Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Betallösningar revisited

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-01-13, 21:27 #1
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Vi har tidigare använt faktura (postgiro/bankgiro) som betalningsmetod men efter att ha 10-15% i uteblivna betalningar och mycket besvär har vi tagit beslut om att helt slopa faktura, och övergå till kortbetalningar. Jag är dock rädd att det finns ett antal personer som antingen inte har kort eller saknar förtroende för internethandel med kort; således undrar jag vad ni har för erfarenheter av betalning med kort och alternativa metoder.

Vi har funderat på att kombinera kortbetalningar med Paynova samt förskottsbetalning per postgiro/bankgiro. Personligen tror jag detta bör räcka för alla seriösa kunder, men jag kan ha fel -- erfarenheter eftersökes, det kanske till och med finns några svenska undersökningar i ämnet?

--
Jag ber om ursäkt för att den här hamnade i Allmänt, om någon moderator/admin vill flytta den vore jag tacksam.
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-13, 22:58 #2
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
Vad säljer du för nåt?
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 00:30 #3
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
T-shirts men ev. lite andra liknande produkter inom kort.
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 02:28 #4
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
kanske lite off topic. men hur gick det för moderatörerna att godkänna folk som hade någon sida inskriven i sin profil?

Jome: Är ganska svårt att veta exakt vilken typ av lösning som skulle passa bra för dig eftersom vi inte känner till vilken typ av sida du driver. Har du återkommande kunder? En sak man kan göra för att få besökare som inte litar på internethandel nog för att lämna ut sitt kreditkortsnummer är att upplysa dem hur enkelt det är med ex.vis e-kort (hos Föreningssparbanken). Men det är kanske främst effektivt om man har återkommande kunder i större utsträckning.

Alternativa betalningsmetoder som kanske kan fungera om det är mindre saker som säljes är ju t.ex betalsms eller betalning via telefon. Tror detta är ett underskattat betalsätt för köp av produkter.

Det framgår inte av ditt inlägg vilken typ av post- och bankgiro-betalningar ni användt er av. Ett bra alternativ kan vara elektronisk faktura som ska vara betald innan produkten skickas. På så sätt slipper man väntetiden som kund innan produkten skickas och samtidigt betalar kunden förhoppningsvis omgående vilket gör att de har pengar för produkten.

Nackdelen med fakturor som skickas till kunden per postgång är ju oftast att kunden spenderat pengarna på något annat och kanske inte tagit med utgiften från en ankommande (bortglömd?) faktura i beräkningarna. Därav kanske en del av förklaringen till den höga procentuella uteblivna betalningen.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 10:31 #5
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Citat:
kanske lite off topic. men hur gick det för moderatörerna att godkänna folk som hade någon sida inskriven i sin profil?
Jag har nu lagt in min hemsida, jag hoppas detta inte orsakade någon oreparerbar förlägenhet.

Citat:
Jome: Är ganska svårt att veta exakt vilken typ av lösning som skulle passa bra för dig eftersom vi inte känner till vilken typ av sida du driver. Har du återkommande kunder? En sak man kan göra för att få besökare som inte litar på internethandel nog för att lämna ut sitt kreditkortsnummer är att upplysa dem hur enkelt det är med ex.vis e-kort (hos Föreningssparbanken). Men det är kanske främst effektivt om man har återkommande kunder i större utsträckning.
I inlägget ovan tydliggjorde jag efter Dojes påpekade att det handlar om T-shirts.

Citat:
Alternativa betalningsmetoder som kanske kan fungera om det är mindre saker som säljes är ju t.ex betalsms eller betalning via telefon. Tror detta är ett underskattat betalsätt för köp av produkter.
Knappast, precis som dm.se har påpekat ett flertal gånger passar inte metoden för betalning av fysiska produkter på grund av avgifter på 25-50%.


Citat:
Det framgår inte av ditt inlägg vilken typ av post- och bankgiro-betalningar ni användt er av. Ett bra alternativ kan vara elektronisk faktura som ska vara betald innan produkten skickas. På så sätt slipper man väntetiden som kund innan produkten skickas och samtidigt betalar kunden förhoppningsvis omgående vilket gör att de har pengar för produkten.
"Förskottsbetalning"

Vår erfarenhet är att detta är inte är ett bra sätt, åtminstone inte då kunden inte valt det.

Citat:
Nackdelen med fakturor som skickas till kunden per postgång är ju oftast att kunden spenderat pengarna på något annat och kanske inte tagit med utgiften från en ankommande (bortglömd?) faktura i beräkningarna. Därav kanske en del av förklaringen till den höga procentuella uteblivna betalningen.
Du behöver inte upplysa mig om *varför* folk inte betalar sina fakturor.

