Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Niqab i skolan?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-13, 07:11 #151
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Ps. Det kan väl nämnas att jag personligen inte har något alls emot att folk har på sig "religiösa" klädesplagg som slöja, turban etc utan det är just det heltäckande/ansiktsdöljande i offentlig miljö som just jag är skeptisk emot. Pga av ganska uppenbara skäl.
Jag kan vän tillägga att det är upp till var och en att klä sig så som man anser lämpligt privat. Rånarluvor är inte mer eller mindre olämpliga än religiösa kläder som döljer ansiktet på samma sätt. Till viss del får man ändå ta seden dit man kommer.

I arbetslivet måste man rätta sig efter de regler som gäller.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-13, 09:16 #152
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jag kan vän tillägga att det är upp till var och en att klä sig så som man anser lämpligt privat. Rånarluvor är inte mer eller mindre olämpliga än religiösa kläder som döljer ansiktet på samma sätt. Till viss del får man ändå ta seden dit man kommer.

I arbetslivet måste man rätta sig efter de regler som gäller.
Jo, men på samma sätt så ska arbetslivet också rätta sig efter de lagar som gäller. Företag ska givetvis aldrig få göra precis som de vill i alla lägen.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-13, 10:24 #153
simals simals är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 48
simals simals är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 48
Det skulle vara intressant att se hur ens omgivning reagerade om man kom klädd i en nazareno. Törs man gissa på att det inte alls hade varit lika accepterat som att gå klädd i burqa eller niqab eller att man inte skulle få något stöd av vare sig media eller någon diskrimeneringsombudsman när man ombads ta av sig plagget?

Jag blir så förbannat trött på att muslimer ständigt ska särbehandlas. Klarar de inte av att anpassa sig och respektera det faktum att Sverige är ett sekulärt västerländskt samhälle med demokrati och yttrandefrihet så kan de väl bosätta sig i något av de tjugotal länder vars system och samhällsordningar fortfarande bygger på islam istället för att förpesta tillvaron för oss moderna människor som har förpassat religionen till historiens soptipp?
simals är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-13, 10:31 #154
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av simals Visa inlägg
Det skulle vara intressant att se hur ens omgivning reagerade om man kom klädd i en nazareno. Törs man gissa på att det inte alls hade varit lika accepterat som att gå klädd i burqa eller niqab eller att man inte skulle få något stöd av vare sig media eller någon diskrimeneringsombudsman när man ombads ta av sig plagget?

Jag blir så förbannat trött på att muslimer ständigt ska särbehandlas. Klarar de inte av att anpassa sig och respektera det faktum att Sverige är ett sekulärt västerländskt samhälle med demokrati och yttrandefrihet så kan de väl bosätta sig i något av de tjugotal länder vars system och samhällsordningar fortfarande bygger på islam istället för att förpesta tillvaron för oss moderna människor som har förpassat religionen till historiens soptipp?
Den där typen av intolerans hör väl mer hemma i de länderna än i Sverige i så fall och har mer gemensamt med häxjakternas intoleranta Sverige än dagens moderna samhälle.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-13 klockan 10:34
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-13, 10:42 #155
Base Base är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 65
Base Base är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 65
Simals: ett bra exempel på exakt var denna diskussion gått fel. Ska en religion ha undantag för sin klädsel så ska alla ha det, muslimer ska inte ha specialregler som ingen annan får ta del av. Och om vi ska göra undantag för religösa klädregler så ska vi såklart göra undantag för folk med politiska tillhörigheter så dom kan få ha sina speciella partikläder etc på sig precis överallt. Och när vi sen konstaterat det så kan vi väl dra slutsatsen att det efter detta börjar spåra ur och man får lagstifta att du ska ha rätt att ha på dig exakt vad du vill när som helst och får du ej det så är det diskriminering.

Alternativet är att stärka det system vi har idag för att se till så företagare eller andra instanser ej blir dragna till rätten för man ställer vissa rimliga klädkrav. vilket ju innebär att du kan ha på dig vad fan som helst, klä dig som en cirkusclown, i tält, eller nazistuniform om du så vill till arbetsintervjun. Men förvänta dig inte att varken få jobb eller fortsatta bidrag om du ej klarar av att rätta dig efter dessa mycket enkla riktlinjer.

Sen självklart ska vi inte ha ett system med extrema, orimliga, krav man jag kan ej påstå jag själv någonsin varit utsatt för eller sett exempel på det än så länge i mitt arbetsliv. Tycker de flesta regler jag stött på varit högst rimliga.
Base är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-13, 10:53 #156
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det är väl ändå inte massan som ska anpassa sig till individen utan att individen anpassar sig till massan? Någonstans måste väl också svenska seder och bruk respekteras om muslimska sådana ska göra det?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-13, 11:46 #157
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av simals Visa inlägg
Det skulle vara intressant att se hur ens omgivning reagerade om man kom klädd i en nazareno. Törs man gissa på att det inte alls hade varit lika accepterat som att gå klädd i burqa eller niqab eller att man inte skulle få något stöd av vare sig media eller någon diskrimeneringsombudsman när man ombads ta av sig plagget?

Jag blir så förbannat trött på att muslimer ständigt ska särbehandlas. Klarar de inte av att anpassa sig och respektera det faktum att Sverige är ett sekulärt västerländskt samhälle med demokrati och yttrandefrihet så kan de väl bosätta sig i något av de tjugotal länder vars system och samhällsordningar fortfarande bygger på islam istället för att förpesta tillvaron för oss moderna människor som har förpassat religionen till historiens soptipp?
Förutsatt att du är för en sekulär och icke-totalitär stat kanske du bör beakta det faktum att det aldrig har funnits en sådan där religionsfriheten varit frånvarande och där man inte gett tillräckliga friheter åt dom större grupperna med alternativa livsåskådningar. Jag tror det är i just sekulära västerländska samhällen som respekten för andra religioner, åsikter och kulturer är som viktigast. Jag tror inte att det är en slump att alla bestående västerländska regeringspartier håller med mig.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-13, 12:07 #158
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Det är väl ändå inte massan som ska anpassa sig till individen utan att individen anpassar sig till massan? Någonstans måste väl också svenska seder och bruk respekteras om muslimska sådana ska göra det?
I ett demokratiskt och öppet samhälle så tar man också hänsyn till minoriteter. Du tycker inte att skolor ska erbjuda vegetariska alternativ eller att toaletter ska handikappanpassas heller? Ingen lider någon reell skada av att några hundra individer bär niqab. Vilka svenska seder och bruk menar du att de inte respekterar? Att man ska klä sig på ett visst sätt? Den seden tänker jag då aldrig anpassa mig till och jag vill nog ändå kalla mig svensk.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-13 klockan 12:09
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-13, 12:22 #159
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
tartareandesire, vad jag ser så har du fått ett antal frågor som du har missat att svara på, så här kommer de igen:

1. Ska man få bära rånarluva också?
2. Ska man få bära nazarenos också?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-13, 12:46 #160
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
tartareandesire, vad jag ser så har du fått ett antal frågor som du har missat att svara på, så här kommer de igen:

1. Ska man få bära rånarluva också?
2. Ska man få bära nazarenos också?
Inser man inte skillnaden däremellan så känns det ganska meningslöst att ens diskutera. Det var helt medvetet eftersom jag anser att det är inget annat än barnsligt trams som passar bättre hos Sverigedemokraternas ungdomsförbund. I princip, ja, men man får givetvis också förvänta sig att bli hämtad av farbror polisen om man går in på en bank iklädd rånarluva.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-13 klockan 12:52
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017