Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bolagsskatten sänks till 22% 2013

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-16, 21:37 #81
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Dom har vad jag läst aviserat höjningar av kollektivtrafikens priser i Göteborg som är ungefär vad ökningen av kostnaden för att ta bilen kommer bli.
Är ju helt rätt att kollektivtrafiken betalas av dom som använder den, inte får massa extra pengar från skattebetalare.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-16, 22:19 #82
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Är ju helt rätt att kollektivtrafiken betalas av dom som använder den, inte får massa extra pengar från skattebetalare.
Ok,

Och bilisterna får själva bekosta vägarna då, utifrån motsvarande argumentation?
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-16, 22:49 #83
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Ok,

Och bilisterna får själva bekosta vägarna då, utifrån motsvarande argumentation?
Bilister betalar redan väldigt mycket i olika skatter, bara bensinskatt är väldig hög.

Så dom betalar betydligt mer är snyltarna som inte betalar full pris för kollektivtrafiken.

Anser det är bättre ha låg grundskatt sedan betala för det man vill ha i full pris, så kan man välja om man vill åka bil eller kollektivtrafik utan låta andra betala för dina val.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-16, 23:26 #84
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Det gynnar bilisterna oerhört om många åker kollektivt. Jag tycker man borde subventionera kollektivtrafik mer och bygga ut den för att skapa en positiv spin. Det kunde leda till att fler åker kollektivt och belastningen / kostnaderna på vägnätet minskar. I och med att näringslivet bevisligen drar stor nytta av förbättrade villkor i vägnätet så är alla satsningar på att minska trafik indirekt genom ökad kollektivsatsning tillgodo för näringslivet med. Den sortens satsningar är dock av typen "satsa nu och skörda vinsten successivt sen" vilka är svårare att genomföra, mycket på politiska grunder.

Enklare att säga att "vi höjer priset på kollektivtrafiken OCH inför biltullar, så får vi mer pengar från vägen och från kollektivtrafiken på en gång. Och så spenderar vi pengarna på att bygga lite mer motorvägar iom att det tydligen inte funkade att införa biltullar. Problemet är bara att det inte löser något egentligt problem. Det måste vara en markant vinst med att åka kollektivt för att bilägare ska göra det.

Senast redigerad av Björn den 2012-09-16 klockan 23:31
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-16, 23:47 #85
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
I stockholmstrafiken så håller de på att bygga om Kista avfarten från E20 och samtidigt bygger de om hela Norrtull (som är jämförbart som att göra en hjärtbyte när hjärtat är i full aktivitet), detta har straffat kötiderna enormt genom dessa trafikproppar.

I eftermiddagsrusningen kunde det ta en timme extra att ta sig förbi norrtull i norrgående riktning.

Men sammantaget så lönar det sig ordentligt att åka bil från Vallentuna där jag bor till södermalm i Stockholm. Med bil tar det normalt 40 minuter i rusningstrafik (25-30 minuter vid lågtrafik) medan det tar 75-90 minuter med kollektivtrafiken. Då pratar jag enkel resa på en dag blir det ju den dubbla tiden. avståndet är ganska exakt 40 km.

Det är ju helt enkelt orimligt att åka kommunalt när man bor i Vallentuna och ska jobba i Stockholm. Det beror givetvis på exakt till vilka adresser man ska så tiderna varierar ganska mycket.

Men som jämförelse så kan jag med bil åka på 90 minuter från centrala Vallentuna till centrala Sandviken (det är ganska exakt 200 km) nu när den nya motorvägen norr om Uppsala är färdig, tidigare tog det 115-120 minuter.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-09-16 klockan 23:49
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 09:51 #86
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Bilister betalar redan väldigt mycket i olika skatter, bara bensinskatt är väldig hög.

Så dom betalar betydligt mer är snyltarna som inte betalar full pris för kollektivtrafiken.

Anser det är bättre ha låg grundskatt sedan betala för det man vill ha i full pris, så kan man välja om man vill åka bil eller kollektivtrafik utan låta andra betala för dina val.
Du betalar inte i närheten av din skada när du kör bil. Bensinskatten räcker inte ens till samhällskonstnaden för bilolyckorna. Och då har man inte ens börjat betala för globala miljöpåverkan, stadsmiljöpåverkan, ökat slitage osv osv.

Jag är fullt medveten om att vissa behöver ta bilen mycket i sitt jobb. Också helt accepterat att man gärna tar längre resor med lite mer packning i bilen eller om man vill storhandla. Men de allra flesta bilresor är fullkomligt onödiga och kan till väsentlig del förhindras genom att bilisterna faktiskt får betala för sin samhällsskada.

Är också med på att vissa kollektiva förbindelser är så dåliga att man vill ta bilen. Men att sedan ta steget att bejaka sina rättigheter i bilåkandet istället för att vilja påverka kollektivtrafiken. Där förlorar det resonemanget min förståelse.

