Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varning för persondata.nu

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-27, 19:47 #81
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
Min flickvän åkte på en saftig faktura från persondata. 1161 kr för 27 sökning (842 kr + 85 kr i adm. avgift + 25% moms). Dom var omöjliga att prata med. Hon hade missat det på samma sätt som du..

Med risk för att göra reklam så kan jag rekommendera rat s it. se för den typen av upplysningar!
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-28, 01:24 #82
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 307
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 307
Hör att massor får sina fakturor markulerade. Hur går dom runt egentligen?
Cos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-28, 01:28 #83
elofssons avatar
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elofssons avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
Citat:
Originally posted by Cos@May 28 2007, 01:24
Hör att massor får sina fakturor markulerade. Hur går dom runt egentligen?
Många fakturor makuleras men mängder betalas säkert också...

Men man kan ju alltid hoppas att det inte går runt och att verksamheten läggs ned så att fler slipper få dessa fakturor som man inte har koll på ska komma.
elofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-28, 11:05 #84
robert.liljedahls avatar
robert.liljedahl robert.liljedahl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 143
robert.liljedahl robert.liljedahl är inte uppkopplad
Medlem
robert.liljedahls avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 143
gold diggers
robert.liljedahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-28, 13:35 #85
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Citat:
Originally posted by se7en@May 27 2007, 19:47
Min flickvän åkte på en saftig faktura från persondata. 1161 kr för 27 sökning (842 kr + 85 kr i adm. avgift + 25% moms).
Hmm, 27 upplysningar. Antar att det finns skäl till varför man behöver ekonomiska upplysningar om så många.

Förstår fortfarande inte varför så många här anser att den typen av tjänster skall vara gratis och varför man inte bryr sig om att undersöka om det finns några kostnader kopplade till tjänsten

Nu har de dessutom blivit övertydliga med att det kostar pengar. De tar alltså till sig kritik och ändrar sig, det om något måste ju vara bra?
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-28, 19:05 #86
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
MrHandley - du kan väl inte mena att du på allvar tror att det var en slump att persondata inte var tydliga med detta? Det var en helt uppenbar fälla, och många gick i den. Det är väl ungefär som att regga sig på lunarstorm, sen får man betala en femma för varje profilsida man besöker. Ser det ut som att många synar avtalen eller?

När varje sökning kostar pengar och ingen upptäcker det så måste det väl vara något fel på kommunikationen? Det står inte "pris: 43kr + moms" när man söker, för det hade ju naturligtvis inte varit lönsamt för persondata.

Naturligtvis kan man väl påstå att det är upp till varje person att syna avtalen och lusläsa precis allt, men alla vet att nästan ingen läser (inte speciellt noga iaf) och det kan man ju naturligtvis utnyttja.


Sen 27 upplysningar... Vadå, man kan ju vara nyfiken och bara spana runt på folk? Jag skulle absolut inte behöva ha kommersiella intressen för att kolla upp lite folk jag är nyfiken på.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-28, 21:36 #87
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
jag gissar på att många sitter och kollar kändisar, eller tillsynes rika grannar . Ja tog man kontakt med dom så var det inga större problem att få en faktura makulerad(självklart beroende på vad man säger då), däremot kan jag tänka mig att många skäms över vilka dom har kollat upp, och betalar med oron av att det ska komma ut, litegranna som porrdialers för några år sedan (som jag tror någon tog upp här i tråden) rent ut sagt skamligt sätt att bedriva företag
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-29, 17:37 #88
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Citat:
Originally posted by totoo@May 28 2007, 19:05
MrHandley - du kan väl inte mena att du på allvar tror att det var en slump att persondata inte var tydliga med detta? Det var en helt uppenbar fälla, och många gick i den. Det är väl ungefär som att regga sig på lunarstorm, sen får man betala en femma för varje profilsida man besöker. Ser det ut som att många synar avtalen eller?

När varje sökning kostar pengar och ingen upptäcker det så måste det väl vara något fel på kommunikationen? Det står inte "pris: 43kr + moms" när man söker, för det hade ju naturligtvis inte varit lönsamt för persondata.

Naturligtvis kan man väl påstå att det är upp till varje person att syna avtalen och lusläsa precis allt, men alla vet att nästan ingen läser (inte speciellt noga iaf) och det kan man ju naturligtvis utnyttja.


