Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Registrera kunder bra/dåligt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-17, 20:41 #1
primuz primuz är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1
primuz primuz är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1
Jag har en webbshop och har vid byggandet funderat på fördelar respektive nackdelar med att registrera sina kunder. Jag har valt att inte göra det. Anledningen är att jag vill göra det så enkelt som möjligt för kunden att beställa. Jag vet själv hur jobbigt jag tycker det är när jag måste registrera mig vid köp. När man köper nästa gång har man glömt vilket inloggningsnamn och lösenord man hade, om man ens kommer ihåg att man handlat där tidigare. Hur gör ni? Kan jag få lite argument både för och emot?
primuz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-17, 20:45 #2
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Varför inte erbjuda båda alternativen? Vill en kund registrera sig så gör dem det eftersom de planerar att komma tillbaka, vill man göra ett engångsköp så gör man det....
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-17, 20:59 #3
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
När man köper nästa gång har man glömt vilket inloggningsnamn och lösenord man hade, om man ens kommer ihåg att man handlat där tidigare. Hur gör ni?
Ett enkelt fält där kunden fyller i sin e-postadress och då får sitt lösen automatskickat dit kör jag med.

Citat:
Varför inte erbjuda båda alternativen? Vill en kund registrera sig så gör dem det eftersom de planerar att komma tillbaka, vill man göra ett engångsköp så gör man det....
Håller med till 100%
Jag har det som så att kunden får bocka ur en ruta om dom inte vill registrera sig men ungefär 70% väljer att regga sig.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-17, 21:45 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Skulle kunden återkomma och det är kopplat till epostadressen så sparar ju kunden tid. Om man inte har flera epsotadresser och måste prova ett par innan man upptäcker vilken man hade använt då...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-17, 22:00 #5
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
Om man inte har flera epsotadresser och måste prova ett par innan man upptäcker vilken man hade använt då...
Jag har även som så att om kunden väljer att gå till kassan utan att logga in så känner kassan av att E-postadressen är registrerad sedan tidigare och då genereras ett automatmejl med rätt lösen till den aktuella adressen.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-17, 23:09 #6
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 287
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
PKazes avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 287
Citat:
Originally posted by Mats@Mar 17 2005, 22:00
Jag har även som så att om kunden väljer att gå till kassan utan att logga in så känner kassan av att E-postadressen är registrerad sedan tidigare och då genereras ett automatmejl med rätt lösen till den aktuella adressen.
// Mats
Det var en smart funktion. Tror jag ska implementera den. Tack Mats!
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-18, 16:48 #7
creowebs avatar
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 588
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
creowebs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 588
Som det sagts tidigare, två alternativ är ju det optimala. Sen beror ju också på vilka produkter alt. tjänster man säljer. En del produkter och tjänster är man ju i behov av ganska ofta andra inte.

Men, ett alternativ är, att erbjuda registrerade kunder ett bonussystem kanske. Sen kan du utifrån denna bonus spara undan kundens inköp i en statistik. Sen kan du erbjuda de kunder som är registrerade specialanpassade reklamutskick/produkter i form av kampanjerbjudanden.

Ja, alternativen är många. Men som jag tycker är det alltid viktigt att knyta kunden till sig, kunduppföljning och en förmåga att ständigt ligga steget före och ha kontinuerlig kontroll på kundens behov - att erbjuda det där lilla extra hela tiden.

Så är det!

/Jonas
creoweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-18, 17:42 #8
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Själv gillar jag inte att behöva registrera mig när jag ska handla nånting. Men å andra sidan handlar det då om sällanköpsvaror. Kan tänka mig att när det rör artiklar som tex Lastbryggan har så minskar viljan att registrera sig. Mats, är det nåt du har märkt av?
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-18, 19:22 #9
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
Kan tänka mig att när det rör artiklar som tex Lastbryggan har så minskar viljan att registrera sig. Mats, är det nåt du har märkt av?
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så registrerar sig ungefär 70% av kunderna på Lastbryggan, det tycker jag är mycket bra.

Jag tror snarare att det beror på hur seriös kunden upplever shoppen i fråga, finns det telefonnummer, org-nummer, kontaktperson m.m. så tror jag att man har lättare att få folk att registrera sig.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-25, 01:00 #10
Arguspunktnu Arguspunktnu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 89
Arguspunktnu Arguspunktnu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 89
Citat:
Originally posted by Mats@Mar 17 2005, 23:00
Jag har även som så att om kunden väljer att gå till kassan utan att logga in så känner kassan av att E-postadressen är registrerad sedan tidigare och då genereras ett automatmejl med rätt lösen till den aktuella adressen.

// Mats
Finns inte risken att man överarbetar? Kunden kanske bara har missat att logga in och är fullt medveten om sitt lösenord. Ett annat litet tips: att låta användaren försöka igen om man fyller i en e-postadress som inte finns i registret.
Arguspunktnu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017