Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad har hänt med GSERP?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-08-06, 12:34 #11
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
En sak jag reagerar mycket starkt mot är att här sa Lyx gällande GSERP "Jag kan säga direkt att vi INTE ger ut någon data som användare lagt in."

Medan i denna nya Wincher står följande:
"Personal data may be disclosed to other companies with which Wincher cooperates."
Källa: https://www.wincher.com/privacypolicy

Om man är ett SEO-bolag och lägger in sina kunders domäner och sökord så skulle jag anse det vara mycket känslig information. Inte så kul om de säljer denna info till andra bolag vilket de kan göra med Wincher. Det går till exempel emot våra sekretessregler (regel 10 här) vilket gör att vi inte kan använda Wincher.

Verkar dessutom som att användare från GSERP flyttas direkt över till Wincher utan att först ha möjlighet att acceptera eller ta ställning till den nya avtalstexten. Är det lagligt?
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-06, 17:09 #12
zeven zeven är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 60
zeven zeven är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 60
Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren Visa inlägg
En sak jag reagerar mycket starkt mot är att här sa Lyx gällande GSERP "Jag kan säga direkt att vi INTE ger ut någon data som användare lagt in."

Medan i denna nya Wincher står följande:
"Personal data may be disclosed to other companies with which Wincher cooperates."
Källa: https://www.wincher.com/privacypolicy

Om man är ett SEO-bolag och lägger in sina kunders domäner och sökord så skulle jag anse det vara mycket känslig information. Inte så kul om de säljer denna info till andra bolag vilket de kan göra med Wincher. Det går till exempel emot våra sekretessregler (regel 10 här) vilket gör att vi inte kan använda Wincher.

Verkar dessutom som att användare från GSERP flyttas direkt över till Wincher utan att först ha möjlighet att acceptera eller ta ställning till den nya avtalstexten. Är det lagligt?
Mycket oroande...
zeven är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-06, 17:14 #13
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren Visa inlägg
En sak jag reagerar mycket starkt mot är att här sa Lyx gällande GSERP "Jag kan säga direkt att vi INTE ger ut någon data som användare lagt in."

Medan i denna nya Wincher står följande:
"Personal data may be disclosed to other companies with which Wincher cooperates."
Källa: https://www.wincher.com/privacypolicy

Om man är ett SEO-bolag och lägger in sina kunders domäner och sökord så skulle jag anse det vara mycket känslig information. Inte så kul om de säljer denna info till andra bolag vilket de kan göra med Wincher. Det går till exempel emot våra sekretessregler (regel 10 här) vilket gör att vi inte kan använda Wincher.

Verkar dessutom som att användare från GSERP flyttas direkt över till Wincher utan att först ha möjlighet att acceptera eller ta ställning till den nya avtalstexten. Är det lagligt?


Jim,

Först lite allmän input.

Det är kul att du engagerar dig i Wincher! Vore ju dock bra för läsarna att de förstår att det handlar om att du själv är i fas med att släppa ett eget verktyg av något slag. Du försöker med andra ord skapa någon form av negativ touch av andra i marknaden. Det får stå för dig, men jag hoppas och tror de flesta snart förstår att du talar i egen sak. Om de tycker det uppfattas professionellt låter jag vara osagt. Ser för övrigt fram emot ditt verktyg, desto fler aktörer i marknaden desto större blir rimligen även marknaden. Då gäller det att vara bäst.

För att möta din tankar i sakfrågorna.

1) Tredjepartsinformation
Vi ger inte iväg någon information till någon tredje part. I villkoren mot en användare så måste det dock finnas utrymme för att samarbeta med tredje part för diverse tjänster. Det kommer du säkert förstå med tiden. Exempelvis kan det gälla betalleverantörer, mailsystem och liknande.

Vidare är inte "disclose" samma som att sälja. Vilket du vet. Så varför du vill missförstå med avsikt får stå för dig.

2) Gratis är gott
Gserp görs om till Wincher. Gserp var gratis, det är inte Wincher. Varför känns onödigt att motivera. Dock så är det så att, som jag vet att du vet, så hade Gserp inga villkor alls, och man behövde därav inte heller godkänna några villkor när man får sin gratisversion av Wincher. Det tror jag också du förstår. Villkoren godkänns när du blir en betalande kund på Wincher.

Du är för övrigt välkommen på en kaffe (jag bjuder) på stan någon dag, så kan du få komma med all konstruktiv feedback du vill, så ska jag göra vad jag kan för att få dina önskemål i mål.

Maila gärna förslag på dag/tid på [email protected]
Lyx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-06, 17:55 #14
btngs avatar
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 375
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare
btngs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 375
Kan Wincher/Lyx garantera att inga nyckelord delas/säljas/ges bort med tredje part? Eller finns det tillfällen då dessa nyckelord måste delas/säljas/ge bort för att kunna ha ett fungerande samarbete?
btng är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-06, 19:28 #15
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Hej Kim,

Jag är ett stort fan av GSERP. Jag förstår helt att ni nu vill ta betalt och jag har förundrats länge över att ni erbjöd det gratis så länge som ni gjorde. Dock tycker jag det är lite synd att ni slopar namnet GSERP vilket blivit ett slags varumärke.

Det är inte min avsikt att skapa en negativ touch av er. Jag vill heller inte starta upp en storskalig ranktracker som ni utan det som jag funderar på att starta skulle i så fall endast vända sig till SEO-bolag. Min tanke var att det skulle kosta 10 000 per kvartal och ha kanske ett tiotal användare. Ingen riktig konkurrent till er med andra ord.

