Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Polisanmäla spam : Interkatalogen.*

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-26, 20:58 #71
MST2005 MST2005 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 179
MST2005 MST2005 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 179
Citat:
Ursprungligen postat av Sneaky
Citat:
Ursprungligen postat av MST2005
Om jag skulle anmäla mina sidor där då skulle jag använda en falsk email adress eftersom jag inte vill bli tvingad att ta emot mail där man från början inte kan tacka nej till dem.
Om det står i avtalet att man får email i utbyte mot en länk där så får man acceptera det.

Vill man inte ha mail får man banne mig låta bli att anmäla sin sida. Det är inte precis så att du har en rättighet att få med din länk hur som hälst.
Sådana sidor så går det bra att använda en falsk email adress och det är ju knappas brottsligt att använda en falsk email adress när man vill lägga till en länk på olika sidor.
MST2005 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-26, 21:42 #72
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Citat:
Originally posted by MST2005@Oct 26 2006, 20:58

Sådana sidor så går det bra att använda en falsk email adress och det är ju knappas brottsligt att använda en falsk email adress när man vill lägga till en länk på olika sidor.
Men omoraliskt.
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-26, 22:06 #73
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Det vanliga (eller åtminstone som jag brukar göra) är att använda en slasklåda, som jag iofs vittjar, men lägger inte speciellt stort intresse vid den..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-27, 08:37 #74
emptys avatar
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 934
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
emptys avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 934
Jag skapar alltid en spam@domän.com, som jag alltid använder vid registering av diverse sidor, har sparat mig en jävla massa spam..


/empty
empty är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-27, 09:26 #75
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
För att spåra vart spamet kommer ifrån, vem som läcker ens epostadress brukar jag göra en underdomän, typ spam.hej.com och ta emot alla mail till den domänen i ett slaskkonto. När jag sen signar upp sätter jag en mail typ [email protected], då ser jag vilken domän där jag signat upp.

Enkelt att spärra de som säljer epostadresser, vilket händer rätt ofta. Även sidor som säger att de inte gör det har jag fått konstiga mail från. Sen är det ju bättre att ha en opt-in än opt-out. Men många opt-out fungerar inte, fick ett seriöst mail från en leverantör, men känner inte för att få liknande mail i framtiden, men deras opt-out fungerade inte, efter tre samtal till avsändaren fick jag äntligen bort min adress ur mailinglistan. Man vill ju inte spärra en leverantör man ändå ska jobba med. Att det ens ska behöva vara så.. suck..
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-27, 09:39 #76
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Originally posted by mlindstrom@Oct 13 2006, 11:39

I övrigt tycker jag den här diskussionen var intressant. davve skickar alltså ut ett brev. Mottagaren klein anser att han inte beställt det.

Vems är bevisbördan?
Om det hade varit ett nyhetsbrev och om avsändaren hade haft med information om hur man stänger av utskicket, hade det varit ok då?
Vad är bäst, skicka mail till unsubscribe eller klicka på en länk för unsubscribe?

Har en parallell till detta.
Vi skickade nyss ut första nyhetsbrevet på en site som jag driver. Utav dessa utskick så var det kanske 10% som avsa sig vidare utskick. Utav dessa 10% så var det ett tiotal som var ganska otrevliga, som sa att det var spam-mail, att de aldrig registrerat sig, att vi köpt adresserna etc...
Det här var ett informationsbrev till sitens alla medlemmar med information om vad som händer framöver samt info om hur man gör för att inte få några fler brev från oss.

Vart ligger bevisbördan? Om epostadresserna finns i systemet, hur kan jag vara säker på att det är exakt den personen som reggat sig?

En anekdot i sammanhanget är att 3 av de som var som mest otrevliga, som alla hävdade att de minsan aldrig reggat sig och att de minsan aldrig varit inne på siten (typ med samma frenesi som klein ovan) så hade de trots allt loggat in, skickat PM till andra användare, postat i forumet och reggat information.

Lite märkligt tycker jag...

Så frågan är vem som har bevisböran och vad som är bra utformning?
Härlig nivå på debatten i vissa inlägg... <_<
Jämföra ett ev. spam-mail med inbrott, våldtäkt mm..

Tycker detta inlägg är det intressanta.
Detta måste ju vara ett generellt problem för alla som har maillistor. Vem som helst kan ju regga min e-postadress för ett nyhetsbrev. Att polisen skall utreda bevisen i denna typ av fall är nog inte så troligt...

Det enda rimliga är ju att det ska vara lätt att avregistrera sig, sedan lär man nog få stå ut med att man får oönskade mail ibland...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-28, 02:56 #77
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Du skall bara veta vad polisen utreder för brott, allt för hålla statistiken i trimm. Kan man inte gripa statsministermördare, så man alltid släppa gamla tanter som ställer stekpannan fel på återvinningstationen inför tinget, allt för att bevisa att svensk polis är minnsann produktiva.

