Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Korrekt sätt att använda Google-konton (privat/företag)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-08-28, 20:31 #1
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Standard Korrekt sätt att använda Google-konton (privat/företag)

Jag började min verksamhet som privatperson och skapade tidigt ett Gmail-konto. När jag startade ett aktiebolag startade jag ett till Gmail-konto (eller Google-konto som det numera är egentligen).

Nu är det lite konstigt för jag har två personliga Google-konton medan det ena egentligen är mitt företags konto. Det är där jag vill skapa Plus-sidor för mina sajter osv.

Jag vill inte att mitt Gmail-konto för företaget ska gå i mitt privata namn osv men det verkar inte gå att associera ett Gmail-konto med ett företag - utan bara som privatperson. Detta går igen i allt från Adsense, Analytics, Youtube etc...

Vad är egentligen korrekt sätt att hantera detta på? Har nån av er löst detta på ett bättre / smartare sätt?
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-28, 21:26 #2
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 263
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 263
Utan att igentligen veta hur du använder Googles produkter idag måste jag säga att så fort vi gick över på Google Apps for Business samspelade allt. Jag körde förut företagsmailen på min personliga mail och det är, som jag antar du märkt, aldrig roligt + att allt du gör i Googles produkter är ju direkt kopplat till samma konto.

Nu har du skapat ett nytt google-konto redan, men jag skulle rekommendera dig att skippa detta och direkt gå på Google Apps for Business. Jag gjorde som så att jag skapade apps kontot via en egen mail som inte hostas av google. Väl inne sedan pekar man om uppslagningarna till googles servrar. Då använder du nu Google helt rent utan en g-mail adress, och uppger bara din privata gmailadress som sekundär adress vid eventuella problem.

Företagsnamn, domän och rent företagskonto. Fungerar prima. Kostar $5/anv/mån men det är det lungt värt.
Tar en 2-8 timmar att få det att rulla bra, och sen om du ska ha flera användare skapar du dessa i organisationen i apps och har full kontroll över vilka som ska ha tillgång till vilka av googles produkter - samtidigt som att du kan sätta behörighetsnivåre på kataloger och filer i drive'en.

Det är lite tokigt beskrivet inne i Google Admin som är administrationsinterfacet för organisationen men ge det lite tid bara.

Prova 30 dagars demo, så lovar jag dig att du blir helnöjd sen.

Edit: När du registrerar produkter (analytics, gmail, drive osv.) gör du det via huvudkontot.
Vebut är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-29, 08:02 #3
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Tack för snabbt och utförligt svar!

Kan man ansluta Adsense till detta också?

Edit: Verkar som det: http://googleenterprise.blogspot.se/...google_13.html

Senast redigerad av clirre den 2014-08-29 klockan 08:17
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-29, 21:39 #4
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 263
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 263
Jodå, vad jag förstått så finns nästan alla produkter tillgängliga i apps.
Vebut är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-01, 09:46 #5
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Jag har nu testat Google Apps och det verkar förmodligen vara rätt. I grund och botten är det dock inte så mycket som skiljer från att ha ett "företagskonto" på Gmail med tillhörande Youtube-kanaler, plus-sidor etc.

Den stora vinsten är om man har flera som samarbetar (flera anställda) vilket jag egentligen inte har men ur ett framtidsperspektiv så känns det rätt.

En stor varning är dock att mejlmigreringen (Gmail) är knappt fungerande. Jag har fått starta om och fixa med det 5-10 ggr och fortfarande bara lyckats föra över c:a 0.3 Gb av 2.2 Gb totalt.

Följ inte Googles anvisningar om att redan från början byta mejlservrar till deras för då får du alla nya mejl till ett konto där du ändå inte har alla mejl i slutändan, vilket är grymt frustrerande.

Google plus-sidor gick inte heller att överföra smidigt. Funktionen för det finns men för mig kraschade det.

Egentligen är det ganska lite som går att "överföra" utan det handlar enbart om att tillsätta ditt nya konto som ägare/administratör för dina olika Google-produkter, och sen ta bort ditt gamla konto som ägare.

Adsense dras jag med samma problem. Det går att flytta ägare men inte att göra om det till ett "företagskonto". Det verkar som att det enda man kan göra är att starta ett nytt konto. Således förlora all statistik och därtill behöva byta ut alla Adsense-annonser...
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-03, 21:54 #6
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 263
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 263
Angående migreringen; För mig var det bara att sätta gammla adressen i pop/imap fliken och sen synkade google alla mail automatiskt över 1-2 timmar. Detta förutsätter dock att alla mail är lagrade på mailservern och inte i din lokala mailklient.

Angående apps så är det just för flera användare. Jag kanske missförstod din fråga på den biten men apps är ju Google's produkter i företags-tolkning. Alltså du som admin har kontroll över dina anställdas produkter som är registrerade i din organisation. Det är ju ingen större skillnad på privat/apps. Det du märker är dock att du växlar användare i sidhuvudet på alla produkter och får en klar och tydlig indikering över vem du agerar som - vilket jag faktiskt trodde var en apps funktion, men det kanske är en "för alla" funktion.

Då kanske jag bara hade tur att vi inte hade så mycket som skulle migreras utan det mesta körde vi från scratch. Vet inte riktigt hur adsense fungerar, men när det gällde android appar osv var man tvungen att gå in i google wallet och hämta transaktionsid'n hit och dit och sedan fylla i ett formulär. Tog google support 1-2 arbetsdagar att verifiera och sedan överlåta. Kanske är något liknande här?
Vebut är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017