Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dagen då terrorismen kom till Sverige

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-22, 17:47 #71
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
För övrigt - om man inte stirrar sig blind på perioden 20007-2009 så har vi några tuse döda och skadade i islamistiska terrordåd inom Europa 2000-2006, t.ex. bombdåden i Madrid och London 2003/2004 (om jag minns åren rätt).
Jag tyckte det såg ut som om du påstod att det rörde sig om ett par tusen döda - men nu när jag läser det igen ser jag att du kanske inte alls menar det. Men i vilket fall rör det sig om under 200 döda under senaste 10 åren.

Läste en rapport-sammanfattning från europol för några månader sen eller så och där var det ca en tredjedel av domstolsfallen för terrorism som rörde islamistisk terrorism och inte långt ifrån två tredjedelar som rörde separatistisk terrorism. Däremot var det 50% fler av de islamist-misstänkta som friades från sina åtal. Själv tror jag förvisso att de är betydligt mer överrepresenterade än så sedan kriget i terrorism vidgat både svartlistningen av organisationer och jakten på islamister.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-22, 21:21 #72
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Jag tyckte det såg ut som om du påstod att det rörde sig om ett par tusen döda - men nu när jag läser det igen ser jag att du kanske inte alls menar det. Men i vilket fall rör det sig om under 200 döda under senaste 10 åren.

Läste en rapport-sammanfattning från europol för några månader sen eller så och där var det ca en tredjedel av domstolsfallen för terrorism som rörde islamistisk terrorism och inte långt ifrån två tredjedelar som rörde separatistisk terrorism. Däremot var det 50% fler av de islamist-misstänkta som friades från sina åtal. Själv tror jag förvisso att de är betydligt mer överrepresenterade än så sedan kriget i terrorism vidgat både svartlistningen av organisationer och jakten på islamister.
Nej, jag menade skadade och dödade tillsammans, men det är INTE under 200 döda, utan bara i de två exempel jag nämnde var "utfallet" som följer:

Madrid 11 mars, 2004, 191 dödade och 1800 skadade i självmordsattacker

London 7 juli, 2005, 56 dödade och 700 skadade i självmordsattacker

Även om det inte är inom EU så hittar vi massor med attacker till exempel i Ryssland och Turkiet, länder som har direkt gräns till vårt EU och gott om fall som åtminstone myndigheterna i respektive länder runtom inom EU påstår skulle kunnat sluta i katastrof.

Att många frikänns visar väl att man inte "hänger" oskyldiga (eller att man har problem med bevisningen)...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-23, 00:43 #73
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Hand upp den som inte tänkte tanken "utrota islam" - om än så i bara en nanosekund. Att det är en korkad tanke och helt orimligt är inte relevant. Det var den flyktiga tanken som räknades. Jag räcker inte upp handen. Så är det att vara ett primitivt djur trots alla år av utveckling.

En av mina lite äldre funderingar är hur länge dessa terrordåd kommer att tolereras innan det blir ett fullskaligt religionskrig. Alla har en gräns, frågan är var den går.
Jag lägger upp en hand, jag tänker inte "utrota islam".

Känns rätt löjligt att dra alla muslimer över en kam, jag är själv ateist men accepterar att folk är kristna och muslimer o.s.v.

Sen att det finns idioter som krigar och självmordsbombar i sin religions namn är för mig bara förvirrade idioter som tolkar sin religion på fel sätt.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-23, 01:22 #74
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Japp, och jag tycker övervakningen bör utökas ytterligare genom att det t.ex. blir fler fartkameror på vägarna och att det ska bli lättare att få sätta upp övervakningskameror. Jag vet att det är skrämmande för de vänsteranhängare som är rädda för staten och allt som har den minsta likhet med USA.
Jag tillhör dom som är för mer kameraövervakning för att stoppa kriminalitet o.s.v

Se bara i england hur många real time crime som stoppas tack vare kameraövervakning, dom får även tag i knivmarodöder och våldsmän inne i centrum i dom större städerna tack vare det eftersom dom kan följa dom när dom springer iväg via alla kamerorna och kan skicka iväg poliserna till dom gatorna som dom gömmer sig i.

Har man inget att dölja så har man inget att frukta heller, en klyscha kanske man är rätt sann.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-23, 01:33 #75
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Där har vi helt olika uppfattningar. Mig spelar det ingen som helst roll att jag övervakas. Fartkameror på vägarna är ju ett absolut måste eftersom människor inte sköter sig annars. Polisen har bara möjlighet att övervaka en mycket liten del av det mycket omfattande vägnätet i vårt glesbefolkade land och det är åtskilliga som regelmässigt kör för fort vilket kostar liv. För att kunna spåra brottslingar på nätet (bedrägerier, trafficking, trafikattacker, spridning av upphovsrättsskyddat material etc.) krävs det också utökade övervakningsmöjligheter, bättre lagstiftning och teknisk kompetens hos rättsväsendet och inte minst internationella samarbeten.
Jag tillhör dom notoriska fortkörarna, vill kanske inte berätta hastighetsrekord på allmän väg men ingen svenne 200 bara inte när jag var ung och dum och hade tillgång till bilar som gick rätt fort

Jag anser att det är bra med fartkamerorna numera.