Bevisbörda ligger hos den som skickar ut nyhetesbrevet och det är bara följa några enkla regler

1) Alla epost adresser skall valideras
2) Det skall vara lätt att avregistrera sig.

OBS! Ingent av dessa 2 punkter uppfylldes i det mail jag fick.
Visst får man stå ut med oönskad reklam ibland, vilket man gör. Vet inte hur många nyhetesbrev jag har blivit påtvingade , då man varit vänligt och bett någon skickat "affärs" information till undertecknad, helt plöstligt så börja ens brevlåda dränkas i spam. Det handlar om seriösa företag, som har "tagit" ens epostadress och sedan börjat spamat, utan att fråga ens om jag vill ha deras nyhetesbrev.

Kan ge ett exempel :

Blev uppringd av en telefonförsäljare för några månader sedan, han vill sälja minnen. För att bli av med telefonspamaren, så fick han min epost adress, det kan vara kul och veta vad han hade för priser, så jag bad honom skicka mej en prislista. Efter några dagar började de dippa ner något nyhetesbrev från detta företag, vilket jag svarade med att inte vill ha deras nyhetesbrev. Jag kanske inte var så trevlig i tonen brevet, vilket jag blir uppring kl 21.30 samma kvällen och han skall diskustera detta, vilket jag bad honom fara och flyga.

Vissa höga sossar jemförde FP dataintrång med en våldtänkt, så varför skulle man inte kunna jemföra ett spam som våldtänksförsök då.

Men ni får se om några år, när attidynen "några reklam mail får man minnsann stå ut med". Ni kommer inte bli glada, då Erat spamfilter slänger junkindexet.se nyhetesbrev i samma hög som viktig e-post.

Citat:
Originally posted by mlindstrom@Oct 13 2006, 11:39

Härlig nivå på debatten i vissa inlägg... <_<
Jämföra ett ev. spam-mail med inbrott, våldtäkt mm..

Tycker detta inlägg är det intressanta.
Detta måste ju vara ett generellt problem för alla som har maillistor. Vem som helst kan ju regga min e-postadress för ett nyhetsbrev. Att polisen skall utreda bevisen i denna typ av fall är nog inte så troligt...

Det enda rimliga är ju att det ska vara lätt att avregistrera sig, sedan lär man nog få stå ut med att man får oönskade mail ibland...
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-28, 03:07 #78
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Ursprungligen postat av Sneaky
Citat:
Ursprungligen postat av MST2005
Med andra så ska man använda en falsk adress om man addar sina sidor på den här sidan. Därmed så slipper man tvånget att få mail från dem.
Och det är också ett jä**a sätt att bete sig. Ofta står det att man godkänner att ta emot mail i utbyte mot den tjänst man får.

Det är ju stöld lika väl som om du anger en felaktig faktureringsadress.
Är det? Att uppge felaktig faktureringadress är bedrägligt beteende. Men att uppge en slask epost adress, som man läser 2 ggr i månaden ser inte jag som något jävla sätt, särskilt inte om sajten ändra sina vilkor från ena stunden till andra.

Du kan räkna med att många gör så pga av sajtägare som inte fråga sina användare om dom vill ha informationen. Eller är du så naiv och tror, att folk kommer uppge sin riktiga epost adresser, då ens brevlåda hotar att bli sprängfylld med spam, bara för man joinade någon tjänst på nätet?
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-28, 03:31 #79
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Du har rätt, att vara otrevlig är fel. Problemet är att när man möts av en attityd som ,det står minnsann i våra vilkor att du skall ha vårat nyhetesbrev, så blir man förbannad, särskilt när man inte har läst några vilkor.

Ungerfär samma attityd som en del antivirus tillverkare har, att vi kan inte plocka bort spyware för användare har godkänt att han skall han skall ha spyware i sin dator.

Så länge jag inte har undertecknat ett papper med min namnunderskrift eller använt min E legtimation, så har jag inte ingått något avtal, så enkelt är det.

Men om vi bortser ifrån detta, så är grundproblemet följande

1) Jag har aldrig validerat någon epostadress. ( Det är ca 10 rader php kod att göra en valideringsfunktion )
2) Jag har inte i de nyhetesbrev som jag har erhållit fått något erbjudade om att avregistrar mej. ( Ca 10 ytterligare PHP kod att gör en klicka här för att slippa vårt nyhetesbrev. )

Det händer att jag också skickar ut nyhetesbrev, med en skillnad. Att alla som får mina brev

1) Mottagare epost adress står klart och tydligt som mottagare
2) I Varje brev jag skickar ut, finns alltid med en länk, där man kan klicka på för att radera sin epost adress.
3) Alla som blir skriver upp sej på nyhetesbrevet måste klicka på en länk för godkänna, att dom vill ha brevet.

