Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tips för entreprenörer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-03-18, 20:00 #1
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Standard Tips för entreprenörer

Har nyligen sålt min del i en verksamhet / webbplats som växte sig ganska stor. Tänkte dela med mig av några av de erfarenheter som jag fick under resans gång:

Partner(s)
En partner är värdefullt på flera sätt. Det hjälper dig att hålla drivet uppe när det känns tungt, du har något att bolla med och du har någon att dela glädjen med. Utan en partner hade jag förmodligen inte orkat vare sig i det långa eller korta loppet.

Mer än två delägare
Det kommer alltid att finnas olika åsikter. Se till att ha en plan för att lösa dem. Att vara två stycken delägare med lika mycket att säga till om är i det fallet ingen bra idé. Ta in en helt utomstående tredje part.

Tydliga regler kring ekonomi
Vi hade ett partnerskapsavtal mellan oss som reglerade hur ekonomin i bolaget skulle skötas - t.ex. att alla ekonomiska beslut måste tas av alla ägarna gemensamt. Det var en stor trygghet för oss båda.

Tydliga regler kring ägande och utträde
Man vet aldrig hur framtiden kommer att se ut. Planera redan från start vad som skulle hända om en delägare vill / måste dra sig ur.

Dialog
För en ständig dialog om allt som har med verksamheten att göra - det är bra för bolaget om båda tar ett gemensamt ansvar för alla delar (även om man såklart har sin specialkompetens).

Redovisningskonsult
Skaffa redovisningskonsult! De flesta kan förmodligen lära sig att sköta den dagliga redovisningen själv men det finns många saker som är väldigt krångligt och som måste bli rätt. Vi hade redovisningskonsult från dag 1 och det har hjälpt oss extremt mycket.

Lita inte på din redovisningskonsult
Kanske lite motsägelsefullt men lita inte på din redovisningskonsult. Det hände mer än en gång att vår redovisningskonsult inte skötte sitt uppdrag och det ledde i ett fall till att vi fick en (liten) straffavgift från Skatteverket. Vi fick ingen kompensation från konsulten, men efter det fanns till slut inget förtroende kvar och vi bytte. Tänk på att du alltid är 100% ansvarig själv så skaffa dig koll på allt så att du får en känsla över vad som händer, förväntas av er och vad som är rimligt.

Spela enligt reglerna
Bokför ordentligt, följ alla regler och betala skatt som du skall. Vi tog detta på stort allvar och det var en styrka för oss. Vi fokuserade på verksamheten och inte på att få så mycket som möjligt ut ur bolaget. Vinsten kommer förhoppningsvis med tiden, men den kommer absolut inte om allt man tänker på är hur mycket man kan få ur bolaget.

Ha koll på tiden
Det tar tid att vara entreprenör - har du familj så kommer de att bli lidande så se till att de är med på tåget.

Ha fokus
Fokusera på det som är viktigt. Tänk på detta när du prioriterar: Vilken arbetsuppgift ger mest tillbaka till verksamheten ELLER Vilken arbetsuppgift är en förutsättning för verksamheten. Det är så sjukt lätt att dra på sig onödigt arbete som inte kommer ge ett skvatt tillbaka.

Ta risker
Får du en känsla för att projekt X kan leda till något positivt för verksamheten så våga satsa. Säger folk att det är dåligt så lyssna för all del på deras argument och fundera över det väldigt noga. Men när du har gjort det och ändå känner att du vill göra det så kör! Skulle man misslyckas så lärde man sig alltid något.

Bidra gärna med dina tankar / erfarenheter! :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-18, 22:53 #2
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Håller med på alla punkter, förutom de ang. redovisningskonsult då jag själv inte har någon erfarenhet så jag har inget att säga om där, sköter all bokföring själv.

Din lista är riktigt bra, mycket är inget jag tänkt specifikt på, men som ändå helt naturligt falligt på plats eller som mer eller mindre är självklart om man är en vettig person.

Jag skulle säga att en partner man kan lita på till 100% är ovärdeligt! Vi har exakt lika mycket att säga till om, men ofta tycker vi väldigt lika eller är duktiga på att kompromissa, och hittills har vi inte blivit osams en enda gång.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-19, 01:56 #3
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Vår redovisningsbyrå missade att begära uppskov för mitt och min privata deklaration. 5000+1000:- i straffavgift - de tog på sig det direkt och betalade utan att jag ens behövde be dem om det. Är fortfarande en väldigt nöjd kund hos dem!

En redovisningsbyrå som vi hade i ett annat bolag, väldigt formellt korrekta, men helt värdelösa i personkemi och inte ett dugg lösningsorienterade. Blev utbytta ganska snabbt.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-20, 13:03 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Instämmer i Coredevs lista. TYper även att oscarh och Anders Larsson har bra synpunktr och jag håller med om alla dessa synpunkter.

Det viktigaste är att alla parter VILL samarbeta och komma överens, annars funkar det inte.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-24, 20:51 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Vad gäller redovisningskonsulter så se till att lära dig och förstå själv. Arbetet måste följas upp om det ska bli bra.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-20, 09:24 #6
Oscars Oscars är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 78
Oscars Oscars är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 78
Bra skrivet, det finns mycket att lära av andra när det kommer till företagande. Än så länge sköter jag det mesta av vår ekonomi själv, även om det skulle vara skönt att ha en redovisningskonsult som gör jobbet åt en så var det en kostnad jag inte kände mig beredd att ta. Det kommer nog till nästa bokslut istället..
Oscars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-23, 01:06 #7
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 488
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 488
Tack for manga bra tips
Dykarn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017