Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

IIS inför årsavgift.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-13, 09:19 #71
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Men men ... dom har ju redan fått in "nytt" blod:
Vilken soppa
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-13, 13:19 #72
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Jag läste tråden från början igen och fastnade vid ett av JonathanFranzes inlägg, som så tydligt klargör att IIS är helt fel ute - när dom inte ens kan identifiera vem dom själva är i en affärskedja...så är det ju närmast hopplöst.

Om denna ansträngning har för avsikt att skapa en kunnig ÅF-kedja, för att bla annat minska ÅF-support - så är ju knappast större avgifter, högre deposition, hot om avstängningar etc rätt väg att gå !

Varför inte i tidigt skede avkräva någon typ av kunskapscertifiering som bevis på kunskap istället för att stora rika (men totalt okunniga) ombud kan köpa sig en logotype till sin hemsida ? IIS borde anordna någon typ av grundläggande utbildning för en eller ett par personer per ombud med tentamen och först efter att ha uppnått godkänt bli erkänd som ombud. Det är ett sätt att säkerställa ett kunnigt ÅF-led !

Att sedan komma krypande med "Last resort registar" är ju också som att loska ÅF-ledet mitt i nyllet !
Och det där tramset med att inte konkurrera med ombuden så är ju detta omöjligt enligt följande räkneexempel (kostnaderna tagna från IIS hemsida:
Ett nytt ombud kan bli tvingade att betala(med deposition) 47 000 vid anmälan för att bli ombud, för att last resort registrar ska ligga i linje med det, så behöver de ta MINST 470:- per domän och det är väl inte troligt att de kommer att göra ?
Varför inte ta efter distributionskanaler som lyckats !? Tar du som Tillverkare/Distributör emot slutkundbeställningar så lägger du ut dessa till närliggande ÅF.

Jag håller med dig om att en decentralisering av .se är positiv, men på det sätt du beskriver IIS avsikt, så är det ju mer av en "trotsig 5-åring som ger bort godispåsen, men krampaktigt vägrar släppa taget"
Att sälja genom ÅF-kanal, men även sälja direkt är aldrig en bra lösning !
Antalet leads/orders per ÅF kan ju lätt regleras som motprestation på antalet inkommande ordrar från ombudet osv.

Jag anser att om nu registrars agerat bollplank och referenspunkt för fler än ett avtalsutkast, så har ni banne mig inte briljerat med kunskap och kompetens ! Jag hade hade förväntat mig en bättre lösning. Att halvera (eller mer) antalet ombud skapar inte ett kunnigare ÅF-led !

Och inte för att jag tror att denna förändring är helt avgörande för många, men ledet riskerar att tappa mycket kunniga och dugliga personer som väljer att tjäna pengar på andra saker och dom byts ut mot "McDonaldsförsäljare" i övre tonåren som råkat få jobb på en av de "stora".

Nej, NIC/IIS har alltid gjort ett fundamentalt misstag - de har öppet berättat för slutkunden vad ombuden har för priser, vilket har gjort att slutkunderna inte vill betala mer än detta - då känns det förbaskat plumt att visa upp ett räkneexempel som säger att ett ombud ska hosta upp 47 loppor för att få "ge" bort .se-domäner. Sorry men skadan är redan skedd, det går inte för IIS att med ena handen sänka styckepriset och med andra höja ribban för ÅF och tillsist försöka stå i mitten och sälja som något mellanting.

Jag tycker att visionen om 1 miljon .se domäner 2010 känns oerhört långt borta iom det här.
Oläst 2006-09-14, 08:43 #73
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2003
Decibels avatar

Jag hajjar däremot inte varför dom inte ytterligare satt upp specifika regler kring nattliga registreringarna, dels för oss som arbetar med snapregistreringar ska veta vilka gränser som finns och dels en lämplig nivå för att bibehålla stabiliteten i IIS system på kvällskvisten, som det är nu dör det helt runt 00 i stort sett varje dag.

Det hörde iofs inte hit, men jag är mycket förvånad att detta inte ens är uppe på agendan.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-14, 21:57 #74
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Originally posted by Decibel@Sep 14 2006, 08:43
Det hörde iofs inte hit, men jag är mycket förvånad att detta inte ens är uppe på agendan.
Dom har fullt upp med att rensa ut småombuden och "främja konkurrensen".
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-14, 22:30 #75
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Jag hajjar däremot inte varför dom inte ytterligare satt upp specifika regler kring nattliga registreringarna [...]
Från dagens pressmeddelande från IIS: "[...] Vi ser just nu över kösystemet för tilldelning av frisläppta domännamn för att göra det ännu bättre. [...]"
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-15, 00:10 #76
jonathanfranze jonathanfranze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Medlem

Citat:
Jag hajjar däremot inte varför dom inte ytterligare satt upp specifika regler kring nattliga registreringarna, dels för oss som arbetar med snapregistreringar ska veta vilka gränser som finns och dels en lämplig nivå för att bibehålla stabiliteten i IIS system på kvällskvisten, som det är nu dör det helt runt 00 i stort sett varje dag.
Jag tror inte att det är en stor grupp ombud som arbetar med just snapregistreringar varför denna inte har fått någon särskild uppmärksamhet. Den är däremot ganska viktig. I och med IIS nya regler kan man bli avstängd om man "sänker" deras system, då är det väldigt viktigt tycker jag att man får veta var gränsen går för just det. Det gör just frågan om nattliga registreringar viktig. Om IIS kan sätta upp regler och gränser för var antalet tillåtna förfrågningar per ombud och period går tror jag att man kan upprätta sådana regler.

