Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Cambobo - nya och begagnade böcker och kurslitteratur

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-24, 09:00 #11
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Hej iamandreas.

Sidan har en rätt trevlig layout, öppen och ljus. Det gillar jag. :-)

Jag blir bara så nyfiken varför ni väljer att slå er in i en nisch som du själv påpekar redan är väletablerad. "kurslitteratur" lär vara rätt tufft att komma högt upp i SERP:en. Eller var det bara för att ha lite kul? :-)
Tack, tack!

Helt ärligt så var det ett hobbyprojekt som jag och en vän lekt med i ett par år. Webbappen har genomlevt flera olika tekniska plattformar, databaser och ramverk. Det var vårat projekt för att testa tekniker och bygga kompetens.

Att vi valde att slänga ut det officiellt var för att ta det hela ett steg till. Det blir ju mer att ha koll på så som servermiljöer, SEO etc som vi normalt sett inte jobbar med (vi har en bakgrund som utvecklare/arkitekter av backend).

Så, nej det är nog inte det smartaste valet om man vill bryta ny mark

PS. Prova gärna vår Android app (iPhone kommer snart) som är ett komplement till sajten. Det är vi ensamma om!
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-10, 10:59 #12
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Standard Cambobo smyglanserar i Norge

Hej hej!

Nu har vi smyglanserat sajten för begagnad kurslitteratur och böcker i Norge. Även Android appen är uppdaterad.

Tar gärna emot feedback!

http://www.cambobo.com/no/no/home

PS. Planen är att skippa splashsidan till nästa release och köra Geo-IP

Mvh,
Andreas
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 08:32 #13
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av iamandreas Visa inlägg
Hej hej!

Nu har vi smyglanserat sajten för begagnad kurslitteratur och böcker i Norge. Även Android appen är uppdaterad.

Tar gärna emot feedback!

http://www.cambobo.com/no/no/home

PS. Planen är att skippa splashsidan till nästa release och köra Geo-IP

Mvh,
Andreas
Nu har vi slagit upp portarna officiellt i Norge och "country select"-splash är borta!

Android-appen även nu på norska och stöd för norska sajtens annonser. Hämtas gratis här: https://market.android.com/details?i...ambobo.android

Feedback uppskattas!

Mvh,
Andreas
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-15, 22:24 #14
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Ny design ligger ute fr.o.m. ikväll.

Några som vill ge lite konstruktiv feedback?

Webbadress: http://www.cambobo.com

Tack, tack!

Mvh, Andreas
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-16, 22:49 #15
haljan haljan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 47
haljan haljan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 47
Hej!

Kom nyss in i diskusionen så jag har bara skummat igenom de tidigare kommentarerna lite. Det kan hända att jag upprepar nått som redan är sagt. Men here we go...
(Hoppas ni inte tycker att jag klagar för mycket. Det blev några punkter. Men jag tycker sidan är väldigt bra i stort sett. Men en å annan sak kan bli bättre).

Knappen "skapa ny annons" bör vara tydligare. Missade den nästan. Kansk att man kan minska sökfältet lite och lägga knappen till höger?

Senaste annonserna borde ha nån text så att man ser vad det är för böcker. Kanske en hover-effekt på böckerna liknande den de har på www.sxc.hu

Namnet Cambobo, har det nått med literatur att göra? Det känns som att ett namn som har orden kursliteratur, böcker etc skulle ranka högre i ett sökresultat då det antagligen är liknande ord man söker på.... Men ni kan så klart få en bra och populär tjänst ändå.

Länkarna på sidan borde vara på svenska. (Ur SEO-synvinkel) När ni sedan lanserar i andra länder kan ni marknadsanpassa länkarna till respektive språk.

När man tittar på en annons tycker jag att priset ligger konstigt placerat. Kanske att det borde ligga över eller under titeln på boken...