I kombination med högre kostnader för bilåkandet kan man också investera i kollektivtrafik baserat på den samhällsnytta det gör. Man kan till och med vara helt befriad från visioner, det räcker med ekonomin.

Tämligen självklart på samhällsnivå kan jag tycka och det enda som sätter stopp för det verkar vara känsloresonemang och romantisering av bilåkandet.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 11:03 #87
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
I stockholmstrafiken så håller de på att bygga om Kista avfarten från E20 och samtidigt bygger de om hela Norrtull (som är jämförbart som att göra en hjärtbyte när hjärtat är i full aktivitet), detta har straffat kötiderna enormt genom dessa trafikproppar.
Mhm. Ni billister slipper iallafall känna er som en jude på väg till Auschwitz när alla ska åka Gröna linjen vid Fridhemsplan för att den blåa vänder vid Rådhuset.

Citat:
Men sammantaget så lönar det sig ordentligt att åka bil från Vallentuna där jag bor till södermalm i Stockholm. Med bil tar det normalt 40 minuter i rusningstrafik (25-30 minuter vid lågtrafik) medan det tar 75-90 minuter med kollektivtrafiken. Då pratar jag enkel resa på en dag blir det ju den dubbla tiden. avståndet är ganska exakt 40 km.

Det är ju helt enkelt orimligt att åka kommunalt när man bor i Vallentuna och ska jobba i Stockholm. Det beror givetvis på exakt till vilka adresser man ska så tiderna varierar ganska mycket.
Vill minnas att SL införde direktbussar, bl.a. 608X som gick raka vägen från Vallentuna till Humlegården. De togs bort när borgarna tog över här i Stockholm. Givetvis beror det fortfarande på exakt vart man ska om man ska åka kommunalt ända från Vallentuna. Dock skulle ju självklart även de som kör bil tjäna en massa på ifall fler åkte kollektivt eftersom trängseln på vägarna skulle minska. 50% av de som sitter fast i rusningsköerna in till Stockholm bor också i Stockholms kommun. Alla skulle tjäna på om man byggde ut kollektivtrafiken så att fler av dem åkte kollektivt.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 11:31 #88
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Du betalar inte i närheten av din skada när du kör bil. Bensinskatten räcker inte ens till samhällskonstnaden för bilolyckorna. Och då har man inte ens börjat betala för globala miljöpåverkan, stadsmiljöpåverkan, ökat slitage osv osv.

Jag är fullt medveten om att vissa behöver ta bilen mycket i sitt jobb. Också helt accepterat att man gärna tar längre resor med lite mer packning i bilen eller om man vill storhandla. Men de allra flesta bilresor är fullkomligt onödiga och kan till väsentlig del förhindras genom att bilisterna faktiskt får betala för sin samhällsskada.

Är också med på att vissa kollektiva förbindelser är så dåliga att man vill ta bilen. Men att sedan ta steget att bejaka sina rättigheter i bilåkandet istället för att vilja påverka kollektivtrafiken. Där förlorar det resonemanget min förståelse.

I kombination med högre kostnader för bilåkandet kan man också investera i kollektivtrafik baserat på den samhällsnytta det gör. Man kan till och med vara helt befriad från visioner, det räcker med ekonomin.

Tämligen självklart på samhällsnivå kan jag tycka och det enda som sätter stopp för det verkar vara känsloresonemang och romantisering av bilåkandet.
Du får gärna styrka detta uttalande om bilismens kostnader med någon form av offentligt verifierbara siffror så slipper vi som inte har tillgång till dessa tro att även ditt uttalande baserar sig på känslor och tyckanden... ;-)

Intäkter från bensin-, diesel-, väg-, trängsel-, fordons- och omsättningsskatt från fordonsstrafiken och därmed tillhörande tjänster torde i mina ögon vida överstiga de 20,9 miljarder som MSB säger att trafikolyckor kostar (även fast jag inte har sifforna för dessa skatter).

Vidare är samhällsvinsten i form av sanslöst många sparade timmar sannolikt icke försumbar...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 12:11 #89
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Intäkter från bensin-, diesel-, väg-, trängsel-, fordons- och omsättningsskatt från fordonsstrafiken och därmed tillhörande tjänster torde i mina ögon vida överstiga de 20,9 miljarder som MSB säger att trafikolyckor kostar (även fast jag inte har sifforna för dessa skatter).

Vidare är samhällsvinsten i form av sanslöst många sparade timmar sannolikt icke försumbar...
Hur mycket är ett människoliv värt?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 14:26 #90
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Hur mycket är ett människoliv värt?
För staten beror det hur mycket skatt dom betalar samt utgifter för staten.

Men är ju inte staten som kör någon till döds, utan personer själva som kör ihjäl sig. Så ingen annan fel.

Ska man förbjuda allt som är farligt får man väl låsa in alla i isolering.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017