FAQ |
Kalender |
![]() |
#61 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag ringde en gubbe på IIS för några månader sen för att få veta vad IIS betalar i styrelsearvode. Han skulle återkomma, vilket han aldrig gjorde, så jag mailade han igår och påminnde han om detta... Fick svar nu.
Citat:
Detta är varför inte en stiftelse med en massa gubbar ska få bedriva en sådana verksamhet, varför ska de inte lämna ut enskilda personers arvode`? Det är ca 11 personer i styrelsen för IIS, Nic.se hade inte direkt många, tror det var ca 4-5 st. Vi säger total 20 personer för att räkna högt. IIS hade 15 styrelsemöten 2005, vi säger att nic.se hade 5. Det innebär att per möte per person kostar det oss 6250 kr. Nu kan ni gå till styrelseprotokollen på www.iis.se och kolla hur "långa" möten de har.... Skrattretande. Jag vill för övrigt påpeka att nu har jag räknat ganska grovt, det är betydligt bättre arvode än detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Johan H - om din uträkning stämmer (och jag ser ingen anledning att ifrågasätta den), och det inte finns något som IIS glömmer berätta, ja, då är detta mer eller mindre skrattretande...
Vad motiverar dessa arvoden? Vad motiverar att vi ombud (ja, vi är ombud, men jag ser inget självändamål i detta, vi kan fortsätta hjälpa kunder utan ombudssystemet) skall betala 4,8 miljoner i årsavgifter...? Att arvodena är för klena...? Suck.
![]() |
![]() |
#63 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Du maste rakna bort alla personer som inte alltid ar narvarande, du maste aven ta med saker i atanke som t.ex. att vissa moten ar knappt 1 timme lang. Men det absolut mest hemska i dessa berakningar ar att dessa moten ar under normal kontorstid. Varfor ska de ha X ganger mer i lon per timme for detta an deras vanliga jobb? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Tur att man inte tar in nytt farskt blod utan kor pa samma gamla skit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är bra, men det finns nog mer än en sak som behöver klargöras i avtalet... Till exempel att man förbehåller sig rätten att ta ut deposition för eventuella viten, att subombuds handlande kan rresultera i omedelbar avstängning av dig som ombud och en hel del annat... Hela avtalet förefaller framtaget av endast en avtalspart och med just denna avtalsparts väl som enda mål. Det är inte god sed att skriva avtal på det viset...
![]() |
![]() |
#67 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nu är väl ändå inte 125 000 kr per person (2,5 MSEK/20) orimligt som arvode. Framförallt inte om det är inklusive arbetsgivaravgifter.
Det räcker ju inte för att en enskild person kan leva på sin styrelsepost. För övrigt ligger det mer arbete än själva mötet bakom i en lite större styrelse. Med 477 457 registrerade domännamn á 120 kr omsätter IIS 57,3 MSEK. Att 2,5 MSEK går till styrelsen är inte så farligt. Vad resten av pengarna går till kan man däremot ställa sig frågande till.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Två saker - Om det stämmer Thomas första inägg i tråden att samtliga avtal sägs upp, är det då den nya prislistan att bli ombud som gäller?
Från IIS.se: Kostnader för att bli ett .SE-ombud Anslutningsavgift: 5000 kr (6250 kr inkl. moms) Deposition:10 000-30 000 (varierar beroende på kreditvärdighet och är en säkerhet för obetalda fakturor gällande nyregistreringar Årsavgift: 12 000 kr (inkl. moms 15 000kr) Totalt: 27 000 kr alt. 47 000 kr) (beroende på vilken deposition du betalar) -------------------------------------------------------- Sen med de kommande möjligheterna att debitera från år 2 etc så är det ju antalet delegerade domäner som är intressant - inte bara nyreggningar. Jag drog snabbt en lista på de 20 ombuden som hostar flest domäner (som ni kan se egentligen är färre pga av dubbel representation, uppköp mm) Men ändå så kan man ju snabbt utläsa följande: * Dessa 15-20 ombud står för över hälften av alla registrerade .se-domäner loopia.se 57748----Medlem i registrars b-one.nu 55159 activeisp.com 21197----Medlem i registrars surf-town.net 18975 aname.net 9506----Medlem i registrars telia.net 8646 levonline.com 7689 lyceu.net 7590 telia.com 7033----Medlem i registrars ascio.com 6692----Medlem i registrars ascio.net 6617----Medlem i registrars cliche.se 6617 space2u.com 6295 tba.net 6278----Medlem i registrars talkactive.net 5806 crystone.se 5799 citynetwork.se 4701 ballou.se 3786 kontrollpanelen.se 3460 ports.net 3454 SUMMA---------------253 048 (av 477 476 ) ------------ En annan liten i sammanhanget märklig notis jag gjorde kring Registrars.se är att företaget JonathanS representerar behöver höja priset med 10 kronor till 120 ex moms för att 100 domäner ska ge valuta för "årsinvesteringen, medan bolaget som ordföranden Jonathan Franze representerar endast behöver sälja 11-12 stycken - så stor är skillnaden idag 110 vs. 1070 ex moms och jag säger inte att det är fel att ta betalt, tvärtom - men jag ställer mig bara frågande till om 20 av 388 ombud står för långt över hälften - är det då inte också dom 15-20 som kommer att vara de riktigt stora vinnarna på att alla små ombud försvinner ? Både Loopia och TBA är ju topp tio så det får ju ses naturligt (affärsmässigt) att de vill se denna förändring... Bara en reflektion... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||