Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Loopia Webbhotell anmäls till konkurrensverket

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-16, 13:16 #71
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by Aleborg@Jul 16 2005, 12:56
Det måste vara en missuppfattning, vi har aldrig tagit 200 kr/GB, 20 kr/GB tog vi tidigare per månad, nu har vi inte alls den prissättningen.
Jag spyr inte galla över Loopia, dom är ett bra webbhotell med bra tjänster jämfört med många andra på marknaden, men det är prissättningen som jag och många andra reagerar på, visst skulle även vi vilja kunna erbjuda .SE-domäner för 99 kr, men det kan vi inte eftersom inköpspriset ligger på 140 kr, vi har inte 500 000 kr vi kan skänka bort. Eftersom Loopia är marknadsledande så kallas det för prisdumpning och är inget annat än ett försök till att göra sig av med konkurrenter och ta ytterligare andelar vilket är olagligt i Sverige.
Missuppfattning? 216 kr/GB/år + moms vill jag minnas att det var. Drygt 2 gånger dyrare att köpa till extra trafik än vad själva kontot i sig kostade. Idag finns det ingen prislista alls på sidan.

Jag tror inte Loopia heller hade 500.000 kr att skänka bort förra året. Dom köre det som en reklamkupp istället för annonser och sattsningen gick hem, inga konkurrenter klagade då, men när sattsningen gått hem och kunderna valt loopia då börjar konkurrenterna skrika.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 13:22 #72
Aleborg Aleborg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 82
Aleborg Aleborg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 82
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Citat:
Ursprungligen postat av Aleborg
Det måste vara en missuppfattning, vi har aldrig tagit 200 kr/GB, 20 kr/GB tog vi tidigare per månad, nu har vi inte alls den prissättningen.
Jag spyr inte galla över Loopia, dom är ett bra webbhotell med bra tjänster jämfört med många andra på marknaden, men det är prissättningen som jag och många andra reagerar på, visst skulle även vi vilja kunna erbjuda .SE-domäner för 99 kr, men det kan vi inte eftersom inköpspriset ligger på 140 kr, vi har inte 500 000 kr vi kan skänka bort. Eftersom Loopia är marknadsledande så kallas det för prisdumpning och är inget annat än ett försök till att göra sig av med konkurrenter och ta ytterligare andelar vilket är olagligt i Sverige.

Missuppfattning? 216 kr/GB/år + moms vill jag minnas att det var. Drygt 2 gånger dyrare att köpa till extra trafik än vad själva kontot i sig kostade. Idag finns det ingen prislista alls på sidan.

Jag tror inte Loopia heller hade 500.000 kr att skänka bort förra året. Dom köre det som en reklamkupp istället för annonser och sattsningen gick hem, inga konkurrenter klagade då, men när sattsningen gått hem och kunderna valt loopia då börjar konkurrenterna skrika.
Det var den tidigare prissättningen vi hade p.g.a att våra dåvarande kostnader var så höga, idag tar vi 12 kr/GB per månad(trodde du pratade om 200 kr/mån :huh .
Tyvärr har loopia dom pengarna att satsa på marknadsföring, vilket den här prisdumpningen är.
Aleborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 13:31 #73
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by Aleborg@Jul 16 2005, 13:22
Det var den tidigare prissättningen vi hade p.g.a att våra dåvarande kostnader var så höga, idag tar vi 12 kr/GB per månad(trodde du pratade om 200 kr/mån ) .
Tyvärr har loopia dom pengarna att satsa på marknadsföring, vilket den här prisdumpningen är.
OT:
Ett konto med 18 GB trafik kostar 1920 kr/år hos er.
Om man vill köpa 18 GB trafik kostar det 12 kr x 12 månader x 18 GB = 2592 kr/år.
D.v.s. mycket dyrare för extra trafik än vad ett helt konto med alla tjänster kostar. Prissättningen är inte rimlig och var anledningen till att jag lämnade er. För jag var mycket möjd med Aleborg annars.

Loopia: Jag tror inte Loopia hade 500.000 kr liggandes på ett konto avsett för att pruta priserna. Dom sänkte och fick mer betealande kunder vilket gjorde att dom kunde fortsätta sattsa. "Friskt satsat - hälften vunnet" finns det nått som heter och det stämmer mycket väl i detta fall.

OT: Att däremot ta 12 kr/GB är ingen sattsning som leder till några större vinster...
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 13:41 #74
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 571
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 571
För någon som jag som inte är insatt i marknaden så tycker jag ändå att Aleborg's argument är riktiga. Jag förstår att Loopia gör det svårt för sina konkurrenter och jag gillar inte att de missbrukar sin feta kassa för att ta kunder på detta sätt.