För övrigt var det jag eftersökte _erfarenheter_ och ev. undersökningar. Driver du någon webshop, marcuss?
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 14:32 #6
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Hej Jome, jag har inte så stor andel svenska kunder, men tänkte att mina erfarenheter kanske kan vara till nytta ändå. :-)

Som betalningsmetod erbjuder jag postgiro och www.paypal.com (båda förskottsbetalning), och för kontokortsbetalningar använder jag ett företag som heter www.emetrix.com.. Det fungerar väldigt bra. Faktiskt är det aldrig någon som har begärt att få betala mot faktura i efterskott. Någon gång vill de (t.ex. skolor) ha en faktura för bokföringen och det fixar jag förstås. Även då betalar de i förskott.

Första tiden använde de svenska kunderna uteslutande postgirot, men det senaste året har de flesta, ca 75% (även helt nya kunder), övergått till PayPal och Emetrix. De som vågat sig på det är helnöjda eftersom det går snabbt och lätt.

Hoppas du kommer fram till något som fungerar bra för dig!
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 15:53 #7
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by Jome@Jan 14 2004, 07:31
Citat:
kanske lite off topic. men hur gick det för moderatörerna att godkänna folk som hade någon sida inskriven i sin profil?
Jag har nu lagt in min hemsida, jag hoppas detta inte orsakade någon oreparerbar förlägenhet.
duktigt.

Citat:
Jome: Är ganska svårt att veta exakt vilken typ av lösning som skulle passa bra för dig eftersom vi inte känner till vilken typ av sida du driver. Har du återkommande kunder? En sak man kan göra för att få besökare som inte litar på internethandel nog för att lämna ut sitt kreditkortsnummer är att upplysa dem hur enkelt det är med ex.vis e-kort (hos Föreningssparbanken). Men det är kanske främst effektivt om man har återkommande kunder i större utsträckning.
Citat:

I inlägget ovan tydliggjorde jag efter Dojes påpekade att det handlar om T-shirts.
specificerar du din fråga otydligt kan du inte få annat än ett otydligt svar. så är det ju bara. inte direkt så att "det handlar om t-shirts" ger svar på alla frågetecken som din fråga innebar.

Citat:
Alternativa betalningsmetoder som kanske kan fungera om det är mindre saker som säljes är ju t.ex betalsms eller betalning via telefon. Tror detta är ett underskattat betalsätt för köp av produkter.
Citat:

Knappast, precis som dm.se har påpekat ett flertal gånger passar inte metoden för betalning av fysiska produkter på grund av avgifter på 25-50%.
beror helt och hållet på hur man utformar det hela. finns flera alternativa metoder som gör att man i viss mån undviker detta. har man en verksamhet som tillåter alternativa tillvägagångssätt så finns också större möjligheter till att använda dem utan att råka ut för ett så stort bortfall.

Citat:
Det framgår inte av ditt inlägg vilken typ av post- och bankgiro-betalningar ni användt er av. Ett bra alternativ kan vara elektronisk faktura som ska vara betald innan produkten skickas. På så sätt slipper man väntetiden som kund innan produkten skickas och samtidigt betalar kunden förhoppningsvis omgående vilket gör att de har pengar för produkten.
Citat:

"Förskottsbetalning"

Vår erfarenhet är att detta är inte är ett bra sätt, åtminstone inte då kunden inte valt det.
enligt mina erfarenheter är det ju ett resultat av att man inte har återkommande kunder. finns det kunder som litar på en av egen erfarenhet så är de också i stor grad beredda att betala i förskott för att undvika extra avgifter. eftersom du inte beskrev er verksamhet närmare samt inte hade någon websida att hänvisa till så var det svårt att avgöra vad som var ett alternativ. har man till största del återkommande kunder bör det rimligtvis inte vara något problem med förskottsbetalning. vilket även getts stöd för i andra inlägg här på WN.

Citat:
Nackdelen med fakturor som skickas till kunden per postgång är ju oftast att kunden spenderat pengarna på något annat och kanske inte tagit med utgiften från en ankommande (bortglömd?) faktura i beräkningarna. Därav kanske en del av förklaringen till den höga procentuella uteblivna betalningen.
Citat:

Du behöver inte upplysa mig om *varför* folk inte betalar sina fakturor.