När man lägger till en annons kommer man först till en text som säger att man kan söka fram boken man vill sälja. Bra, men det kanske vore bättre att visa formuläret med en gång och ha den texten i en ruta till höger. Jag blev lite ställd när jag inte fick fram ett formulär som jag väntade mig, samt att även om det är en bra funktion så måste jag ta ett extra steg förbi texten om jag inte vill söka fram boken.
Sökningen var inte helt hundra heller. En sökning på "Flash bible 4" gav träffar flash bible 5, dreamweaver, bibeln m.m. Men inte på Flash Bible 4...
Annars var det väl rätt smidig funktion.

Ni borde nog ha en @combobo.com-mail som kontakt istället för andreasgeorges.com... lättare att komma ihåg och det känns tryggare på nått sätt.

Det verkar som att sajten är gratis att använda? Kanske att ni borde fundera på att ta en avgift. 5, 10, 15 kr kanske...? Ex via sms. Bättre än att ta in annonser tycker jag.

Det var lite otydligt vart man skulle klicka för att byta land. Antingen att man gör det tydligare eller gör (i det här fallet) Sweden och flaggan klickbar.


Bra saker.
- Google preview. Very nice
- Fler böcker från samma säljare.
- Kontaktformuläret till säljaren (Om det nu är till säljaren, jag hoppas det. Men det kanske borde stå "Kontakta säljaren" istället för bara "kontakt" i så fall...)
- Sen är så klart designen bra. Enkel och modern. Lättöverskådlig och i de flesta fall logisk. Inga onödiga element (Ex reklam...).
haljan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-17, 08:43 #16
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Tack så mycket! Väldigt tacksam för så här bra feedback!

Citat:
Ursprungligen postat av haljan Visa inlägg
Hej!

Kom nyss in i diskusionen så jag har bara skummat igenom de tidigare kommentarerna lite. Det kan hända att jag upprepar nått som redan är sagt. Men here we go...
(Hoppas ni inte tycker att jag klagar för mycket. Det blev några punkter. Men jag tycker sidan är väldigt bra i stort sett. Men en å annan sak kan bli bättre).
Ingen fara, vi uppskattar all kritik - bra som dålig!

Citat:
Ursprungligen postat av haljan Visa inlägg
Knappen "skapa ny annons" bör vara tydligare. Missade den nästan. Kansk att man kan minska sökfältet lite och lägga knappen till höger?
Bra poäng! Kan definitivt vara så att det ska tydliggöras mer.

Citat:
Ursprungligen postat av haljan Visa inlägg
Senaste annonserna borde ha nån text så att man ser vad det är för böcker. Kanske en hover-effekt på böckerna liknande den de har på www.sxc.hu
Idag finns det en title satt på länken så det kommer upp var boken finns. Fast det är ju lätt för gemene man att missa. Bra poäng!

Citat:
Ursprungligen postat av haljan Visa inlägg
Namnet Cambobo, har det nått med literatur att göra? Det känns som att ett namn som har orden kursliteratur, böcker etc skulle ranka högre i ett sökresultat då det antagligen är liknande ord man söker på.... Men ni kan så klart få en bra och populär tjänst ändå.
Vi vet om detta och det är medvetet. Ja, det har att göra med böcker men det kräver ett extremt långsökt resonemang Har för mig att bl a Google ska göra om sin algoritm så att domännamn inte ska ha lika stor betydelse längre (vilket jag tycker är bra då många domännamn är otroligt knasiga bara för att behaga SEO). Vi har tänkt på ett namn som kändes bra och där stannade vi.

Citat:
Ursprungligen postat av haljan Visa inlägg
Länkarna på sidan borde vara på svenska. (Ur SEO-synvinkel) När ni sedan lanserar i andra länder kan ni marknadsanpassa länkarna till respektive språk.
Vi finns idag i Norge och i Sverige och inom kort i ett engelskspråkigt land så vi har valt att stanna vid engelska länkar/URLer.