Hur ska en nykomling på marknaden kunna konkurrera med ett bolag som säljer domäner för långt under inköpspriset utan att ha kapital på några miljoner?
Micke04 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 13:45 #75
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Sajthotellet är ett webbhotell, vår primära inriktning är att erbjuda webbhotellstjänster. Vår prissättning på domännamn har varit oförändrad sedan 2001, då vår strategi var att erbjuda marknadens billigaste tjänster och rekommenderade våra kunder att registrera domännamn hos exempelvis GoDaddy.

Vi har en sommarkampanj avseende domännamn. Det är cirka en månad kvar av vår kampanj varefter vi kommer att se över prissättningen av våra domännamn.

Att Loopia prisdumpar se-domäner är vad den här diskussionen handlar om och det kanske är dags att hålla sig till ämnet. Om Loopia har bättre kontrollpanel än Aleborg eller inte är en helt annan diskussion.

Likaså prissättningen hos olika webbhotell på webbhotellstjänster. B-one och liknande erbjuder inte samma tjänster som Loopia eller Aleborg. Aleborg har UPS till sina servrar, vilket Loopia tydligen inte hade när det var strömavbrott i Västerås sist.

Priset för SE-domäner är också en helt annan diskussion. Här välkomnar jag en anmälan till konkurensverket gentemot Nic-SE och II Stiftelsen som tar ut överpris på SE-domänen.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 13:53 #76
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Citat:
Hur ska en nykomling på marknaden kunna konkurrera med ett bolag som säljer domäner för långt under inköpspriset utan att ha kapital på några miljoner?
2003 omsatte Loopia c:a 7 miljoner med en vinst av drygt 900.000. De körde kampanjer även under 2004 med se-domäner för 99:- och webbhotell för 4:- till 5:- per år. Det gick tydligen att finansiera de kampanjerna med resultatet från år 2003.
Så några massor med miljoner verkar inte behövas.

Edit: Visst underlättar det med flera miljoner. Men de (Loopia) har tidigare uppenbarligt växt organiskt.
Nykomlingar har alltid problem i alla branscher om kapital och marknadsföringsstrategier saknas.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 15:13 #77
Altos avatar
Alto Alto är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 821
Alto Alto är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Altos avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 821
Gillar loopia, förstår att de krossar sina motståndare.. Men så länge det är billigt för mig.. BAAH
Alto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 15:30 #78
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Citat:
Originally posted by jonny@Jul 16 2005, 12:45
Att Loopia prisdumpar se-domäner är vad den här diskussionen handlar om och det kanske är dags att hålla sig till ämnet. Om Loopia har bättre kontrollpanel än Aleborg eller inte är en helt annan diskussion.
... och just därför blir detta lite OT men jag måste ändå tillägga:
Jag tycker inte att loopias kontrollpaneler är särskilt mycket bättre än någon annans, ett exempel är att har du 10 domäner reggade på loopia så har du 10 olika login, alla med olika (loopiagenererade) lösenord. Ska du då in och ändra nått måste du logga in 10 ggr och det hela är väldigt omständigt, jag flyttar alltid mina domäner till mydomain's dns'ser såfort loopia har reggat den(och jag är troligen en av de som utnyttjar loopia för egen vinning och inte ger något mer tillbaks..) Att wildcard(*.domän.tld) inte fungerar ger inte deras "dns-tjänst" några direkta pluspoäng heller.

Tillbaks till diskussionen:
Jag förstår båda sidor, det är en hård marknad och alla borda få konkurera på samma villkor.
Samtidigt är en konsument(som mig) många ggr den som vill vinna idag, och skiter i vad detta resulterar i om 5 år. Jag(med många andra) köper alla mina domäner hos loopia och kommer troligen göra så, om inte ni lyckas få dem att höja priserna igen - så visst har webbhotell något att vinna på detta.

Återigen, ska bli intressant att se hur detta fortlöper! Jag står och tittar på som neutral wnbesökare ;-)
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 15:32 #79
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
Citat:
Originally posted by Alto@Jul 16 2005, 14:13
Gillar loopia, förstår att de krossar sina motståndare.. Men så länge det är billigt för mig.. BAAH
Kortsiktigt tänkande?

Har det inte varit nog med inlägg av den här typen:

"Va ska ni göra så domänerna blir dyrare, hur ska jag nu kunna köpa 2st domäner i veckan för min veckopeng!?"

Försök att förstå anmälarna istället, det är inte lagligt att dumpa priserna när man dominerar marknaden, sån är lagen punkt slut.

Sen om KKV anser att Loopia gör det eller inte (vilket jag inte tror att dom kommer anse) är något helt annat, men kan vi inte diskutera det istället?

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 15:34 #80
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Håll er till ämnet

Nyheten handlade om att Loopia anmälts för att länga haft dumpade priser på .se , vill ni diskutera webbhotell, andra företag eller annat som inte har med nyheten att göra, starta en tråd om det i lämplig kategori.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017