Jag ser inte att just JX hosting är med i ombudslistan och inte heller medlemmar i registrars.se, men det skulle kunna vara något vi i Registrars.se skulle kunna ta upp med IIS för att få klarhet i frågan.
jonathanfranze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-15, 02:13 #77
Decibels avatar

Decibels avatar

Citat:
Originally posted by jonathanfranze@Sep 15 2006, 00:10
Jag ser inte att just JX hosting är med i ombudslistan och inte heller medlemmar i registrars.se, men det skulle kunna vara något vi i Registrars.se skulle kunna ta upp med IIS för att få klarhet i frågan.
http://www.qu.com/JX , där finns info hur det ligger till (A15313)
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-15, 08:12 #78
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Decibel@Sep 15 2006, 02:13
http://www.qu.com/JX , där finns info hur det ligger till (A15313)
Där ser man.
jonathanfranze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-15, 12:59 #79
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

IIS (O)sanningar

Jag tycker att det snart får räcka..

Förra året uttalade sig dåvarande informationsansvarige på II-Stiftelsen, Patrik Lindén om prissättningen för .com-adresser !!
och hänvisade till sina favoritombud !? i en cs-artikel om domänbluffar:

"Exempel på ombud är: Loopia, B-One, Domain Info, Active 24 och Surftown.
Patrik Lindén uppger att en com-adress i regel kostar 175 kronor per år."
http://www.idg.se/2.1085/1.7820
(Observera att Patrik namnger 5 ombud, när det finns ca 350 på ombudslistan vid denna tidpunkt,
sen att 4 av dessa 5 är utlandsägda är ytterligare en parantes som jag kommer till längre ner.)

Senare samma år i samma tidning, samma ämne går samme person ut och berättar vad en .se-domän ska kosta:
"Ett domännamn går att boka privat för bara några hundralappar, en .se-domän kostar ungefär 130 kronor.
Enligt domänföretagens mått kostar det runt 2 000 kronor. Det är inte olagligt, men priserna är orimligt höga."
http://www.idg.se/2.1085/1.13042

Nu har ju Patrik tagit tjänst hos EURid istället, där han gör tydligen göra ett lika bra !?? jobb som hos IIS..
så med hopp om en god utveckling för .se ser vi "staten utreder", "Ny styrelseordförande", "PTS blir tillsynsmyndighet"
och att IIS anställer Sprays förra VD samt en ny Informationsansvarig och jag tänker:
- YES, äntigen saklighet och "core business"

Men så börjar jag skumma igenom IIS senaste nyhet ( http://www.iis.se/nyheter/news/2006-09-14?lang=sv )
och kan väl inte minnas att "Finn fem fel" någon gång känts lättare !

- Danny Aerts går ut och indirekt säger att en .se-domän ska kosta 150 SEK ink moms.
Kommentar: FÖRÖDANDE för för en misshandlad ombudskår som inte får en chans att tjäna två kronor på en investerad !

- IIS försöker få .se att se så Svenskt ut som möjligt genom:"Stiftelsens nästan 400 ombud över hela landet fungerar som återförsäljare av dessa."
Kommentar1: Över 50 ombud är baserade i utlandet.
Kommentar2: ca 60% av alla .se-domäner är registrerade genom utlandsägda bolag.

- Hur kan IIS påstå sig vara en ideell organisation och samtidigt redovisa buntar av miljoner i vinst som man godtyckligt sprider runt sig ?
Kommentar överflödig; http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideell

- "Intresserade företag och privatpersoner kan sedan ansöka om namn som intresserar dem genom något av de nästan 400
.SE-ombuden som bl a består av webbhotell, Internetoperatörer, IT-konsulter och advokatbyråer."
Kommentar1: Det är maximalt 10 ombud som aktivt jobbar med Snaptjänster av .se - rätta mig någon som vet bättre !

När anser IIS att ombudsledet ska ha en chans att ta igen engångs- och årliga avgifter från slutkundsledet,
när slutkunderna gång efter annan blir informerade av IIS om vad en .se-domän "ska" kosta ?
Är det verkligen så att Danny Aerts mission är att få .SE till en "slit-och-släng-lockvara" för de stora webbhotellen ?
Ja, då kan man ju redan gratulera till ett väl utfört arbete !

Men..Är det bara jag som tycker att det här är uppåt väggarna ?
Oläst 2006-09-15, 14:27 #80
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Johan H@Sep 11 2006, 14:18
Jag ringde en gubbe på IIS för några månader sen för att få veta vad IIS betalar i styrelsearvode. Han skulle återkomma, vilket han aldrig gjorde, så jag mailade han igår och påminnde han om detta... Fick svar nu.

Citat:
Johan

Under 2005 betalade II-stiftelsen ut drygt 2,5 miljoner kronor i styrelsearvoden till styrelserna i stiftelsen och de två dotterbolagen NIC-SE och IIS Service. Den siffran finns i årsredovisningen för 2005.

Dock lämnar vi inte ut uppgifter om vad enskilda personer uppbär i arvode och/eller lön.

Vänliga hälsningar

Lennart Bonnevier
Projektledare Internetdagarna
[email protected]
Tel 08-452 35 62 eller 070-219 01 86

Detta är varför inte en stiftelse med en massa gubbar ska få bedriva en sådana verksamhet, varför ska de inte lämna ut enskilda personers arvode`?
Inkomstuppgifter är offentlig handling efter att de lämnats in till Skatteverket - gäller alla som inte har någon form av skyddad identitet. IIS är som vanligt ute och cyklar i sina formuleringar, de skulle som sämst ha hänvisat till Skatteverket. Dessutom lyder de under offentlighetsprincipen (ja jag tjatar om det) så styrelsens arvoden är offentlig handling.

Till IIS: Ta och lär er vilka lagar och förordningar som gäller - snart kan det bli uppmärksammat i tidningar att ni försöker mörka era förehavanden om ni inte ändrar inställning.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017