Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Wordpress är överskattat

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-22, 12:10 #1
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
Standard Wordpress är överskattat

På den senare tiden så har vi i mitt företag börjat använda Umbraco i en viss utsträckning istället för Wordpress. Och vad ska man säga, kunderna tycker mycket bättre om Umbraco. Det är ett mycket tydligare interface med sin trädstruktur, och det är mycket lättare att få redigeringsfönstret för respektive sida lättbegripligt.

Det stora problemet med Wordpress, tycker jag, är att det bara finns en enda dokumenttyp (för vanliga sidor). Man har ett enda fält att skriva information i. Vill man ha flera element på en sida så får man använda sig av widgets, och widgetlogic. Grundläget är alltså att en widget skall synas på samtliga sidor.

Jag tycker Wordpress är överskattat, ja det är bra på mycket. Men alla webbyråer därute som dyrkar det, har ni testat några alternativ?
gildebrand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 12:13 #2
Oscarip Oscarip är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 69
Oscarip Oscarip är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 69
Skulle tyvärr inte riktigt vilja jämföra WP med Umbraco då dom enligt mig har helt olika ändamål. Om man skulle ställa Umbraco vs något opensource-CMS skulle jag nog ställa det mot Drupal i sådanafall.

Har du testat Drupal (främst då nyare versioner, dvs inte 5-6)?
Oscarip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 12:16 #3
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av gildebrand Visa inlägg

Det stora problemet med Wordpress, tycker jag, är att det bara finns en enda dokumenttyp (för vanliga sidor). Man har ett enda fält att skriva information i.

Testat Post Types?
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 12:17 #4
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
Jag skulle absolut vilja jämföra dem, då Wordpress ofta används där ett system som Umbraco är lämpligare. Jag har själv byggt sådana sidor (tyvärr), och har fått flera förfrågningar på att konvertera från WP till Umbraco då det ser enklare ut.

Drupal har jag testat och gillar det inte. Gillar inte att det inte är ett helt eget backoffice, utan att man hela tiden är på sidan.
gildebrand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 12:20 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Alltså, Wordpress är ju inte gjort för att agera fullvärdigt CMS även om många använder det på det viset idag på grund av enkelheten. Jämförelsen blir därför som sagt var ganska skev. Istället bör du jämföra Umbraco mot Drupal, Joomla och andra "riktiga" CMS.

Att så många webbyråer dyrkar Wordpress har flera olika orsaker. Det kan bero på kunskapsbrist, man vill tjäna lätta pengar och man vill ge kunden ett väldigt enkelt verktyg för publicering som flera anställda kanske redan använt till sina personliga bloggar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 12:24 #6
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
Citat:
Ursprungligen postat av gildebrand Visa inlägg
Det stora problemet med Wordpress, tycker jag, är att det bara finns en enda dokumenttyp (för vanliga sidor). Man har ett enda fält att skriva information i. Vill man ha flera element på en sida så får man använda sig av widgets, och widgetlogic. Grundläget är alltså att en widget skall synas på samtliga sidor.
Custom fields Superenkelt med www.advancedcustomfields.com
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 12:31 #7
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
Ja jag har testat allt det där ni pratar om, men det är inte samma sak som jag menar. Det är fortfarande hack-lösningar, och om man kikar på vad som sker bakom kulisserna. Det där är workarounds, som visserligen fungerar.

Det jag försöker säga är att ofta så är inte Wordpress det bästa alternativet. Får ofta förfrågningar på att göra hemsidor i WP, antagligen bara för att WP är störst...
gildebrand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 12:43 #8
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
Citat:
Ursprungligen postat av gildebrand Visa inlägg
Ja jag har testat allt det där ni pratar om, men det är inte samma sak som jag menar. Det är fortfarande hack-lösningar, och om man kikar på vad som sker bakom kulisserna. Det där är workarounds, som visserligen fungerar.

Det jag försöker säga är att ofta så är inte Wordpress det bästa alternativet. Får ofta förfrågningar på att göra hemsidor i WP, antagligen bara för att WP är störst...
Fast Custom Fields finns ju inbyggt i Wordpress, så det är knappast att räkna som någon hack-lösning.
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 13:51 #9
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Oscarip Visa inlägg
Skulle tyvärr inte riktigt vilja jämföra WP med Umbraco då dom enligt mig har helt olika ändamål. Om man skulle ställa Umbraco vs något opensource-CMS skulle jag nog ställa det mot Drupal i sådanafall.
Frågar man efter ett bra CMS så får man oftast flera svar säger "WordPress"
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 14:25 #10
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av gildebrand Visa inlägg
Det jag försöker säga är att ofta så är inte Wordpress det bästa alternativet. Får ofta förfrågningar på att göra hemsidor i WP, antagligen bara för att WP är störst...

Kanske eller så tycker folk att det kanske känns mer "framtidssäkert" - i alla fall för några år framåt för småsidor. Det finns en del CMS som kommer och går och vi har nog alla fallit i en fälla där man efter 2-3 år inte ser några uppdateringar och man funderar på att migrera till annat, vilket oftast är ett tufft/kostsamt jobb.

Skulle företaget man anlitet försvinna, så kan mååånga andra ta över och uppdatera WP till ett företag (samma för Drupal, Joomla ...), men har man använt ett mer udda system, så kan det bli besvärligt att hitta en ersättare.

Sedan måste man verkligen säga att WP fungerar utmärkt som ett CMS för små företags- samt infosidor. Man skall använda verktyg som uppgifter kräver och det finns en del företagare som skall ha lite info, kanske 10 sidor och vill ha en blogg/nyhets-funktion. I det fallet fungerar WP utmärkt och det är kanske därför man ser så många småsidor som kör på WP.

Senast redigerad av Helix den 2013-01-22 klockan 14:27
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017