Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Allt ska bort....

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-30, 22:26 #11
Henrikd Henrikd är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 105
Henrikd Henrikd är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 105
Citat:
Ursprungligen postat av 1972
Men det är ditt val, mitt val var att välja dom och det precis så vi var i sama branch och dom vill inte ha konkurent i företaget.
Jag har inte föreslagit att du ska göra motsatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av melin
kan inte jämföra detta med green cargo och arlanda.. i det fallet handflar det inte om insyn i företaget och då speciellt deras kundregister
Bara för att man driver egna projekt vid sidan om så betyder inte det att man
kommer stjäla affärshemligheter och vara ilojal mot sin kund. Man kan skriva på
tystnadsavtal.


... Jag ogillar bara idén med att man ska behöva slopa sina "livsverk", hobbyverksamheter och inte få åta sig andra uppdrag.
Beror nog mest på mina egna dåliga erfarenheter av arbetsintervjuer där
den utlysta "heltidsanställningen" alltid visar sig vara ett slavjobb där arbets-/uppdragsgivaren vill komma undan så billigt som möjligt, gärna genom
att låta en ansöka om praktikplats via Arbetsförmedlingen, jobba svart och
ta ut pengar genom en kompis företag osv. Det ultimatum man då står inför har
varit "Jobba svart för en skitlön och få inga hållbara meriter, men hänge dig helhjärtat åt jobbet, eller fortsätt leta jobb".
Henrikd är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-28, 20:23 #12
Legenz Legenz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 187
Legenz Legenz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 187
Jag lägger 100 kr på liveodds.se
Legenz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-28, 22:29 #13
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Originally posted by Davve@May 30 2007, 17:58
I botten så är det väl ändå fel i skattesystemet här. Därför att det är mer förmånligt att anlita ett företag än att anställa någon. Nånstans har det blivit fel.
Du förutsätter att den som du anlitar mot faktura jobbar svart, och i så fall kommer ni troligen inte att ha ett långvarigt samarbete.

Nej, det är i normala fall dyrare att anlita någon mot faktura, eftersom:

Summa att fakturera = lön + soc afg, administration för bokföring (ev bokslut om AB), anställningsförsäkringar, hålla med egen utrustning dator, telefon osv.

Att man som konsult dessutom inte har någon trygghet, uppdraget kan upphöra när som helst, gör också att man i normala fall vill ha ut lite mer.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-10, 01:45 #14
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Citat:
Originally posted by Davve@May 30 2007, 17:37
Du kan väl lägga ihop pusseln? Anställer jag någon så kostar den personen mig lön + arbetsgivaravg mm.

Om jag anlitar ett företag så kostar det mig det jag blir fakturerad, alltså om man skulle jämföra, lön + moms.

Då jag köper en tjänst är den summan avdragsgill, det var s¨jag menade. Nu är inte jag någon guru vad gäller skatteregler, köper dessa tjänster själv. Men att det är dyrt att ha anställda, det vet jag.
Nu får det nog bli lite sans på det här med kostnader och vad som är avdragsgillt. Enkelt är det så att ett företag har inkomster och kostnader. Lön till anställda är en kostnad och således avdragsgill.

Att köpa en tjänst innebär att beloppet på fakturan innehåller lön, arbetsgivaravgift, försäkringar, pension, semesterlön, reseersättningar, lokalhyra, dator, el, telefon, bredband osv.

Det är billigare att anställa om inte konsulten tar mindre betalt än vad den anställde kostar, men det lär väl ytterst sällan hända.

Vad ett företag tjänar på att köpa en tjänst framför att anställa är att företaget slipper ta något socialt ansvar för konsulten. Företaget slipper betala sjukersättning, rehabilitera konsulten om denne t.ex. har alkoholproblem, ingen uppsägningstid, slipper betala vid låg orderingång, slipper betala för saker som den anställde har sönder osv. Den administrativa bördan för företaget är mycket mycket lägre. Det är enklet att betala en faktura, men krångligt att hålla reda på allt omkring en anställd. Företaget behöver inte heller bry sig om många lagar som gäller vid anställning, t.ex. regler för övertid osv. En anställd ska ha lön även om denne inte producera något eller lite.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-10, 09:03 #15
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Admin kanske skulle kopiera den här tråden till en diskusionstråd och en säljtråd?
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-10, 09:16 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Efterlyser statistik och eventuella intäkter på de webbplatser som är igång.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017