragsgivare ska inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter på ersättningen om mottagaren har F-skatt. Din F-skattsedel innebär att du är en företagare som själv sköter dina skatter och avgifter.

Om en uppdragstagare inte har F-skattsedel ska den som betalar ut arbetsersättning normalt innehålla skatt. Detta gäller även om mottagaren har enskild firma, är momsregistrerad eller är ett bolag. Om mottagaren är en fysisk person ska dessutom arbetsgivaravgifter betalas.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-21, 08:38 #10
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Citat:
Originally posted by vco-systems@Apr 20 2006, 23:24
Vad jag har hört så är det bara vid försäljning av tjänster/arbete som man behöver f-skatt, däremot är man skyldig att betala in egenavgifter och skatter även vid försäljning av varor.
Jag hittar inte någonting i skatteverkets text om att det skulle behövas vid försäljning av varor, utan enbart när någon anlitar dig för att göra ett arbete.
Citat:
Innehavet av F-skattsedel är av avgörande betydelse både när du anlitar uppdragstagare och när någon anlitar dig för ett arbete. En uppdragsgivare ska inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter på ersättningen om mottagaren har F-skatt. Din F-skattsedel innebär att du är en företagare som själv sköter dina skatter och avgifter.
Om en uppdragstagare inte har F-skattsedel ska den som betalar ut arbetsersättning normalt innehålla skatt. Detta gäller även om mottagaren har enskild firma, är momsregistrerad eller är ett bolag. Om mottagaren är en fysisk person ska dessutom arbetsgivaravgifter betalas.
Ja, det är möjligt att du har rätt i detta
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017