Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


SF Bio blockerar biosajt

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-10, 12:17 #31
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
Void: det spelar ingen roll om dom bara hämtade ett kommatecken från SF.

Folk verkar ha väldigt svårt att skilja på mitt och ditt idag!
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-10, 14:10 #32
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
[quote]Originally posted by Robert@Feb 10 2008, 12:45
Citat:
Ursprungligen postat av blixtsystems,Feb 9 2008, 19:23
Om ni vidhåller det där resonemanget så är det ju Biotider som är "rutten" då de inte kan leverera sin tjänst för att de tycker att utbudet blir för skralt utan SFs tablå? Och det är SFs fel att Biotiders affärsidé är haltande och parasiterande och saknar substans utan tredje parts välvilja till att få sitt material publicerat utanför deras kontroll? (jag tvekar t.o.m att använda ordet affärsidé i det här fallet).

Jag får inte ihop det, och min förmåga att få andra att se på det från ett "högre" perspektiv är inte heller så framgångsrikt tydligen...
Det är ju dock lite som att påstå att butiken är "rutten" för att den inte kan hålla ett bra sortiment på läsk om de inte har CocaCola produkter...att ett företag tvingar dem till att minska sitt sortiment gör ju inte dem ruttna.
Det som är ruttet är om ett mycket dominant företag på en marknad utnyttjar sin position genom att aktivt tränga undan mindre aktörer.

Tycker du att t.ex. prisjakt parasiterar på butikernas "gods" bestående i prissättning för olika produkter också?
Parasiterar dagstidningar även de på SF för att de listar biograftider?
Tror du det är en tillfällighet att det är just SF som inte vill att biotider skall lista deras tider, iställer för tex. Sandrews eller kvartersbiografer?
Varför råkar det vara just en så totalt dominerande aktör som väljer att blockera dem?

@clonix
Jag förmodar att om man frågar dig om en busstid så även om du vet så svarar du att det får du kolla med SL, jag tänker inte stjäla deras gods?

Det är väldigt svart-vitt att påstå att det handlar om mitt och ditt. Biograftider ger ju SF bort till alla (utom biotider.se nu då), att behålla dem som "sitt" skulle ju vara vansinne.

Men om man bortser från eventuella implikationer då det gäller konkurrenslagstiftning så har de i princip rätt att neka vem de vill åtkomst till sidan.
Dock kan man ju tycka det är lite fel ändå.
Säg att du är på en arbetsplats och bjuder alla 50 anställda på tårta, utom en som du säger åt att "det här är min tårta, du får inget".
Det har du självfallet rätt att göra men det gör inte att du undviker att framstå som en idiot och tölp för det.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-10, 15:38 #33
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Citat:
Originally posted by blixtsystems@Feb 10 2008, 14:10
Tycker du att t.ex. prisjakt parasiterar på butikernas "gods" bestående i prissättning för olika produkter också?
Parasiterar dagstidningar även de på SF för att de listar biograftider?
Men snälla rara, nu får du ta och skärpa dig. Du tror inte Prisjakt har tillstånd att lista butikerna? Och du tror inte att SF betalar dagstidningarna för annonsutrymmet?

Är en viss skillnad på det och att plocka information från någons sajt utan deras tillstånd.
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-10, 15:45 #34
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Originally posted by blixtsystems@Feb 10 2008, 15:10
Det är ju dock lite som att påstå att butiken är "rutten" för att den inte kan hålla ett bra sortiment på läsk om de inte har CocaCola produkter...att ett företag tvingar dem till att minska sitt sortiment gör ju inte dem ruttna.
Det som är ruttet är om ett mycket dominant företag på en marknad utnyttjar sin position genom att aktivt tränga undan mindre aktörer.

Tycker du att t.ex. prisjakt parasiterar på butikernas "gods" bestående i prissättning för olika produkter också?
Parasiterar dagstidningar även de på SF för att de listar biograftider?
Tror du det är en tillfällighet att det är just SF som inte vill att biotider skall lista deras tider, iställer för tex. Sandrews eller kvartersbiografer?
Varför råkar det vara just en så totalt dominerande aktör som väljer att blockera dem?

@clonix
Jag förmodar att om man frågar dig om en busstid så även om du vet så svarar du att det får du kolla med SL, jag tänker inte stjäla deras gods?

Det är väldigt svart-vitt att påstå att det handlar om mitt och ditt. Biograftider ger ju SF bort till alla (utom biotider.se nu då), att behålla dem som "sitt" skulle ju vara vansinne.

Men om man bortser från eventuella implikationer då det gäller konkurrenslagstiftning så har de i princip rätt att neka vem de vill åtkomst till sidan.
Dock kan man ju tycka det är lite fel ändå.
Säg att du är på en arbetsplats och bjuder alla 50 anställda på tårta, utom en som du säger åt att "det här är min tårta, du får inget".
Det har du självfallet rätt att göra men det gör inte att du undviker att framstå som en idiot och tölp för det.
Jag vill gärna undvika paralleller till fysisk varuförsäljning då alla jämförelser kan vinklas och sågas hur som helst. Annars så kan jag påstå att en butik är rutten om dom väljer att stjäla CocaCola läsk för att locka kunder in i butiken för att köpa mjölk. Och sedan missgynnas mjölktillverkarna för att cocacola inte tillåter detta. Se? Helt värdelöst...