Sen 27 upplysningar... Vadå, man kan ju vara nyfiken och bara spana runt på folk? Jag skulle absolut inte behöva ha kommersiella intressen för att kolla upp lite folk jag är nyfiken på.
Kolla på siten. Tycker du att de är otydliga _nu_? Jag tyckte att de framgick tydligt redan från början (när jag postade mitt första inlägg) att det skulle kosta pengar eftersom det fanns en länk där det stog "priser"

Men tydligen så krävs det olika mycket för att man skall trigga på att det kostar. Hur många andra ekonomiupplysningstjänster är gratis? Att säga attt "ingen upptäcker det"... Hur vet du det?

Jag har inte sagt att man skall lusläsa allt. Finns det en länk där det står "priser" så tycker jag att man borde fundera lite innan man gasar på.

Om du nu är nyfiken på vad folk tjänar, varför frågar du dem inte rakt ut?

Liknelsen med lunarstorm håller inte.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-29, 18:32 #89
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Citat:
Originally posted by MrHandley@May 29 2007, 17:37
Kolla på siten. Tycker du att de är otydliga _nu_? Jag tyckte att de framgick tydligt redan från början (när jag postade mitt första inlägg) att det skulle kosta pengar eftersom det fanns en länk där det stog "priser"
Finns det NÅGON anledning att knappen "Priser" försvinner när man loggat in?
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-29, 21:23 #90
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Citat:
Originally posted by MrHandley@May 29 2007, 17:37
Kolla på siten. Tycker du att de är otydliga _nu_? Jag tyckte att de framgick tydligt redan från början (när jag postade mitt första inlägg) att det skulle kosta pengar eftersom det fanns en länk där det stog "priser"

Men tydligen så krävs det olika mycket för att man skall trigga på att det kostar. Hur många andra ekonomiupplysningstjänster är gratis? Att säga attt "ingen upptäcker det"... Hur vet du det?

Jag har inte sagt att man skall lusläsa allt. Finns det en länk där det står "priser" så tycker jag att man borde fundera lite innan man gasar på.

Om du nu är nyfiken på vad folk tjänar, varför frågar du dem inte rakt ut?

Liknelsen med lunarstorm håller inte.
Nä, det är väl inte så farligt otydligt, men fortfarande helt klart designat för att vara lönsamt snarare än användarvänligt. Om du tycker att det är "priser" som gör att det känns helt tydligt så kan jag säga att det säkert finns en sådan på lunarstorm också någonstans - för allt där är inte heller gratis.

Om jag går in i ett museum med gratis inträde - men det kostar pengar att titta på varje objekt, sedan går jag ut och får en fet faktura och nån pekar på en skylt där det står "det kostar att titta" (som satt uppe i taket) så är det klart att jag blir irriterad. Det ska väl stå när man använder tjänsten att den kostar pengar. Det är en sak om man i all hast glömmer användarvänligheten och missar att sätta dit en prislapp. Det är försvarbart, men detta är utan tvivel en strategi.

Om det vid "skicka-knappen" hade stått "Pris: X kr" så hade det varit helt okej och säkert ingen hade gnällt. Men nu var det inte så, och att tro att det vore en miss från persondatas sida vore befängt - det hade inte varit lönsamt för dem. Just nu lever de på att ta pengar av dem som inte har ork eller kompetens att bestrida sin faktura.

Det kanske är så att du har en väldigt observant och skeptisk inställning - bra för dig - men nog kan vi konstatera att väldigt många inte är lika kloka som du och att persondata har satt utnyttjande av dessa i system.

Liknelsen med lunarstorm fungerar visst. Hade den fungerat bättre menar du om de hade haft en länk vid namn "priser" uppe i hörnet? Det hade inte förändrat läget nämnvärt.

"Om du nu är nyfiken på vad folk tjänar, varför frågar du dem inte rakt ut?" - Det är inte min affärsidé att ha en sån här tjänst, det är persondatas. Fråga inte mig varför folk använder dem. Men visst kan det vara spännande att slöklicka lite på nätet och se massa kul information om folk.

Jag använder t.ex. upplysning.se ganska flitigt, det användandet är helt gratis för att få fram vissa uppgifter, och där står det mycket tydligt vad varje tilläggstjänst kostar.

Jaja, det finns inget skäl för oss att argumentera så mycket kring det, men faktum är att många har blivit lurade, och jag hoppas att du är överens med oss andra om att prislappen avsiktligt har fått ganska låg exponering.

Jag är inte själv en av de lurade, men jag känner absolut att detta är oärligt och jag skulle aldrig sätta mitt namn i samband med sådan verksamhet.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017