Citat:
Ursprungligen postat av haljan Visa inlägg
När man tittar på en annons tycker jag att priset ligger konstigt placerat. Kanske att det borde ligga över eller under titeln på boken...
Vi har kikat lite på bl a Adlibris och Bokus och tyckte att priset skulle hamna tydligare hos oss.

Citat:
Ursprungligen postat av haljan Visa inlägg
När man lägger till en annons kommer man först till en text som säger att man kan söka fram boken man vill sälja. Bra, men det kanske vore bättre att visa formuläret med en gång och ha den texten i en ruta till höger. Jag blev lite ställd när jag inte fick fram ett formulär som jag väntade mig, samt att även om det är en bra funktion så måste jag ta ett extra steg förbi texten om jag inte vill söka fram boken.
Mycket bra feedback! Det är ju detta som är det mest kritiska i vår tjänst. Tar verkligen till mig av din feedback och ska fundera ut något att ordna med detta.

Citat:
Ursprungligen postat av haljan Visa inlägg
Sökningen var inte helt hundra heller. En sökning på "Flash bible 4" gav träffar flash bible 5, dreamweaver, bibeln m.m. Men inte på Flash Bible 4...
Annars var det väl rätt smidig funktion.
Det är inte vi som står för sökningen utan vi använder oss av ett antal olika tredjepartsleverantörer för att söka fram böcker. Inte mycket vi kan göra här förutom att byta sökleverantör (bl a Google).

Citat:
Ursprungligen postat av haljan Visa inlägg
Ni borde nog ha en @combobo.com-mail som kontakt istället för andreasgeorges.com... lättare att komma ihåg och det känns tryggare på nått sätt.
Noterat.

Citat:
Ursprungligen postat av haljan Visa inlägg
Det verkar som att sajten är gratis att använda? Kanske att ni borde fundera på att ta en avgift. 5, 10, 15 kr kanske...? Ex via sms. Bättre än att ta in annonser tycker jag.
I dagsläget känns gratis och student som en bra kombo. Vi får fundera i framtiden på möjliga affärsmodeller för att ta in lite dineros

Citat:
Ursprungligen postat av haljan Visa inlägg
Det var lite otydligt vart man skulle klicka för att byta land. Antingen att man gör det tydligare eller gör (i det här fallet) Sweden och flaggan klickbar.
Noterat.


Citat:
Ursprungligen postat av haljan Visa inlägg
Bra saker.
- Google preview. Very nice
- Fler böcker från samma säljare.
- Kontaktformuläret till säljaren (Om det nu är till säljaren, jag hoppas det. Men det kanske borde stå "Kontakta säljaren" istället för bara "kontakt" i så fall...)
- Sen är så klart designen bra. Enkel och modern. Lättöverskådlig och i de flesta fall logisk. Inga onödiga element (Ex reklam...).
Tack, tack!
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-18, 15:54 #17
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Sidans design är riktigt trevlig nu. Kudos.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-18, 17:19 #18
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Sidans design är riktigt trevlig nu. Kudos.
Tack så mycket!
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-18, 19:49 #19
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Väldigt trevlig och professionell design.

En eventuell off topic fråga:
Hur har ni tänkt göra nu när de ändrar gymnasieskolan? De skrotar väldigt många ämnen, och tvingas köpa in nya böcker som omfattar de nya kurserna. Har ni tänkt på vad detta innebär för er? Om det har någon betydelse förstås.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-18, 19:53 #20
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av captaindoe Visa inlägg
Väldigt trevlig och professionell design.

En eventuell off topic fråga:
Hur har ni tänkt göra nu när de ändrar gymnasieskolan? De skrotar väldigt många ämnen, och tvingas köpa in nya böcker som omfattar de nya kurserna. Har ni tänkt på vad detta innebär för er? Om det har någon betydelse förstås.
Tack!

Jag kanske är seg efter kvällens träningspass men jag förstår inte frågan?

Vi förmrdelar ju bara begagnade böcker mellan privatpersoner för alla möjliga områden; grundskola, gymnasium, högskola, yrkesutbildning m.m.

Mvh,
Andreas
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017