Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Lexbase.se lanseras!

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-01-27, 13:22 #1
cvnu cvnu är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 348
cvnu cvnu är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 348
Standard Lexbase.se lanseras!

Idag har Lexbase.se lanserats, en söktjänst för domar på internet.

Vad tycker ni, hur länge håller den?

SvD
cvnu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-27, 13:35 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Svårt att avgöra hur länge den kommer att leva. Det beror delvis på om lagen ändras eller ska omtolkas så att de måste lämna omfrågandekopia eller liknande.

Personligen tycker jag att det är bättre med Lexbase än dessa extremhögerhemsidor som postar allt från faktiska domar till rykten.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-27, 14:08 #3
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
...
Personligen tycker jag att det är bättre med Lexbase än dessa extremhögerhemsidor som postar allt från faktiska domar till rykten.
Haha, hur menar du nu?. Söker du fakta om dina kunder/vänner/bekanta/mm hos extremhögerhemsidor?
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-27, 15:06 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Network Visa inlägg
Haha, hur menar du nu?. Söker du fakta om dina kunder/vänner/bekanta/mm hos extremhögerhemsidor?
Eftersom informationen redan sprids så ser jag hellre att det sker under former där det finns en ansvarig juridisk person.

Och nej, jag söker inte efter den typen av information.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-27, 15:30 #5
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Jag tycker att all offentlig information skall vara offentlig. En sådan här tjänst använder ju offentliga uppgifter och är således bra eftersom den förenklar användandet av offentlighetsprincipen.

Dock har jag inte förstått om även brottsoffer är med i denna tjänst?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-27, 17:06 #6
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Kimppas avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Jag tycker att all offentlig information skall vara offentlig. En sådan här tjänst använder ju offentliga uppgifter och är således bra eftersom den förenklar användandet av offentlighetsprincipen.

Dock har jag inte förstått om även brottsoffer är med i denna tjänst?
Det undrar jag också.

Minns att någon sida där pedofiler hängdes ut fick stänga ner (men det kan ju ha vart pga hotbilden mot denna typ av människor.)
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-28, 12:28 #7
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Jag tycker att all offentlig information skall vara offentlig. En sådan här tjänst använder ju offentliga uppgifter och är således bra eftersom den förenklar användandet av offentlighetsprincipen.

Dock har jag inte förstått om även brottsoffer är med i denna tjänst?

Nice då kan ju du publicera lite info om dig här? t.ex. inkomst ,civil status, hemadress, brottsregister osv? Du gillar ju att det ska vara offentligt.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-28, 18:18 #8
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 227
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 227
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Svårt att avgöra hur länge den kommer att leva. Det beror delvis på om lagen ändras eller ska omtolkas så att de måste lämna omfrågandekopia eller liknande.

Personligen tycker jag att det är bättre med Lexbase än dessa extremhögerhemsidor som postar allt från faktiska domar till rykten.
Hur får du in högerextremism i detta? Om vänsterextrema sajter gör detsamma är det OK med andra ord?

Detta är väl en symtom på att folk inte känner sig trygga i Sverige längre och inte litar på att rättsväsendet och domstolar gör sitt jobb. Då får man ta saken i egna händer helt enkelt.

Finns ju otaliga exempel på riktigt galna grejer. Pedofildömda personer som adopterar barn med mera med mera.
robaino är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-28, 19:37 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av robaino Visa inlägg
Hur får du in högerextremism i detta? Om vänsterextrema sajter gör detsamma är det OK med andra ord?

Detta är väl en symtom på att folk inte känner sig trygga i Sverige längre och inte litar på att rättsväsendet och domstolar gör sitt jobb. Då får man ta saken i egna händer helt enkelt.

Finns ju otaliga exempel på riktigt galna grejer. Pedofildömda personer som adopterar barn med mera med mera.
Att han tog upp högerextremism i sitt exempel berodde väl antagligen på att det är några sådana som utmärkt sig i sammanhanget.

Nej, det är inget symtom på att människor känner sig mindre trygga idag än för ett år sedan, det handlar bara om ett oseriöst företag som gör allt för att tjäna pengar.

När det gäller extrema enstaka händelser som det du exemplifierar så är det naturligtvis myndigheternas uppgift att hantera och ingen annans. Den här webbplatsen lär knappast hjälpa till i det arbetet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-29, 01:33 #10
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 227
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 227
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Att han tog upp högerextremism i sitt exempel berodde väl antagligen på att det är några sådana som utmärkt sig i sammanhanget.
Då borde man kanske undvika att blanda in politik i detta. När Aschberg mfl använder samma register klagar ingen. Märkligt! Låter man vissa grupper använda sig av samma databas och frossar i det överallt i media så kommer sånt här som ett brev på posten.

Tycker tvärt om att det just är vänstergrupper och deras "goda hat" som är bäst på att kartlägga meningsmotståndare och hänga ut folk.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nej, det äringet symtom på att människor känner sig mindre trygga idag än för ett år sedan, det handlar bara om ett oseriöst företag som gör allt för att tjäna pengar.
Jag känner mig mer otrygg i dag och litar inte ett skit på samhället längre. Samma gäller många av mina vänner. Vårt rättssystem verkar ibland ha fler likheter med Indien än ett så kallat civiliserat västland.
När jag var ung blev man inkallad till rektorn och socialen kom nästan och knacka på dörren om man hade en ryggtavla med AC/DC på sig. Det var tider det i dag plockar dom knivar av ungar innan dom fyllt 10.

Finns ingen efterfrågan finns det heller ingen produkt kan vara värt att tänka på så jag är nog inte ensam om att vilja kolla upp vem jag har i min närhet.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
När det gäller extrema enstaka händelser som det du exemplifierar så är det naturligtvis myndigheternas uppgift att hantera och ingen annans. Den här webbplatsen lär knappast hjälpa till i det arbetet.
Hjälper mig att ta reda på om det bor en pedofil i min närhet. Mitt barn är viktigare än en pedofils integritet.
robaino är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017