Senast redigerad av DistansData den 2010-12-23 klockan 01:36
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-23, 13:22 #76
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Nej, jag menade skadade och dödade tillsammans, men det är INTE under 200 döda, utan bara i de två exempel jag nämnde var "utfallet" som följer:

Madrid 11 mars, 2004, 191 dödade och 1800 skadade i självmordsattacker

London 7 juli, 2005, 56 dödade och 700 skadade i självmordsattacker

Även om det inte är inom EU så hittar vi massor med attacker till exempel i Ryssland och Turkiet, länder som har direkt gräns till vårt EU och gott om fall som åtminstone myndigheterna i respektive länder runtom inom EU påstår skulle kunnat sluta i katastrof.

Att många frikänns visar väl att man inte "hänger" oskyldiga (eller att man har problem med bevisningen)...
Jo, men utöver de två stora händelserna så är det inte särskilt mycket mer att räkna in. Då har ETA. IRA och de italienska maffia-organisationerna stått för betydligt fler dödliga attentat i Europa. Det känns lite märkligt att diskutera religionen som en del gör då det inte sällan är politik och personlig vinning det handlar om bakom kulisserna. Religionen utnyttjas som ett verktyg precis på samma vis som skett i den kristna delen av världen (och som fortfarande sker på sina håll, framför allt i katolska länder).
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-24, 00:02 #77
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av DistansData Visa inlägg
Har man inget att dölja så har man inget att frukta heller, en klyscha kanske man är rätt sann.
Det är enligt mig en sanning med modifikation.
För det första är det inte du som kommer avgöra om det du anser vara rent mjöl är det eller inte.
I dagens samhälle kan man göra väldigt mycket bara man har rätt information. Det innebär väldigt stora risker om det sparas för mycket information om vad alla medborgare gör. Vem vet vad informationen kommer att användas till? Så fort det är människor(eller datorer med internetanslutning för den delen) inblandade så får man räkna med att informationen kommer att komma ut någon gång, speciellt information som denna som faktiskt har ett stort värde för vissa.
Kommer informationen i fel händer kan väldigt otrevliga saker hända.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-29, 07:20 #78
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Alla som kommer från riskområden utanför EU skall plockas av DNA. Har man lyckas simmat över sundet från Afrika till Europa , så skall det stå ett gränsvakt där och topsa DNS på dem...( Tolka de inte bokstavligen)

Det är väl dokumenterat att utländska musikanter som driver runt i tunnelbanan, gör det för att begå brott. Det kan inte ens spela musik. Skall vi lämplig tillfälle dokumentera hur de ser ut och låter. Det är något som alla infödda Stockholmare vet, att dessa "ligor" råna folk.

Det behöver inte ens vara ryssar, utan folk från forna Sovjet är bättre benämning på dem. Om polisen gjorde sitt jobb, så skulle man kolla dem dagligen emot utlänningslagen och att de har tillräckligt med pengar för sin försörjning.

Att plocka av folk som reser in i EU och DNA är helt ok, särskilt om man kommer från risk områden på klotet. Behöver inte vara terrorism, utan att man söker asyl under fler olika namn.


Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Klein, du får gärna hänvisa till en källa för dina iakttagelser kring ryska rånarligor beväpnade med dragspel...

När det gäller inresande från just Ryssland tror jag nog vi kan sluta oss till att det är hyfsat god kontroll på vad som kommer in och att de uppfyller de formella kraven för att få vara här.

Av vilken anledning skall bara vissa lämna DNA när de reser till Sverige menar du? Varför inte alla, även alla som redan bor här, svensk som utländsk? Varför inte kalla invånare till registrering där man lämnar DNA och fingeravtryck, fotograferas ur alla upptänkliga vinklar och skriver på ett medborgarkontrakt där man lovar att förnya alla uppgifter man lämnat om man skulle råka ändra på något i sina förhållanden etc.

Jag menar att man inte skall dra igång stora terroristnojan i vårt land som man gjort ppå så många andra håll i världen. Som du så riktigt påpeade finns det större faror, men då tänker jag på till exempel antal dödade i trafiken, av alkoholrelaterade brott m.m. Där kan vi spara liv i tusentals, eller miljoner om vi ser till EU som helhet... Varje år.

Därmed inte sagt att terrorismen inte är ett hot som måste åtgärdas, för det är det så klart. Anders Larsson hänvisar till statistik som visar att den islamistiska terrorismen är i det närmaste obefintlig jämfört med annan i EU, men då missar man detaljer som att alla länder inte rapporterar avbrutna försök (där myndigheter ingripit framgångsrikt), vilket är ganska många runt om i Europa. För övrigt - om man inte stirrar sig blind på perioden 20007-2009 så har vi några tuse döda och skadade i islamistiska terrordåd inom Europa 2000-2006, t.ex. bombdåden i Madrid och London 2003/2004 (om jag minns åren rätt).

Fast ställt i proportion till andra faror i samhället är terrorism trots detta en väldigt marginell företeelse. Jag är mer oroad över de följder terroristrädslan orsakar för vårt fria och öppna samhälle...
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017