Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Allt du gör på nätet kommer att övervakas

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-17, 11:27 #71
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by gummianka@Jun 17 2008, 11:18
Missbrukas av vem och för vilket ändamål ? Jag förstår inte riktigt vad ni är rädda för, som jag sagt, jag gillar kanske inte att staten har koll på allt jag gör, men när det gäller just det här så är jag helt oberörd, tror ni att nån på FRA sitter och tjuvkollar era små gosemejl som ni skickar till flickvänner och fruar, eller kollar när ni försöker att sy ihop ett svartjobb som snickare eller...
Du är duktig på att förringa problemet och faran med att all digital kommunikation blir möjlig att övervaka, spåra och sparas ned utan de inblandades vetskap.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-17, 11:57 #72
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Originally posted by gummianka@Jun 17 2008, 07:47
Om TPB prövas och fälls juridiskt så är dom ju per definition olagliga, på samma sätt som barnporr, och ska självklart då också blockeras, det är väl inget konstigt...eller vad säger du klang...jag menar, klein..
Politiker ska inte ha NÅGRA verktyg emot oss medborgare, dom är ju satta där AV folket, men i din iver att raljera och provocera så tenderar du att förenkla saker lite...
Vårt samhälle har hittills byggt på att inte cencurera, utan att döma dem som faktiskt begår brott. Cencur kan visseligen säkert vara motiverat fall av barnporr och annat hemskt MEN för demokratin är det högst problematiskt att ge politiker sådan makt. Då är det bättre att ge den makten till domstolarna.. dvs att godkänna telefonavlyssning / dataavlyssning om man misstänker brott.

På sätt och vis gör vi oss alla skylldiga till brott. Jobbigt samhälle om vi hela tiden blev övervakade när vi t.ex. körde 5 km för fort så får vi automatiskt en böteslapp. Inget kul samhälle det.

Att politiker (och inte minst tjänstemän) missbrukar verktyg och system om de kan är väl knappst ingen som tvivlar på? Men i detta fallet så försvinner folkets kontrollverktyg Offentlighetsprincipen bort, då detta gäller "rikets säkerhet". Mycket farlig kombination.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-17, 12:22 #73
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by klein@Jun 17 2008, 06:29

Det intressetana är FRA lagen skall stoppa terrorism, jättebra, skriver alla under på..
Men kom ni ihåg när polisen började blockera barnporr adresser, jättebra tycker alla, sedan kommer det krafter som vill att polisen även skall börja blockera piratsajter, nästa steg blir kanske bli....?
Barnporr = brottslighet
Piratsajter = brottslighet
Terrorism = brottslighet

Det finns inga som helst tecken på att Sverige skulle bli nästa Kina eller något annat åt det hållet som naiva internetrebeller och andra som vill rädda sin privata lekstuga skriker ut.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-17, 12:27 #74
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Citat:
Originally posted by klein@Jun 17 2008, 06:29
(s) är inte emot FRA lagen. Var tom Thomas Boström initerade den när han vara Juristminister.. Verka som om hjältarna eventuell kan finnas ©.. Om © har stake nog att fälla förslaget, så skall jag sympatirösta på © även att jag bor i Stockholm.
Fast det är väl inte samma förslag som Bodström la fram? Bodströms förslag handlade väl om polisens avlyssning och var väl annorlunda formulerat än detta förslag? Polisen != FRA.

S har ju sagt att de ska rösta mot den här lagen.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-17, 12:31 #75
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 17 2008, 12:22
Barnporr = brottslighet
Piratsajter = brottslighet
Terrorism = brottslighet

Det finns inga som helst tecken på att Sverige skulle bli nästa Kina eller något annat åt det hållet som naiva internetrebeller och andra som vill rädda sin privata lekstuga skriker ut.
Jag tycker snarare att du har, om inte en naiv syn, så väldigt inskränkt.

Vi pratar alltså "LAG" nu - det är det som det ska beslutas om. Det är väl naturligtvis så att förespråkarna som lobbat för detta målar ut terrorism mm som det "enda" skälet. Men det är ganska rimligt att anta att FRA´s uppdragsgivare framöver kommer att stödja sig på gällande lag, när de intresserar sig för att kartlägga och spana efter precis vad de önskar..det är ju lagstadgat..

