Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Lite frågor om SEO

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-20, 22:27 #1
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Jag dagarbetar på ett företag där det bland annat ingår att hålla vår hemsida, mail etc uppdaterad. Nätverket och datorerna sköter en annan kille.

Men jag reagerade redan dag 1 på jobbet (i april) att det var en undermålig indexering på Google. När jag tog upp detta med chefen så visade det sig att han hade hyrt in ett SEO-företag (de finns med här på forumet ) och jag tog kontakt med företaget för att fråga hur sjutton de hade tänkt. Man har lagt upp endast fem sökord i META-taggar. Under beskrivningen skrev man in två meningar som dessutom innehöll felstavning av den svenska huvudstaden samt man inte hade stor begynnelsebokstav på meningarna. Det såg väldigt oproffsigt ut. Jag undrade också varför det inte fanns en robots-fil på servern, men det ansåg de inte var nödvändigt eller något bra att ha.

Jag är ingen SEO:are, men såpass mycket har jag jobbat med hemsidor så att jag vet att man bör ha mer än 5 sökord men att man inte bör upprepa orden.

Bland annat ifrågasatte jag varför inte företagsnamnet fanns med som sökord, för om man sökte på namnet så fick man inte upp det på Google! De "trodde" inte att någon skulle söka på företagsnamnet, man söker på branscher, inte på företagsnamn, var deras inställning.

Nu har en konkurrent till SEO-företaget skickat ett reklammail där de erbjuder sina tjänster, och då fick jag upp ögonen igen. Och konkurrenten frågade varför vi inte fanns med på ett antal faktiskt relevanta sökord, och det stämmer tyvärr. Jag är provanställd och ville inte i våras ställa till ett liv, men snart är provanställningen över och då kan man börja högljutt ifrågasätta lite.

Vad anser ni om SEO?

Jag är av åsikten att det kan jag generellt sett sköta själv, man behöver inte betala någon för att få dem att skriva in fem sökord och en uruselt stavad beskrivning.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-20, 22:41 #2
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
SEO år 2006 handlar inte om meta-taggar utan om inlänkar...
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-20, 22:43 #3
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Allt är i stort sätt inlänkar som robertsson säger.
Din sida kan i stort sätt handla om malmö och hamna 1a på öland.
Bara dina inlänkar har med ordet "öland" i ankartexten..

Sedan hjälper givetvis saker som titel, h1, lite relevant innehåll. ´
Men främst inlänkar & tid.
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-20, 22:52 #4
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Våra inlänkar är i stort sett obefintliga, däremot har SEO-företaget lagt upp oss på sin hemsida och länkar dit (dolt) från vår och andras kunders hemsidor. Men det ger ett litet problem: När folk söker på vårt företagsnamn kan SEO-länken hamna alldeles för högt upp, och folk klicka in via den. Tycker personligen det är lite osmakligt, men det kanske är så det skall vara?

Men som jag ser det så har de alltså tagit betalt för fem sökord, en felstavad titel, en felstavad beskrivning och lagt upp dold länk hos oss och hos deras andra kunder.
Och det betalar man för?
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-20, 23:28 #5
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
En amatörs synvinkel på det hela...

Visst är det relevanta inlänkar som ofta gör skillnaden mellan topplaceringar i google. Men det finns ingen anledning att inte ta hand om de enkla bitarna i en optimering.

Fixa alltså först bra keywords, titlar på huvudsida och undersidor och relevanta filnamn. Sedan kan man satsa på den svårare biten i att skaffa inlänkar.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-20, 23:33 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Vilket SEOföretag rör det sig om?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-21, 10:04 #7
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
är det Geo-shop som du pratar om? För jag kan inte finna de metataggar du pratar om där... det kunde ju vara intressant att titta på lösningen du fått för att se närmare vad det är det här SEO-företaget har gjort.

Jag reagerar väldigt mkt på att ert SEO-företag har använt sig av er för att få fler inlänkar till sig själv men att de i gengäld inte har gett er några relevanta inlänkar? Är det rätt förstått...? Det tycker jag låter mkt märkligt och väldigt oseriöst.

Och visst är det viktigt med inlänkar, men precis som Unispel säger så finns det många fler delar i en optimering. Metataggar är typ 1 % av vad man kan göra på själva hemsidan. Vi jobbar exempelvis inte med inlänkar överhuvudtaget utan snarare med länkar inom sajten i sig som kan vara lika effektivt. Det är alltid känsligt att lämna ut skapandet av inlänkar till en tredje part som ett SEO-företag. Det kräver att man aboslut litar på dem och att man har full koll på vad det är för inlänkar och hur de läggs upp. Är de dolda eller inte? Och precis som med allting gällande SEO--- fråga nr 1---- är de relevanta?? Det finns många exempel på hur oseriösa SEO-företag fått företag att råka illa ut pga oreleventa inlänkar igenom länkfarmar osv.


Jag tycker att det hela låter mycket mystiskt och jag tror att du skulle göra det företaget du jobbar för en tjänst om du tog upp det hela med dem. Det är tyvärr alldeles för många företag som känner till alldeles för lite gällande SEO. Och det är också på grund utav det som det finns så många oseriösa företag som kan fortsätta att existera. Du borde heller inte bara teckna med det företaget som skrivit mail till dig, utan istället aktivt söka info och jämföra olika SEO-lösningar och företag, fråga efter referenser och teknik osv osv.
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-21, 10:37 #8
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Börja du jobba med allt på en gång. Det verkar som om allt skulle kunna bli bättre med den verklighet du beskriver. Sedan, när du fortfarande inte är nöjd och du har tömt ut alla dina möjligheter kan du snacka med ett SEO-företag. Finns nog ingen anledning att blanda in dem på det här stadiet när du har en massa ideer själv att prova.
Ju mer du vet om optimering desto bättre kund blir du sen.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-21, 10:45 #9
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Citat:
Originally posted by jonny@Aug 20 2006, 23:33
Vilket SEOföretag rör det sig om?
Håller med Jonny. Har du sagt A så får du säga B.
Milad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-21, 15:45 #10
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 200
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 200
Hur gör SEO-företagen för att få till de inlänkar som får sajten att stiga i listningarna? Köper de länkplats av renomerade sajter som t.ex CNN.com ?
Henke76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017