Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Knipa utgående domän

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-27, 08:36 #1
durken durken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 27
durken durken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 27
Standard Knipa utgående domän

Hej!

Jag är sugen på en domän som gått ut och nu verkar sitta i karantän till i November. Hur bär jag mig bäst åt för att införskaffa denna? Det har inte funnits en sida på domänen förrut. Dess motsvarande .nu och .se är lediga så jag antar att det inte är ett alltför populärt ord.

Hur skall jag gå tillväga? Jag kan ju använda en snapback-tjänst antar jag, men väcker jag inte isåfall den björn som sover? Kanske andra inte är medvetna om att den går ut, eller har snapback tjänster koll på _alla_ domäner som går ut? Bäst att bara vänta ut tiden och sitta uppe den dagen den går ut?
durken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-27, 09:17 #2
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av durken Visa inlägg
Hej!

Jag är sugen på en domän som gått ut och nu verkar sitta i karantän till i November. Hur bär jag mig bäst åt för att införskaffa denna? Det har inte funnits en sida på domänen förrut. Dess motsvarande .nu och .se är lediga så jag antar att det inte är ett alltför populärt ord.

Hur skall jag gå tillväga? Jag kan ju använda en snapback-tjänst antar jag, men väcker jag inte isåfall den björn som sover? Kanske andra inte är medvetna om att den går ut, eller har snapback tjänster koll på _alla_ domäner som går ut? Bäst att bara vänta ut tiden och sitta uppe den dagen den går ut?
Är det .com pre drop? Finns väl inga andra som kan släppa droplist så långt innan.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-27, 09:51 #3
durken durken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 27
durken durken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 27
Sorry, jag skrev fel. Det var .com och .nu som var lediga och .se som jag var intresserad av. date to delete är snart dax, date to release är i november. Vet inte vad man kan göra i de olika stegen.
durken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-27, 13:50 #4
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av durken Visa inlägg
Sorry, jag skrev fel. Det var .com och .nu som var lediga och .se som jag var intresserad av. date to delete är snart dax, date to release är i november. Vet inte vad man kan göra i de olika stegen.
Skapad (Created)
Här visas datumet då domännamnet registrerades. Domänen kan ha bytt innehavare sedan dess.

Senast ändrad (Last updated)
Här visas datumet då den senaste ändringen kring domänen skedde i .SE:s register. Ändringen kan till exempel vara att man bytt registrar, namnserver, innehavare eller kontakter.

Förfallodatum (Expire date)
Ett domännamn kan registreras med en period mellan 12-120 månader. Förfallodatum som visas i sökresultatet är det datum då den innevarande registreringsperioden förfaller. .SE använder dock så kallat effektivt förfallodatum vilket i praktiken innebär att domännamnet förfallet först den 1:a i månaden efter det datum som visas här.

Deaktiveringsdatum (Deactivation date)
Om registreringsavgiften inte betalas i tid deaktiveras domännamnet på detta datum. Det innebär att domänen slutar fungera på Internet, men det är fortfarande registrerat på samma innehavare i .SE:s register. Fram till avregistreringsdatumet kan innehavaren fortfarande återta domännamnet och förnya sin registrering.

Avregistreringsdatum (Deletion date)
Om innehavaren inte återtar domännamnet efter att det har deaktiverats så avregistreras innehavaren på detta datum. Domännamnet placeras då i karantän hos .SE fram till datumet för dess frisläppande.

Datum för frisläppande (Release date)
På detta datum släpps domännamnet fritt och kan registreras av en ny innehavare. Det sker tidigast klockan 04.00 UTC (svensk tid klockan 05.00 vintertid, och klockan 06.00 under sommartid) på detta datum.

Vill du inte vänta till den frisläpps, så kan det vara en idé att kontakta befintlig innehavare och höra om hans/hennes eventuella intresse att överföra domänen till dig..

Men det låter extremt märkligt att avregistreringsdatum skulle vara strax och frisläppning i november.. eftersom den perioden mellan de faserna är "random 5-25"
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-28, 08:01 #5
durken durken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 27
durken durken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 27
Tackar för klargörandet! Strax = 15 oktober har jag för mig. Jag tror jag väntar tills den släpps och hoppas ingen kniper den innan mig. Jag kan alltid ta ett annat domännamn
durken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-28, 12:53 #6
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Citat:
Ursprungligen postat av durken Visa inlägg
Hej!

Jag är sugen på en domän som gått ut och nu verkar sitta i karantän till i November. Hur bär jag mig bäst åt för att införskaffa denna? Det har inte funnits en sida på domänen förrut. Dess motsvarande .nu och .se är lediga så jag antar att det inte är ett alltför populärt ord.

Hur skall jag gå tillväga? Jag kan ju använda en snapback-tjänst antar jag, men väcker jag inte isåfall den björn som sover? Kanske andra inte är medvetna om att den går ut, eller har snapback tjänster koll på _alla_ domäner som går ut? Bäst att bara vänta ut tiden och sitta uppe den dagen den går ut?
De registrarer som erbjuder snapback har koll på alla domäner som går ut och när. Om det finns någon annan som är intresserad av samma domän kommer du inte ha en chans genom att försöka registrera den manuellt utan du behöver ta hjälp av en registrar som erbjuder snapback. Och inte heller de kommer kunna ge dig en 100%-ig garanti.

Genom att lägga en beställning direkt hos en Registrar så väcker du inte heller någon björn som sover. Om du nyttjar en auktionstjänst så kan det där se annorlunda ut.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-28, 13:28 #7
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Om man har en Idé kring domänen och man misstänker att domänen är poppulär, t.ex om den har mycket historik i way back machine eller hög pagerank, Då hade jag bokat en snapback om jag var er. Dem större aktörerna har algoritmer som lägger order automatiskt på hundratals domäner i veckan så risken är nog ganska stor isåfall att er domän blir bokad. En snapback-beställning kostar mellan 275 och 1500 kr. Normalt brukar man kunna få en domän för runt en femhudning.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-29, 07:30 #8
durken durken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 27
durken durken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 27
Snapback kan säkert vara bra men jag tyckte inte att denna domänen var värd en snap helt enkelt. Jag beställde istället en annan domän med .se, .nu och .com. Den känns faktiskt tom bättre. Jag kommer säkert dock använda all matnyttig information i denna tråden framöver

Tack för svaren!
durken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017