Man måste också förstå att Biotider inte är en konkurrent till SF.


Nej, prisjakt parasiterar inte på företag då företagen har identifierat Prisjakt som en viktig informationskanal att nå ut till potentiella kunder.

Nej, dagstidningar är inte okontrollerbara och nyckfulla medier startade av Nisse & co. Kan man tro att biograferna tom betalar för att få synas där? Ja, antagligen. De har tom bestämt den grafiska formen på de bioannonser som visas, något som tidningen såsom mottagare av betalningen faktiskt accepterar.

Ja, jag tror att det är en tillfällighet att det är "just" SF, då SF och deras konkurenter lever med helt olika verksamhetsproblem.

Det handlar om att SF vill ha kontroll över sitt varumärke, det handlar inte om Sandrews eller någon konkurrent.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-10, 20:05 #35
void void är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 124
void void är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 124
Citat:
Originally posted by Robert@Feb 10 2008, 16:45


Det handlar om att SF vill ha kontroll över sitt varumärke, det handlar inte om Sandrews eller någon konkurrent.
Med kommentarerna från SF i åtanke handlar det inte om deras varumärke utan att de tappar sidvisningar på sin sajt. De säger ju själva att det de motsätter sig är djuplänkarna men inte att biotiderna sprids (biotiderna skulle de eventuellt kunna skydda mha katalogskyddet).

Se till exempel kommentaren som SF har lämnat på dan.se:
http://www.dan.se/sf-bio-vinner-veckans-in...l.html#comments

Se även uttalande på SVD:
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artik...ikel_852621.svd

Så nu säger de att de inte kan stoppa att någon använder deras biotider, men att de inte tillåter någon att djuplänka till deras sajt ( ).

Ps. Och som bikommentar till Prisjakt. Nej jag tror inte att de har tillåtelse att hämta priser från alla butiker som de gör, se tex denna tråd:
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...l=prisjakt&s=wn
) Ds.
void är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-10, 21:05 #36
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Citat:
Ursprungligen postat av Thor
Citat:
Ursprungligen postat av blixtsystems
Tycker du att t.ex. prisjakt parasiterar på butikernas "gods" bestående i prissättning för olika produkter också?
Parasiterar dagstidningar även de på SF för att de listar biograftider?
Men snälla rara, nu får du ta och skärpa dig. Du tror inte Prisjakt har tillstånd att lista butikerna? Och du tror inte att SF betalar dagstidningarna för annonsutrymmet?

Är en viss skillnad på det och att plocka information från någons sajt utan deras tillstånd.
Jag vet inte exakt hur det fungerar med prisjakt samt biograftider i dagstidningar och vilka typer av avtal de har med butiker och biografer.
Min poäng är att det är ett liknande scenario på det sättet att det levererar tjänster som bygger på information från en tredje part.

Det är knappast ett parasitiskt förhållande då tjänsterna inte tar någonting från "värden", utan snarare tvärtom.
Att biotider inte tar betalt av SF eller de inte har gett sitt tillstånd till dem att marknadsföra deras filmvisningar gör inte plötsligt att förhållandet blir parasitiskt om man förmodar att SF faktiskt vill ha folk som tittar på deras filmer.

Nu verkar det dock som att SF mest stört sig på att de förlorar reklamintäkter och ur den aspekten kan jag hålla med om att det blir lite av ett parasitartat förhållande, likt allaannonser vs blocket.
Men deras huvudverksamhet är ju biografer, inte tjäna pengar på en hemsida som publicerar de tider filmer visas på.
Nu verkar de i.a.f. själva ha insett det, och det faktum att de blockerar djuplänkar tror jag inte jag eller någon annan tycker är fel på något sätt utan helt upp till dem.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-10, 21:13 #37
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 307
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 307
Yisses, gav mig yttligare en anledning till att inte gå på SF's bio.
Cos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-11, 21:35 #38
sioustis sioustis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 851
sioustis sioustis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 851
Snart klagar väl SF på sidor som t.ex gratisbio.se för att de ger ut biljetter gratis..
sioustis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-12, 02:06 #39
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Citat:
Ursprungligen postat av Kjette
Citat:
Ursprungligen postat av sioustis
Snart klagar väl SF på sidor som t.ex gratisbio.se för att de ger ut biljetter gratis..
Varför skulle dom göra de? Det är jo ändå SF som tjänar på det.
kanske för dom klagade på annat som dom skulle ha tjänat på?
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-12, 06:33 #40
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 280
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 280
Citat:
Ursprungligen postat av mervinst
Citat:
Originally posted by -Kjette@Feb 11 2008, 21:37
Citat:
Ursprungligen postat av sioustis
Snart klagar väl SF på sidor som t.ex gratisbio.se för att de ger ut biljetter gratis..
Varför skulle dom göra de? Det är jo ändå SF som tjänar på det.

kanske för dom klagade på annat som dom skulle ha tjänat på?


Eller för att (SF) säljer dessa biljetter i större mängd till lägre pris till gratisbio.se (antar jag, man kan ju köpa större mängder biljetter billigare som företag). Skulle alla de som får gratisbiljetter via gratisbio.se istället köpa själva så skulle de få in ordinarie pris istället = högre inkomst.

Nu är det ju knappast så att gratisbios medlemmar skulle köpa själva istället, men ja... vill man hitta en anledning så kan man alltså göra det
Henrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017