Nej, det är inte frågan om privata lekstugor, utan ett utan en fundamental hörnsten i demokratin Sverige som försvinner iom lagen.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-17, 12:38 #76
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Jag är så gammal så när jag var liten var det kallt krig.
De onda avlyssnade och övervakade sina medborgare hela tiden och om man inte såg upp så skulle de ta över även här och alla bli avlyssnade och kontrollerade.
De goda kämpade emot men för att kunna kämpa emot ordentligt så måste man i hemlighet kontrollera och avlyssna såna som man inte kunde lita på, de som inte förstod bättre utan trodde att de onda inte var så onda.
Om man inte i hemlighet kontrollerade, avlyssnade och registrerade de här som man inte kunde lita på så skulle de onda ta över och så skulle de onda fortsätta med att kontrollera, avlyssna och registrera alla de i sin tur inte litade.

Sens moral: Staten vill gärna avlyssna, registrera och kontrollera dig. Vill du det?

För övrigt tror jag att vi missar lite hur stort det här kan bli. Svenska säkerhetstjänster byter regelbudnet information med andra säkerhetstjänster, eller för att uttrycka det rakt på sak, FRA och MUST och KSI och vad de nu heter är underleverantörer till CIA. Ett avlyssningssystem av den här dimensionen kommer naturligtvis att ingå som en del i ett världsomfattande övervakningsnät, där allas våra uppgifter, stort som smått, blir allmänt tillgängliga inom denna hemliga klubb.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-17, 12:44 #77
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Barnporr = brottslighet
Piratsajter = brottslighet
Terrorism = brottslighet
Det finns inga som helst tecken på att Sverige skulle bli nästa Kina eller något annat åt det hållet som naiva internetrebeller och andra som vill rädda sin privata lekstuga skriker ut.
Jag tycker snarare att du har, om inte en naiv syn, så väldigt inskränkt.
Vi pratar alltså "LAG" nu - det är det som det ska beslutas om. Det är väl naturligtvis så att förespråkarna som lobbat för detta målar ut terrorism mm som det "enda" skälet. Men det är ganska rimligt att anta att FRA´s uppdragsgivare framöver kommer att stödja sig på gällande lag, när de intresserar sig för att kartlägga och spana efter precis vad de önskar..det är ju lagstadgat..
Nej, det är inte frågan om privata lekstugor, utan ett utan en fundamental hörnsten i demokratin Sverige som försvinner iom lagen.
Får jag fråga vari det odemokratiska i denna lag ligger?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-17, 13:00 #78
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 17 2008, 12:44
Får jag fråga vari det odemokratiska i denna lag ligger?
Så styrs Sverige -> Det demokratiska systemet
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-17, 13:12 #79
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by gummianka@Jun 17 2008, 07:47
Om TPB prövas och fälls juridiskt så är dom ju per definition olagliga, på samma sätt som barnporr, och ska självklart då också blockeras, det är väl inget konstigt...eller vad säger du klang...jag menar, klein..

Politiker ska inte ha NÅGRA verktyg emot oss medborgare, dom är ju satta där AV folket, men i din iver att raljera och provocera så tenderar du att förenkla saker lite...
Om TPB fälls så skall inte deras hemsida blockeras, utan då är det polisen uppgift att stänga sida, om man lyckas, men inte via censur.

Börja vi blockera hemsidor, så är vi snart till ett samhället som vi inte vill ha. Censur och blockering av sajter skall göras i yttersta undantag falls. Om vi släpper efter på den punkten kommer vi snart ha t.e.x relgiösa sekter som både förbjuda både det ena och det andra.


Politiker är satta där av oss medborgare, men vi ser i den här frågan hur det skiljer i uppfattning mellan vanliga medborgare och politiker. Vi röstar var 4:e år, vi köper då en paket lösning.

Jag hade hellre sett större inslag av direktdemokrati, där man på sikt avskaffa politiker, dom politiska partierna och ersätter dem med tjästemän som förvaltar besluten, sedan låter folk får rösta i olika frågor.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-17, 13:36 #80
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
För alla Stockholmare: en sista demonstration äger rum utanför riksdagshuset kl 8.00 imorgon bitti. Masa er upp ur sängen och gör något mer än att skriva om hur dum ni tycker att lagen är på Internet. Vi ses där.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017