Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


A-kassa

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-26, 19:17 #21
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Observera att inkomstförsäkringen är begränsad till 100 dagar i de flesta fall.
Jo, det vet jag. Men jag vill bara poängtera att det inte är dumt att vara med i facket. Utan snarare positivt.

Fast att inkomstförsäkringen kickar in först efter att man haft anställning i 1.5 år.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-26, 19:19 #22
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av hnn Visa inlägg
Jo, det vet jag. Men jag vill bara poängtera att det inte är dumt att vara med i facket. Utan snarare positivt.

Fast att inkomstförsäkringen kickar in först efter att man haft anställning i 1.5 år.
Japp, jag ville bara ha med den infon då den är ganska viktig.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-26, 21:36 #23
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Tror? Det är faktum. Tråden gäller a-kassa och det enda (nästan) du gjorde i ditt inlägg var att kommentera fackanslutning. Vad var det du menade då, att a-kassa är värdelöst för den hjälper aldrig? Jag undrar vem det är som skriver onödiga kommentarer. För övrigt så är varken alfakassan eller SmåA fackförbund eller är knutna till något.
Mitt inlägg innehåll 5 stycken, varav två ord handlade om fackförbund. Jag kommenterade inte fackanslutning, jag kommenterade mina egna reflektioner kring fackförbund, under den tiden som fackförbund och a-kassa var samma sak (Det är 10 år sen jag var ansluten till a-kassan OCH fackförbundet)

Läste du hela mitt inlägg så borde det framgått att jag inte anser att det är värt att vara med i någon a-kassa (oavsett form). Jag har varit egen företagare i 6 år nu och det önskar jag fortsätta med.

Kan sammanfatta det jag skrev, för att förtydliga.

1.) För att du ska ha rätt till a-kassa ska du vara inskriven på arbetsförmedlingen (Där finns det inga undantag)

2.) För att arbetsförmedlingen ska hjälpa dig hitta jobb måste du vara ARBETSSÖKANDE - dvs. du får inte ha eget aktivt företag.

Dvs. om jag driver en e-handelsbutik på fritiden och den går dåligt kan jag inte skriva in mig hos arbetsförmedlingen som arbetssökande utan att jag lägger företaget vilande eller avvecklar det. (om jag förstått saken rätt)

Det enda som SmåKassa hjälper dig med är att få a-kassa fast du inte är fast anställd, det räcker med om du har "stort inflytande" i företaget för att kunna ansluta dig.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-27, 12:27 #24
ställan ställan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 97
ställan ställan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 97
Är det samma regler för EF/HB/AB när det gäller A-kassa?
ställan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-27, 17:13 #25
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av Bara jag Visa inlägg
Den som upphör att bedriva verksamhet har normalt rätt till ersättning. Vissa avvecklingsåtgärder kan vara tillåtna om dessa inte var möjliga att utföra innan sökande upphörde med att bedriva verksamhet.
Men frågan är hur det tolkas. Det tar ju ett antal månader att likvidera ett AB, räknas det från den dagen man säger "nä, nu slutar jag göra business". Det blir ju inte tydligare av att "vissa avvecklingsåtgärder kan vara tillåtna" med fokus på "vissa" och "kan".

Värt att tänka på, att göra sitt bolag "vilande" och få ersättning från A-kassa kan man göra 1 gång per organisationsnummer. Man borde alltså kunna göra det i en hel serie av AB, men enbart i en enskild firma.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
a-kassa, småa


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017