Däremot är det för mig och nog många andra superviktigt gällande vad som gäller med den data som skapas. Jag vill inte "missförstå dig med avsikt" utan däremot vill jag att det är 100% klart vad som gäller på sajten utan några tvetydigheter. Ni opererar i Sverige med svenskt bolag utanför det stämningsklimat som råder i USA - därför behöver ni enligt mig inte så långa privacy policy och tos som ska täcka in allt mellan himmel och jord. Tidigare i tråden nämndes en annan tjänst, ta en titt på hur de har skrivit: http://serpbook.com/tos - där finns inga tvetydigheter.

Så om det stämmer som du säger så är det ju jättebra och jag tar tillbaka min kritik direkt. Men för guds skull se till att detta även står i era villkor/privacy policy. Räcker ju med en extra mening sist under punkt 8 typ "Ranking data including keywords and domain names are never dislosed to third party outside Wincher International AB except by court order."

Jag tar gärna en kaffe med dig och är kvar i Sverige (Malmö) 7 dagar till. Kanske kommer upp till Stockholm och skickar ett mail i så fall. Kontakta mig om du kommer vara i Malmö något. Vi kanske kan hitta ett samarbete, integrera våra verktyg till exempel?
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-06, 19:28 #16
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Citat:
Ursprungligen postat av btng Visa inlägg
Kan Wincher/Lyx garantera att inga nyckelord delas/säljas/ges bort med tredje part? Eller finns det tillfällen då dessa nyckelord måste delas/säljas/ge bort för att kunna ha ett fungerande samarbete?
Ja och nej.

Anledning till att vi har säkrat upp i Terms and conditions är för att personlig information kan komma att passera genom olika typer av tredjepartssystem som vi kan komma att samarbeta med.

Idag så använder vi tex Mandrill för att skicka ut mail av olika typer till våra användare.

Men nej, vi kommer inte sälja information och uppgifter om våra användare till tex SEO-bolag. Det vore ett effektivt sätt att förstöra trovärdigheten.
Lyx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-06, 19:41 #17
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren Visa inlägg
Hej Kim,

Jag är ett stort fan av GSERP. Jag förstår helt att ni nu vill ta betalt och jag har förundrats länge över att ni erbjöd det gratis så länge som ni gjorde. Dock tycker jag det är lite synd att ni slopar namnet GSERP vilket blivit ett slags varumärke.

Det är inte min avsikt att skapa en negativ touch av er. Jag vill heller inte starta upp en storskalig ranktracker som ni utan det som jag funderar på att starta skulle i så fall endast vända sig till SEO-bolag. Min tanke var att det skulle kosta 10 000 per kvartal och ha kanske ett tiotal användare. Ingen riktig konkurrent till er med andra ord.

Däremot är det för mig och nog många andra superviktigt gällande vad som gäller med den data som skapas. Jag vill inte "missförstå dig med avsikt" utan däremot vill jag att det är 100% klart vad som gäller på sajten utan några tvetydigheter. Ni opererar i Sverige med svenskt bolag utanför det stämningsklimat som råder i USA - därför behöver ni enligt mig inte så långa privacy policy och tos som ska täcka in allt mellan himmel och jord. Tidigare i tråden nämndes en annan tjänst, ta en titt på hur de har skrivit: http://serpbook.com/tos - där finns inga tvetydigheter.

Så om det stämmer som du säger så är det ju jättebra och jag tar tillbaka min kritik direkt. Men för guds skull se till att detta även står i era villkor/privacy policy. Räcker ju med en extra mening sist under punkt 8 typ "Ranking data including keywords and domain names are never dislosed to third party outside Wincher International AB except by court order."

Jag tar gärna en kaffe med dig och är kvar i Sverige (Malmö) 7 dagar till. Kanske kommer upp till Stockholm och skickar ett mail i så fall. Kontakta mig om du kommer vara i Malmö något. Vi kanske kan hitta ett samarbete, integrera våra verktyg till exempel?
Vi har varit live i ca 2 veckor. Det finnas massor att jobba med och vi har precis börjat.
Tack för ändringsförslaget.

Angående att din tjänst inte kommer bli konkurrerande så låter det så klart bra för oss. Men apropå trovärdighet så kan jag inte sluta tänka på att ditt SEO-bolag kommer hantera andra SEO-bolags kunder och domäner.

Bra! Vi hörs kanske om kaffet då!
Lyx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-07, 08:07 #18
btngs avatar
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 375
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare
btngs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 375
Citat:
Ursprungligen postat av Lyx Visa inlägg
Ja och nej.

Anledning till att vi har säkrat upp i Terms and conditions är för att personlig information kan komma att passera genom olika typer av tredjepartssystem som vi kan komma att samarbeta med.

Idag så använder vi tex Mandrill för att skicka ut mail av olika typer till våra användare.

Men nej, vi kommer inte sälja information och uppgifter om våra användare till tex SEO-bolag. Det vore ett effektivt sätt att förstöra trovärdigheten.
Jag förstår att ni kan behöva dela personuppgifter som mail, namn och sånt för era integrerade system som mail etc. Men finns det scenarion där ni delar med er av keywordsen?
btng är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-07, 08:12 #19
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Citat:
Ursprungligen postat av btng Visa inlägg
Jag förstår att ni kan behöva dela personuppgifter som mail, namn och sånt för era integrerade system som mail etc. Men finns det scenarion där ni delar med er av keywordsen?
Nej enligt mitt svar ovan.
Lyx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-08, 11:38 #20
zeven zeven är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 60
zeven zeven är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 60
Citat:
Ursprungligen postat av Lyx Visa inlägg
Nej enligt mitt svar ovan.
Upprepar frågan tidigare i tråden: Finns det några planer på att behålla folk i GSERP? Jag betalar gärna hellre för den tjänsten än Wincher.
zeven är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017