Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


IIS inför årsavgift.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-17, 15:17 #81
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Jokkoapa - kan inte annat än hålla med i allt väsentligt. Man misshandlar sin återförsäljare och det kan man göra eftersom man har monopol på .se-domänen. Vilken annan produkt skulle kunna säljas genom återförsäljare om tillverkaren gick ut och talade om att prudkten skall kosta mindre än självkostnadspris till slutkund? Inköpspriset är 120 plus moms och till det kommer en hel del andra kostnader, administration och marknadsföring med mera... Horribelt.

Westman - stiftelser faller väl inte under offentlighetsprincipen? Jag är inte säker, men nog känns det som att man driver detta i stiftelseform eftersom insynen blir obefintlig... Jag kan ha fel, men tror inte det...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-17, 16:48 #82
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by Xamda@Sep 17 2006, 15:17
Westman - stiftelser faller väl inte under offentlighetsprincipen? Jag är inte säker, men nog känns det som att man driver detta i stiftelseform eftersom insynen blir obefintlig... Jag kan ha fel, men tror inte det...
Jo om de t.ex. ägs eller finansieras av stat, landsting etc. vilket jag skrivit tidigare ("Betänkandet (SOU 2004:75) Insyn och sekretess"). Privata stiftelser är en helt annan sak.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-17, 18:34 #83
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Är det staten som äger denna siftelse eller är det stiftelsen som äger sig själv?
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-17, 18:56 #84
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Originally posted by Nicklas@Sep 17 2006, 18:34
Är det staten som äger denna siftelse eller är det stiftelsen som äger sig själv?
Det ar en stiftelse som styrs av styrelsen och ingen annan.
Staten har inget med stiftelsen att gora, i detta fall tycker jag det ar synd med tanke pa hur kasst IIS har bedrivits under flera ar.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-17, 19:31 #85
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Alla problem handlar om IIS, om vi istället slänger ut dom och låter någon annan hantera SE.

Varför inte verisign som har fungerande och redan hanterar COM? Dom har allt och skulle smidigt och enkelt ha resurer samt bra system redan.

Måste det vara en Svenskt stiftelse ens? Som endast ha som mål att blåsa Svenskarna på pengar och använda sin makt? Ser inga problem att utlänskt bolag skulle hantera det för ingen lär kunna bedriva det sämmre än det är nu.

För någon borde göra något åt det, dom har snackat så mycket skit länge nu samt säger att det ska bli förändringar men inget händer mer än dom försöker få in mer pengar och jävlas med avtal som inget vettigt företag ens skulle fått ide att skapa.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-17, 19:45 #86
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
Jag ser hellre att .se stannar inom Sveriges gränser, det är väl faktist det riktigt enda svenska vi snart har kvar?

Men allt detta med "Stiftelsen" stör mig på något vis, ändringar behövs.

/martin
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-17, 20:29 #87
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Originally posted by patrikweb@Sep 17 2006, 19:31
Alla problem handlar om IIS, om vi istället slänger ut dom och låter någon annan hantera SE.

Varför inte verisign som har fungerande och redan hanterar COM? Dom har allt och skulle smidigt och enkelt ha resurer samt bra system redan.

Måste det vara en Svenskt stiftelse ens? Som endast ha som mål att blåsa Svenskarna på pengar och använda sin makt? Ser inga problem att utlänskt bolag skulle hantera det för ingen lär kunna bedriva det sämmre än det är nu.

För någon borde göra något åt det, dom har snackat så mycket skit länge nu samt säger att det ska bli förändringar men inget händer mer än dom försöker få in mer pengar och jävlas med avtal som inget vettigt företag ens skulle fått ide att skapa.
klart att det ska vara svenskar som skoter .SE hanteringen, men bast vore kanske att lagga ut allt pa upphandling eller lata PTS ta over.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-17, 22:46 #88
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas
Är det staten som äger denna siftelse eller är det stiftelsen som äger sig själv?
Det ar en stiftelse som styrs av styrelsen och ingen annan.
Staten har inget med stiftelsen att gora, i detta fall tycker jag det ar synd med tanke pa hur kasst IIS har bedrivits under flera ar.
Mja, det verkar vara en riktig soppa men KOV är med på ett hörn så offentlighetsprincipen är aktuell, om än kanske inte allomfattande IIS men för att få reda på det behövs mer info som jag inte orkar leta reda på. Den som har IIS stadgar eller vet var de finns publicerade kan ju skicka PM.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-03, 10:54 #89
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Tja, nu har man roat sig med att läsa avtalen och det jag skrev förut stämmer vad gäller årsavgiften och man säger dessutom rakt ut att man inte vill ha små ombud utan stora ombud som man kan jobba tillsammans med. Man tycker dessutom att en årsavgift på 12 000 är en blygsam summa, vilket jag inte alls håller med om.

Självklart, om man nu behövde pengarna, skulle man låtit bli att sänka årsavgifterna, eftersom det inte drabbar någon särskilt hårt om det kostar en tia mer eller så för domännamnet, men nu ör detta bara ett påtryckningsmedel för att slå ut ombud. Trevligt. Så kan man bara göra om man har ett monopol. Jag anser att domännamnshnateringen i landet omedelbart brode förstatligas (jag brukar annars säga tvärtom om allt annat, men här är det så flagrant beteende att man blir mörkrädd).

Man har inte heller ändrat i det slutliga förslaget så nu kan man bötfällas, förlåt vitesföreläggas, för fel som man begår, helt enligt IIS godtycke. Helt horribelt. Man informeras också om möjligheten med subombud, men vilket ombud vid sunda vätskor vill ha ett subombud eftersom man blir ansvarig för subombudens hantering (och kan få vite eller bli avstängd/uppsagd).

Jag har aldrig under alla år jag läst avtal sett ett mer ensidigt avtal - ombuden har inga rättigheter och IIS gör som de vill, utan insyn och utan möjlighet för ombuden att klaga (gnälla kanske man kan göra, om man törs, men klaga går inte).

Helt horribelt. IIS i ett nötskal.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-03, 11:41 #90
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Ja allvarligt talat är jag ett levande frågetecken till denna "reformering" och en stilla undran: ombudföreningen som gång efter annan slagit sig för bröstet här inne på wn.se och förklarat att man bollat flera vändor av avtalsutkast/förslag med IIS - hur sjutton har ni tänkt ? Har ni tänkt över huvudtaget ? Ni har varit IIS´s bollplank och det här är resultatet !?

Men det stora kaoset återstår - IIS kräver att ALLA "hidden mail" skall vara slutkundens e-mail i alla registreringar !!
Och detta ska åtgärdas/uppdateras av ombuden! Är det någon som tänkt en sekund innan man bestämmer en sån sak ?

Det är ju så illa genomtänkt att man mår illa - först ska ombuden betala dyrt för att få möjligheten att "skänka bort" domäner (eftersom IIS går ut offentligt och tar bort möjligheten att göra vinst genom att berätta vad dom anser att en .se-domän "bör" kosta 150 ex moms). Men sen åligger det ombuden att uppdatera "hidden mail" adresserna för samtliga registreringar så att IIS kan ta kontakt via email med slutkund om man vill..

Förstå vilken tidsåtgång det kommer att ta för er att personligen kontakta exempelvis 1000 kunder - alla kunder som bytt kontaktperson, bolag som konkat, fel tele, fel email etc etc

Det här är ingen utveckling av .se - Det är bakåtsträvande inveckling !!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017