Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Om det hade varit val idag

Visa resultat för omröstning: Vilket parti lägger du din röst på?
Moderata Samlingspartiet 47 52.81%
Centerpartiet 3 3.37%
Folkpartiet liberalerna 11 12.36%
Kristdemokraterna 0 0%
Socialdemokraterna 8 8.99%
Vänsterpartiet 5 5.62%
Miljöpartiet de gröna 7 7.87%
Junilistan 3 3.37%
Sverigedemokraterna 4 4.49%
Annat (kommentera) 1 1.12%
Antal röster: 89. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-27, 10:32 #81
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Mycket flitig postare

Jag visste att jag inte skulle gett mig in i det här...
Jag säger inte att alla våra styrande i dagens demokrati är fantastiska, jag vände mig bara mot dit påstående att aristokratin var "experter inom sitt område". Historien är full av exempel på motsatsen, inte minst bland kungarna själva.

Du har säkert hört resonemanget om att diktatur egentligen är det mest effektiva och bästa styret så länge man har en upplyst och god diktator. Problemet är bara att diktatorn sällan är (eller åtminstone förblir) så.
Demokrati, med alla sina nackdelar, tror jag ändå de flesta tycker är att föredra, framför allt av skälet att vi har friheten att avsätta de ledare vi tycker gör ett dåligt jobb.
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-27, 11:09 #82
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Jag håller också med om att det inte alltid var perfekt.
Sverige gick vär rätt hyffsat under slutet av 1700 talet om man tittar på det vi har kvarlämnat idag som vetenskap och kultur, så helt illa ver det väl inte, men systemet lämnade säkerligen en del att önska.
Att historien även är full av dåliga exempel är knappast förvånande med tanke på hur länge det var verksamt som system.
Demokrati på det sätt vi definerar det idag är något som varit utbrett i Europa i mindre än 100 år.
Och som jag sade är ju faktiskt Hitler ett exempel på en demokratiskt vald ledare, även om han avskaffade demokratin då han tog makten.
Det visar ändå att demokratin är inte direkt en kvalitetsförsäkran inom politiken.
Visst kan man agera som Göran förespråkade angående högerextremister: "göra allt för att stoppa dessa odemokratiska krafter".
Men skall man inte I en demokrati ha rätt att välja ett odemokratiskt parti om man vill?
Som sagt...demokrati är ett jäkligt vagt begrepp, och jag har svårt att förstå hur folk är så belägna att försvara det då det knappt finns någon som kan ordentligt definera vad det faktiskt innebär.

Jag tycker å andra sidan det verkar som många glömmer bort de positiva sidor av aristokratin som faktiskt fanns.
Makt korrumperar tyvärr, så visst är det utopiskt med ett system lett av en diktator, även om det säkert skulle fungera bra om det skulle vara möjligt att hitta en ledare som kunde hantera makten.
Men aristokratin var definitivt ingen diktatur. Kungen var inte allsmäktig och kunde inte fatta beslut utan riksdagens samtycke.
Om folket inte gillar de förslag som ministrarna lägger fram blir de helt enkelt inte godtagna. Så behovet att avsätta dem skulle endast framkomma om landet blir handlingsförlamat för att regeringen inte kan klara sitt jobb som är att komma fram med förslag som folkets representanter i riksdagen kan acceptera.
Då får man utse nya ministrar helt enkelt.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-27, 11:28 #83
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

I rest my case.
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-27, 11:51 #84
abrakadabrafems avatar
abrakadabrafem abrakadabrafem är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
Medlem
abrakadabrafems avatar

Citat:
Ursprungligen postat av eg0master
Citat:
Ursprungligen postat av abrakadabrafem
Trodde rapporten var äldre, det måste ha kommit en tidigare rapport som jag hört om då. Dock har jag alldrig sett det svart på vitt förutom i massa debatter. Det är lite konstigt att uttrycka sig om att SD är ett högerextremistiskt parti. Vad betyder det? Att det finns nazister i partistyrelsen? Att partiets medlemmar hyser sådana tankar? eller att de som röstar på SD är nazister?
Säpo ger ut en rapport varje år. 2004 rapporten är dock inte publicerad på nätet än.
Här hittar du det svart på vitt:
http://www.sakerhetspolisen.se/Huvud...ublikation.htm
Högerextremt innebär väl att man har åsikter med rasistiska undertoner oavsett om man är nazist eller rasist. Extrema partier anses väl av SÄPO även vara en större eller mindre risk för rikets säkerhet eftersom deras uppgift bl.a. är att skydda författningen.
Mitt ram-minne tog slut efter ett antal sidor...
Jag anser iaf. inte att SD är varken nazister eller rasister. Du får kalla mig godtrogen, vilsen, rasist eller vad du vill men jag tycker att de har blivit mycket mer seriösa (utåt) på sista tiden. Jag har blivit kickad på halvdemokratiska forum innan så jag säger som Max, I rest my case
abrakadabrafem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-28, 00:14 #85
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindels avatar

Citat:
Originally posted by Maccke@Jul 26 2005, 01:50
Har gått från moderat (ordf. i MSU en gång i tiden) till folkpartist och nu tillbaka till moderat! Sååå trött på Lars L.. han sabbar folkpartiet.
Bara nyfiken... På vilket sätt sabbar Lars för Folkpartiet?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-28, 12:27 #86
abrakadabrafems avatar
Medlem

Medlem
abrakadabrafems avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:
Ursprungligen postat av Maccke
Har gått från moderat (ordf. i MSU en gång i tiden) till folkpartist och nu tillbaka till moderat Sååå trött på Lars L.. han sabbar folkpartiet.
De gör ganska mycket för att sticka ut nu... Bl.a. så ville de väl i sitt senaste utspel ha betyg från 4:e klass...
abrakadabrafem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-28, 14:31 #87
Spindels avatar

Spindels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av abrakadabrafem
Citat:
Originally posted by -Spindel@Jul 28 2005, 00:14
Citat:
Ursprungligen postat av Maccke
Har gått från moderat (ordf. i MSU en gång i tiden) till folkpartist och nu tillbaka till moderat Sååå trött på Lars L.. han sabbar folkpartiet.

De gör ganska mycket för att sticka ut nu... Bl.a. så ville de väl i sitt senaste utspel ha betyg från 4:e klass...
Jodå, men det är ju inget Lars Leijonborg har sett till personligen, utan det är ju hela partiet.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017