Innan jag startade mitt nyhetesbrev, så gjorde jag ett utskick, där man var tuvngen att göra ett opt-in förfarande, eftersom de epost adresser jag använt, kom ifrån en då nerlagd webbutik, så tyckte jag de var olämpligt att bara skicka ut epost utan att fråga folk först.

Visst händer det någon gång ibland, att jag också få ett otrevlig mail tillbaka, men då löser man snabbt och smidigt, är mottagaren raderad. Antaligen är det enklast genom att klicka på en länk. I det mail jag fick, så uppfylldes inte punkt 2 och 3. Om punkt ett uppfylldes kom jag inte ihåg.

Varför jag tog upp den här diskussionen på WN, är att folk som driver sajter, skall börja förstå hur man skall hantera nyhetesbrevfrågan, för uppbarligen så finns många som inte förstår dessa enkla punkter som nämns ovan.

Jag kanske är en galen man som anfaller väderkvarnar, men syftet är gott.


Citat:
Originally posted by mlindstrom@Oct 13 2006, 11:39
Oavsett om jag blir irriterad eller inte när jag läser dina inlägg klein så är det svårt att se bakom den svavelosande och förolampande fronten. Det gör det kanske till ditt problem när maninte vill ta till sig det du skriver bara för att du satt upp en front. Bara för att man förespråkar nolltolerans så måste man inte förolämpa och vara otrevlig.

I övrigt tycker jag den här diskussionen var intressant. davve skickar alltså ut ett brev. Mottagaren klein anser att han inte beställt det.

Vems är bevisbördan?
Om det hade varit ett nyhetsbrev och om avsändaren hade haft med information om hur man stänger av utskicket, hade det varit ok då?
Vad är bäst, skicka mail till unsubscribe eller klicka på en länk för unsubscribe?

Har en parallell till detta.
Vi skickade nyss ut första nyhetsbrevet på en site som jag driver. Utav dessa utskick så var det kanske 10% som avsa sig vidare utskick. Utav dessa 10% så var det ett tiotal som var ganska otrevliga, som sa att det var spam-mail, att de aldrig registrerat sig, att vi köpt adresserna etc...
Det här var ett informationsbrev till sitens alla medlemmar med information om vad som händer framöver samt info om hur man gör för att inte få några fler brev från oss.

Vart ligger bevisbördan? Om epostadresserna finns i systemet, hur kan jag vara säker på att det är exakt den personen som reggat sig?

En anekdot i sammanhanget är att 3 av de som var som mest otrevliga, som alla hävdade att de minsan aldrig reggat sig och att de minsan aldrig varit inne på siten (typ med samma frenesi som klein ovan) så hade de trots allt loggat in, skickat PM till andra användare, postat i forumet och reggat information.

Lite märkligt tycker jag...

Så frågan är vem som har bevisböran och vad som är bra utformning?
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-28, 03:32 #80
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Originally posted by -Sneaky@Oct 26 2006, 18:37
Citat:
Ursprungligen postat av MST2005
Med andra så ska man använda en falsk adress om man addar sina sidor på den här sidan. Därmed så slipper man tvånget att få mail från dem.
Och det är också ett jä**a sätt att bete sig. Ofta står det att man godkänner att ta emot mail i utbyte mot den tjänst man får.

Det är ju stöld lika väl som om du anger en felaktig faktureringsadress.

Är det? Att uppge felaktig faktureringadress är bedrägligt beteende. Men att uppge en slask epost adress, som man läser 2 ggr i månaden ser inte jag som något jävla sätt, särskilt inte om sajten ändra sina vilkor från ena stunden till andra.

Du kan räkna med att många gör så pga av sajtägare som inte fråga sina användare om dom vill ha informationen. Eller är du så naiv och tror, att folk kommer uppge sin riktiga epost adresser, då ens brevlåda hotar att bli sprängfylld med spam, bara för man joinade någon tjänst på nätet?
Läser du så ser du att det står falsk epostadress och inte slask som man ändå läser..

Nu pratar jag inte om det aktuella fallet, men kräver en internettjänst att man skickar reklam i utbyte mot tjänsten så får man acceptera det eller låta bli.

Vad jag tror folk gör har inte med saken att göra, vill man ha en gratistjänst skall man ange en fungerande email om det står så i avtalet.

Tro inte att jag inte får spam själv... Får flera hundra vi*gra mail om dagen utan att överdriva. Mestadels för att jag är dum nog att skriva fullständig epostadress på mina sajter.
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017