Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Betallösningar revisited

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-01-14, 16:36 #11
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Citat:
Helena: Finns det svenskar som använder Paypal på din sajt? Jag trodde antalet nästan var obefintligt.
Jag har som sagt inte så väldigt många svenska kunder (ökar dock stadigt), men av de som handlar använder ca 25% postgirot, 70% PayPal och 5% Emetrix. Postgiroandelen minskar allt mer.

Förr var det fler som valde Emetrix (eftersom den processen är helt automatisk och kunderna får grejerna inom några minuter efter att de har gjort sitt köp), men pga. EUs nya momsregler blir det numera mycket dyrare än de andra alternativen.

PayPal är bara en mellanhand och därför betalar jag själv in momsen. Den är för mina grejer bara 6% och PayPals avgifter är så låga att jag har valt att låta den vara inbakad i priset. Samma med postgirot.

Emetrix är en återförsäljare och måste numera lägga på moms på EU-beställningar (digitala produkter), trots att det är ett amerikanskt företag. Till råga på allt blir det full svensk moms, 25%, och detta hamnar ovanpå mina priser.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 16:47 #12
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 119
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 119
Typiskt att emetrix ska göra på detta viset. När jag äntligen hade bestämt mig. Dom verkar vara dom enda som har stöd för generering av serienummer, när man säljer en mjukvara som kräver detta :/ .. jag får huvudvärk!
villjam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 17:18 #13
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Citat:
Typiskt att emetrix ska göra på detta viset. När jag äntligen hade bestämt mig. Dom verkar vara dom enda som har stöd för generering av serienummer, när man säljer en mjukvara som kräver detta :/ .. jag får huvudvärk!
Visst är det typiskt? Men det är inte Emetrix fel - det är EU. Alla som säljer digitala produkter/tjänster till EU-kunder måste registrera sig i ett EU-land och lägga på moms numera. Kagi gör det och även de flesta andra stora, vad jag vet. Även PayPal ska öppna i Europa, men jag vet inte än vad det innebär skattemässigt.

EU införde detta för att amerikanska företag inte ska ha en fördel jämfört med europeiska när det gäller EU-försäljning. Förlåt att jag inte nämnde detta i den andra tråden, men jag tänkte inte på det eftersom det gäller alla och jag redan har hunnit vänja mig vid tanken.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 18:41 #14
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
Men snart kommer väl Paypal oxo vara tvungen att lägga moms nu när dem öppnar ett kontor på Irland eller Uk och alla med andresser utanför USA kommer att bli automatisk registrerade som användare/kunder hos det nya bolaget.

Stog nåt i deras news om detta om jag inte minns fel. Hur det kommer påverka oss vet jag faktiskt inte ...
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 19:20 #15
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Citat:
We would like to update you on our preparations for the anticipated future launch of PayPal (Europe) Ltd., a UK company, as the service provider for PayPal customers in the European Union.
Skatter kan ni läsa lite om i den här tråden där det står;
Citat:
den irländska momssatsen på 19 % i stället för 17,5 % som gäller i Storbritannien.
Tänkte att det kanske är användbart för er som förstår er bättre.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 19:27 #16
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 119
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 119
Nej, det är klart att det inte är deras fel, men synd för mig då jag får mindre pengar. Eller så får jag hitta en annan lösning.

Hmm.. Är det inte så att om Emetrix är återförsäljare, så köper de ju en produkt av dig från ett land utanför EU, vilket innebär att du _inte_ skall redovisa moms, eftersom det räknas som export till USA?

ref.:Information på skatteverkets hemsida
villjam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 20:05 #17
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Citat:
Nej, det är klart att det inte är deras fel, men synd för mig då jag får mindre pengar. Eller så får jag hitta en annan lösning.

Hmm.. Är det inte så att om Emetrix är återförsäljare, så köper de ju en produkt av dig från ett land utanför EU, vilket innebär att du _inte_ skall redovisa moms, eftersom det räknas som export till USA?
Det är svårt att få med allt när man skriver inlägg på ett forum, istället för en uppsats (som nog egentligen skulle behövas när man pratar om moms...). :-) Följande gäller enbart digitala produkter och enbart försäljning till privatpersoner! I nuläget lägger Emetrix inte moms på fysiska produkter.

Jo, för oss är det ren export. Momsen som Emetrix lägger på påverkar inte dig alls. De sköter rubbet, skickar rapport till EU osv.. Det enda är alltså att det blir dyrare för slutkunden än om de hade handlat direkt av dig. Men, så behöver det kanske inte vara för dig:

Har du enbart försäljning inom EU och 25% moms på dina grejer kan du ju på hemsidan redovisa priserna inklusive moms (egentligen måste man ju det), eftersom den ju alltid tillkommer - vare sig du sköter den själv eller om Emetrix gör det. Det blir ingen skillnad alls i slutänden och kunderna betalar samma pris vilken betalningsmetod de är väljer. Kan du göra så är det faktiskt till fördel för dig att Emetrix sköter momsen. Du spar mycket jobb.

Problemet för mig är att nästan all min försäljning går till kunder utanför EU och då kan jag självklart inte redovisa Emetrixpriserna med moms. Dessutom är min momssats bara 6% medan Emetrix måste lägga på 25%.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 21:02 #18
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
Citat:
Originally posted by marcuss@Jan 14 2004, 14:29
nu är du ändå lite trångsynt. har man möjligheten att ordna ett avtal för PSMS där man inte betalar en procentuell avgift per sms finns relativt stora möjligheter att utnyttja tjänsten för betalningar.
Men möjligheten finns ju inte, det är ju det som är problemet. PSMS etc är i dagsläget endast användbart om du säljer stora volymer helt elektroniska och mycket billiga produkter. Genom att läsa diskussionerna i det här forumet kan du få en inblick i branschen, vi har åtminstone en nyckelfigur på den svenska marknaden ibland oss.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 21:30 #19
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Man kommer aldrig ifrån operatörernas %-share på PSMS, så lätt är det. Sen är allt annat ner i leden förhandlingsbart beroende på volym, start- & månadsavgifter. PSMS kommer dock aldrig att lämpa sig för fysiska produkter, det är ren fakta och jag kan garantera att det kommer att förbli så sålänge gsm-nätet används. Talar vi om 3g-näten finns lite andra möjligheter, men inget som är lönt att ta upp här med tanke på nuvarande marknadsandelar etc.
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-10, 22:17 #20
Siddan Siddan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 72
Siddan Siddan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 72
hur fungerar emetrix med resor, paketresor med hotell och allt annar som kan innehålla i en paketresa. Söker lite runt här nämligen också för lite erfarna svar på mina oerfarna frågor. Det jag är erfaren av är minsann allt extra jobb man måste göra för att göra en faktura, skicka, har han betalt eller ej, ... vil han ens resa för det första och måste då brevväxla fram å tillbaks. Gör man så här med minst 10 pers om dagen veckan ut kan det bli jobbigt.

Vill han resa så betala och få hem en faktura automatiskt eller liknande till din email

Jag måste helt enkelt simplifiera vårat system :/

Det var enkelt i början när vi hade bara bussresor...men nu har vi även hotellförmedling, ordna flygbiljetter och massa andra paketresor
Siddan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017