Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Jobbar som IT-konsult, vad är rimligt att betala underkonsult?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-05-05, 19:09 #1
äpplen äpplen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 24
äpplen äpplen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 24
Standard Jobbar som IT-konsult, vad är rimligt att betala underkonsult?

Jag arbetar som egen IT-konsult och tar 1000 kr i timmen såvida det inte förhandlas ner. De flesta av mina projekt tar runt 1 dag att genomföra. Jag har en webbsida och ett bra nätverk där det ibland kommer in uppdrag.

I sommar ska jag iväg på semester. Jag funderar därför på att ta in en underkonsult den här sommaren, så att jag inte behöver jobba när jag är utomlands.

Jag hittar gärna någon som kan hjälpa till under sommaren och även framöver. Det här blir första gången jag "rekryterar" så jag har många frågetecken och en del odefinierad oro i huvudet. Jag känner ingen konsult som kan rycka in i mitt ställe, men har fått ta emot några jobbansökningar senaste halvåret som jag funderar på att kontakta. Vad är rimlig timlön att betala till honom? Är det något särskilt jag ska tänka på?
äpplen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-05, 19:45 #2
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
Konsultmäklare brukar ta 12-15% av timpenningen för underkonsulter. Men pratar du om att anställa eller hyra in någon som håller fortet under semestern bara? Kommer det vara heltidtjänst? Det är ju faktorer som spelar in
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-07, 09:52 #3
äpplen äpplen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 24
äpplen äpplen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av goose Visa inlägg
Konsultmäklare brukar ta 12-15% av timpenningen för underkonsulter. Men pratar du om att anställa eller hyra in någon som håller fortet under semestern bara? Kommer det vara heltidtjänst? Det är ju faktorer som spelar in
Jag behöver någon som om den vill kan ta på sig några av mina uppdrag över sommaren, samt om det går bra, även framöver.

Jag kan tänka mig att både anställa och ta in som underkonsult. Jag kan inte garantera timmar, men är i övrigt dåligt insatt i fördelarna med respektive samarbetsform.
äpplen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-07, 11:53 #4
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Det absolut lättaste är att din tilltänkta ersättare driver/startar en egen firma varpå du anlitar den personen som underkonsult på timbasis, hur mycket du vill betala är upp till dig men någonstans från 700kr och uppåt är standard, beroende såklart på en mängd faktorer (kunskapsnivå, erfarenhet, etc..). Du slipper tänka på det administrativa då underkonsulten sköter sin egen ekonomi och bokföring, du betalar bara dess faktura och tjänar mellanskillnaden.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017