Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dilemma med en kund

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-08, 21:08 #1
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
Standard Dilemma med en kund

Hej, en kund gjorde en beställning i vår e-handel 2012-11-07. Vi skickade produkterna samma dag. En del av våra produkter skapar vi själva vilket innebär att det kan vara svårt att sälja om det, då du kan kombinera 30-tal färger i kombinationer samt flertalet olika val av storlekar.

Kunden har beställt 2 st av varje produkt.
- Igår under kväll så mailar kunden om att det var endast 1 av varje h'n ville ha.

Vi vet inte riktigt hur vi ska lösa detta, då vi givetvis inte vill ha en missnöjd kund men samtidigt har det inneburit kostnader för oss. Kunden har fått fri frakt dessutom då den passerat ett ordervärde där fri frakt gäller.

Min personliga syn på det hela
Själv tycker jag att "man får ha eget ansvar". Det redovisas klart och tydligt vad du har beställt och om du vill gå vidare med ordern, samtidigt som du måste godkänna villkoren innan du ens kan gå vidare till betalningen.


Hur hade du löst det som e-handlare?
Tack för tips och feedback
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-08, 21:22 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Vad står det i avtalet?

Under punkten reklamationer eller bytesrätt.

Sen har du distansavtalslagen, konsumentköplagen, avtalslagen att ta hänsyn till.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-08, 21:32 #3
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Vad står det i avtalet?

Under punkten reklamationer eller bytesrätt.

Sen har du distansavtalslagen, konsumentköplagen, avtalslagen att ta hänsyn till.
Det framkommer tydligt under den punkten att man accepterar att ångerrätten inte gäller när man beställer den typ av produkt som vi själva skapat i och med att vi skapar produkten helt efter kundens önskemål.
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-08, 21:35 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Vad står det i avtalet rent konkret?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-08, 21:43 #5
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Vad står det i avtalet rent konkret?
Alla ***** tillverkas efter din beställning, i den färg, stil och storlek som önskas. I och med detta är varje order, såväl ur **** eller ***, speciellt tillverkad. När du skapar en order så accepterar du dessa villkor och samtycker till att vi börjar tillverka din *** och att ångerrätten därmed inte kan utnyttjas.
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-09, 01:23 #6
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
Var snäll och bjud på det, fast det innebär kostnader för er. Kunden blir nöjd kanske köper igen, berättar om er för sina vänner så att de handlar osv. En missnöjd kostar mycket mycket mer i slutändan. Händer det igen får ni kanske göra tydligare knappar och tydligare info i kassan.
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-09, 02:06 #7
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
Jag tror också att ni vinner mer på att bjuda på det hela. Be henne bara att skicka tillbaka de saker hon inte behöver. Vem vet? Ni kanske kan sälja sakerna vidare till någon annan?

Hur som helst. Aldrig bra att ha en missnöjd kund!
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-09, 07:27 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag tycker också det är bättre att acceptera kundens ånger i detta fall, kostnaden kan ni ta som en marknadsföringskostnad.

Se till att ni alltid rtillräckligt bra marginaler så ni har råd att vara genereösa. En nöjd kund berättar det för 3 av sina bekanta medan en missnöjd kund berättar det fäör 9 bekanta så det är värt att ta stora kostnader för att undvika missnöjda kunder.

Se alltid till att vara vänlig mot alla kunder. även de som är arga, det har man igen i längden.

Det är inte viktigt att varenda kund är lönsam, även om det är något man ska sträva efter. Men det viktigaste ur ekonomisk synvinkel för ditt företag är att du långsiktigt visar vinst för hela företaget. Det kan man bara göra om man har merparten nöjda kunder. Så mitt tips är att alltid fokusera på att ha nöjda kunder även om det kortsiktigt innebär en betydande kostnad.

Om kunden återkommer och "okynnesbeställer" upprepade gånger så kan man efter 2-3 gånger avsluta kundrelationen på ett snyggt sätt genom att inte tillåta dem att lägga beställningar på vissa produkter som orsakar er stora kostnader, alternativt att ni ger denne kund en differentierad prissättning som gör att ni tjänar pengar oavsett om de ångrar sig på liknande sätt, då kommer kunden själv att tycka att det blir för dyrt och avstå att beställa. Men det ärett snyggare sätt att avsluta kundrelationen än att spärra dem helt från att beställa.

Differntierad prissättning är vanligt när det gäller tjänster särskilt konsultarvoden, men det finns inget som hindrar att du använder det i en vanlig webbshop för skräddarsydda varaor.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-11-09 klockan 07:35
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-09, 10:40 #9
Bara jags avatar
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 257
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem
Bara jags avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 257
Kunden har alltid rätt....... När den inte har fel!

Jag råkar ut för detta ibland och jag kan inte backa utan att göra förlust.

Jag har sedan länge slutat tro på att en missnöjd kund kostar mer etc.

Några har jag bett vända sig till ARN om de är missnöjda. Ingen har gjort det än vad jag vet...

Prova att boka 3 taxibilar och när de är på plats så säger du att du bara behöver 1.

Boka en tid hos tandläkaren och gå ej dit och meddela ingenting och se vad som händer.

Jag har slutat att dalta. Folk har skyldigheter att ta reda på vad som gäller annars får de försäkra sig om det innan de beställer tjänster och specialprodukter.

Kan du sälja till någon annan så kanske du skall göra viss återbetalning, annars ej!
Bara jag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-09, 11:15 #10
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Gör kunden nöjd, så brukade min gamla butikschef säga och det stämmer. Sen kanske du inte behöver skriva över företaget på kunden men om det inte är någon större utgift för dig så bör du stå för det men vara uppmärksam på kunden i framtiden, om det skulle upprepa sig.

Att leva på att folk har skyldigheter osv känner jag är riktigt uselt. Det kanske inte straffar sig inom det närmaste året men fortsätter man agera som att man är sin egna lilla myndighet och inte ett människor som förmedlar tjänster/produkter till människor så vänder sig kunderna därifrån. Företag som förefaller mänskliga och schyssta vinner alltid i längden.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017