För övrigt var det jag eftersökte _erfarenheter_ och ev. undersökningar. Driver du någon webshop, marcuss?
jag är väl medveten om hur du uttryckte dig, men kanske inte vad du eftersökte(?), och delgav mina erfarenheter och de undersökningar jag tagit del av sedan tidigare. jag driver inte någon webshop men har ändå erfarenheter inom området som jag ansåg vara relevanta.

är du inte intresserad av att folk delar med sig av sina _erfarenheter_ så bör du kanske uttrycka dig på ett annorlunda sätt? nåja
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 16:01 #8
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
har man en verksamhet som tillåter alternativa tillvägagångssätt så finns också större möjligheter till att använda dem utan att råka ut för ett så stort bortfall.
Vad var det du sa om otydlighet? :lol:

Enda sättet att inte "råka ut för ett så stort bortfall" (jag undrar huruvida du har förstått hur betalning via PSMS etc fungerar överhuvudtaget när jag läser ditt inlägg) är att höja priset. Lägg på 100% på produktens pris så kan du ta betalt på det sättet och ända få lika mycket till slut. Frågan är ju då hur mycket du då säljer.

Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
har man till största del återkommande kunder bör det rimligtvis inte vara något problem med förskottsbetalning. vilket även getts stöd för i andra inlägg här på WN.
Jag är av rakt motsatt åsikt, folk har på WN uttryckt att förskottsbetalning INTE är ett bra sätt att ta emot betalning och jag håller med å det starkaste. Oavsett återvändande kunder eller ej så vill bara någon procent av alla kunder använda förskottsbetalning fast jag ger dem extra för det.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 16:09 #9
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Dumt med flamewars så jag avstår från att svara på marcuss inlägg.

Helena: Finns det svenskar som använder Paypal på din sajt? Jag trodde antalet nästan var obefintligt.

Doje: Menar du alla former av förskottsbetalning, eller bara med postgiro/bankgiro?

Personligen tycker jag det är mystiskt när/om folk inte vill betala med kort, för det första får de ju i princip alltid tillbaka varenda öre så länge de inte varit "grovt oaktsamma" med sina kort och dessutom säger ju den svenska banklagen att tjänster och produkter som betalas med kort måste levereras inom två dagar (eller om det var skickas -- någon garanti av den typen finns trots allt). Det måste vara media som gjort folk skraja.
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 16:29 #10
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
har man en verksamhet som tillåter alternativa tillvägagångssätt så finns också större möjligheter till att använda dem utan att råka ut för ett så stort bortfall.
Vad var det du sa om otydlighet? :lol:
svarade inte precist eftersom jag inte ansåg att det fanns något intresse av att jag skulle ge exempel på en sak som kan utformas på så många olika sätt.

Citat:

Enda sättet att inte "råka ut för ett så stort bortfall" (jag undrar huruvida du har förstått hur betalning via PSMS etc fungerar överhuvudtaget när jag läser ditt inlägg) är att höja priset. Lägg på 100% på produktens pris så kan du ta betalt på det sättet och ända få lika mycket till slut. Frågan är ju då hur mycket du då säljer.
nu är du ändå lite trångsynt. har man möjligheten att ordna ett avtal för PSMS där man inte betalar en procentuell avgift per sms finns relativt stora möjligheter att utnyttja tjänsten för betalningar.


Citat:
Citat:
Originally posted by -marcuss@Jan 14 2004, 13:53
har man till största del återkommande kunder bör det rimligtvis inte vara något problem med förskottsbetalning. vilket även getts stöd för i andra inlägg här på WN.
Jag är av rakt motsatt åsikt, folk har på WN uttryckt att förskottsbetalning INTE är ett bra sätt att ta emot betalning och jag håller med å det starkaste. Oavsett återvändande kunder eller ej så vill bara någon procent av alla kunder använda förskottsbetalning fast jag ger dem extra för det.
vad jag menade var att folk på WN uttryckt att förskottsbetalning är betydligt lättare att använda då man har återvändande kunder. vet inte riktigt hur det gick att misstolka i sitt rätta sammanhang?

Citat:
Ursprungligen postat av Jome
Dumt med flamewars så jag avstår från att svara på marcuss inlägg.
förstår bara inte varifrån din aggresivitet kom ifrån? tyckte inte direkt jag var kritisk i mitt inlägg mot dig, förutom möjligen att du inte hade uppgett någon websida som referens.

hursomhelst, drar mig ur den här diskussionen eftersom det uppenbarligen upprör mer än gör nytta. vill ni ändå fortsätta så kan vi ju ta det per PM
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017