Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PayEx integrering - frågor!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-08-04, 09:49 #1
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Question PayEx integrering - frågor!

Hej!

Jag håller på att planera utvecklingen av en webbtjänst och har lite frågor kring PayEx integrering.

Användare av min webbtjänst ska kunna ta emot betalningar och visa fakturor genom sitt konto.

Dvs: Jag säljer en tjänst -> Kunden köper min tjänst -> Kunden använder min tjänst för att sälja sina tjänster till sina egna kunder

Jag vill att PayEx ska hantera mina kunders betalningar från sina kunder (ovan markerat i fetstilt).

Är detta möjligt med det API som PayEx erbjuder?

Är det möjligt att visa mina kunders fakturor för sina kunder i min webbtjänst? (Jag förmodar att jag kommer behöva kräva av mina kunder att äga ett PayEx konto samt förse mig deras API-uppgifter i sitt konto för min tjänst.)
Knös är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-08, 15:18 #2
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
PayEx kan bara gör en utbetalningen ett konto? eller ska alla pengarna komma in till ditt konro?
naak2803 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-08, 16:34 #3
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Skulle vara att dina kunder har eget Payex konto och de måste då också ha eget inlösenavtal m m, så där försvinner smidigheten.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-08, 17:47 #4
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Ja, ni har rätt gällande att PayEx drar ner på smidigheten. PayEx är en helhetslösning med flera anslutna partners som t.ex PayPal och inte en traditionell betalprocessor som hanterar betalningar.

Det jag är ute efter är en betalprocessor som ger möjlighet för mig att med hjälp av deras API hantera onlinebetalningar för mina kunder.

T.ex ska jag ha en undersida på min webbplats som heter "Anslut betallösning". Där vill jag att mina kunder ska kunna fylla i sin API key som den får genom betalprocessorn.

Hade jag riktat in mig på USA vet jag t.ex att Braintree och Stripe förmodligen hade funkat men nu är det bara Sverige det handlar om.

Nån aning vilken betalprocessor som fungerar för detta i Sverige?
Knös är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-08, 18:37 #5
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
Hej,

När jag letade efter en betalningsleverantör till mitt senaste projekt (se signatur) så lyckades jag heller inte hitta någon som levererar "marknadsplats" funktionalitet för oss med svenska företag.

Tills dess att braintree, stripe eller balanced payments lanserar marknadsplatsfunktionalitet i sverige får du sköta betalningarna till tjänsteleverantörerna själv. Detta gör det ganska krångligt att få inlösenavtal eftersom det finns en ökad risk med den här typen av tjänst, bl.a att de ska lita på att du betalar pengarna till rätt man och att du har system för att undvika penningtvätt (en tjänsteleverantör skulle kunna köpa sina egna tjänster via din marknadsplats).

Swedbank har en tjänst för att automatisera utbetalningar genom att skicka in en fil i ett speciellt format till dem, men deras API verkar inte vara jättekul att jobba med direkt och jag gissar på att det kräver endel volym för att bli rimligt prismässigt.

Braintree, Stripe och Balanced har alla sagt att de jobbar på att få ut marknadsplats till nya länder men ingen har någon ETA ännu.

Edit: Om du är fine med att dina tjänsteleverantörer måste skapa ett konto så kan du använda t.ex Stripe Connect eller Paymill Unite.

Jag använder Stripe (privat beta), men sköter som sagt betalningarna själv.

Senast redigerad av CotopaXi den 2014-08-08 klockan 18:43
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-08, 23:13 #6
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Stort tack för ditt svar CotopaXi.

Det verkar verkligen krångligt att sköta alla betalningar själv men det kanske går att få till nån halvbra tekniskt lösning genom det tills Stripe Connect släpps på riktigt ändå.

Du har inte möjligtvis kikat på PayPal om det skulle fungera? Hörde från nån nyligen att dom hade en marketplace solution men har inte ännu undersökt saken helt.
Knös är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-09, 01:32 #7
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
Stripe Connect (https://stripe.com/connect) funkar fint i Sverige, släng iväg en tweet till @stripe så kan de nog bjuda in dig till betan. Det är Stripe Marketplaces (https://stripe.com/se/marketplaces) som inte funkar ännu.

Jo, har hört att PayPal har en sån lösning. Men jag har hört alldeles för många mardrömshistorier om PayPal för att ens ta upp det.

Edit, äh, släng iväg ett PM med din e-mail så bjuder jag in dig.

Senast redigerad av CotopaXi den 2014-08-09 klockan 01:37
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-09, 11:42 #8
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av CotopaXi Visa inlägg
Stripe Connect (https://stripe.com/connect) funkar fint i Sverige, släng iväg en tweet till @stripe så kan de nog bjuda in dig till betan. Det är Stripe Marketplaces (https://stripe.com/se/marketplaces) som inte funkar ännu.

Jo, har hört att PayPal har en sån lösning. Men jag har hört alldeles för många mardrömshistorier om PayPal för att ens ta upp det.

Edit, äh, släng iväg ett PM med din e-mail så bjuder jag in dig.
Ah, ok. Trodde mina kunder var tvungna också att ha ett private beta account (kolla längst ner på sidan här): "Do note that if your users will be in Sweden, they'll each need to sign up for an invite to the beta as well."

Tar gärna emot en invite så kan jag undersöka saken mer noggrant själv. Skickar dig ett PM.
Knös är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
payex


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017